Een blessure bij je paard...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Na hoeveel dagen bellen jullie de dierenarts?

1-2 dagen
8 (29%)
2-3 dagen
10 (37%)
5 dagen
3 (11%)
1 week
3 (11%)
Langer...
3 (11%)

Totaal aantal stemmen: 27

Lady_Daniels

Een blessure bij je paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 13:02

Een blessure bij je paard wat doen jullie in de eerste lijn voor de genezing?

Je kent het vast allemaal wel je haalt je paard uit stal, wei of paddock en het dier is niet meer zoals je het er de vorige dag hebt achter gelaten.
Nu kan een paard diverse blessures hebben en bij de ernstige gevallen zul je direct een dierenarts moeten inschakelen.
Daar is dit topic echter niet voor.

Dit topic is bedoeld voor blessures die we de eerste paar dagen proberen zelf op te lossen.
Om vervolgens als onze kennis niet meer toe reikend is en als de blessure niet oplost alsnog hulp van een proffesioneel in te schakelen.

In dit topic worden verschillende manieren besproken en tips gegeven om blessures in de eerste lijn te verzorgen.

Ik zelf zal de aftrap geven;

2 dagen geleden haalde ik mijn paard met een klein wondje op het achterbeen en een ietswat verdikt achterbeen uit de paddock.
Vervolgens heb ik dit beentje 3 x per dag afgespoten, ingesmeerd met verkoelende gel. En ik ben elke dag rechtuit en 15min lang op een harde ondergrond aan de hand gaan stappen.
Het been wordt wel dunner maar op een plek blijft het wat opgezet.
Ze loopt niet helemaal rat maar ook niet echt kreupel.
Wat zou je hier nog tegen kunnen doen? En is koelen na 2dagen nog zinvol?
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Ik heb zelf inmiddels besloten dat als het na het weekend nog niet beter is ik een dierenarts ga bellen.
Maar tot die tijd wil ik graag zelf doen wat ik kan doen.

XxXchaXxX

Re: Een blessure bij je paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:10

Ik zelf wacht nog wel met de veearts er bij te halen, ik zou het een weekje aankijken behalve als het in een situatie kom dat het been als maar dikker word, want dat kan ook weer bloedvergifting zijn. Met kreupelheid kijk ik een week hoe het gaat en dan bel ik de veearts tenzij die nog maar op 3 benen kan staan. Dat zou ik doen in zo'n situatie bij mij.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:20

Best wel moeilijk om aan te geven hoelang ik wacht..

Soms zie je na een dag al dat zelf dokteren maar afgelopen moet zijn en de 'echte' dokter gebeld moet worden.
Aan de andere kant heb ik ook wel eens gehad dat ik spijt had dat ik niet meteen gebeld had.

Het is echt situatie-afhankelijk.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 15:06

Het topic was eigenlijk niet bedoeld voor hoe lang je wacht ivm dierenarts erbij halen.
Maar meer om elkaar kleine tips te geven om het herstel te bevorderen.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 15:13

ik heb geen keuze kunnen maken met stemmen!
het ligt er denk ook aan met wat voor blesure je te maken hebt.
vorig jaar stond mijn paard in 1 keer met drie benen aan de grond en was echt heel erg kreupel,heb toen wel gelijk de veearts gebeld,en het bleek een hoefzweer te zijn.
en nu twee weken geleden,liep ze niet helemaal recht met haar linker voor been,ik gestopt met rijden,en gewoon op de wei gezet,was nergens dik of warm,heb haar een week niet gereden,maar wel de hele dag op de wei gelaten,en na anderhalve week eerst gelongeerd,en ze bleek recht te zijn en de volgende dag even rustig gereden,nu loopt ze weer als vanouds,heb er geen veearts bij gehad.
het ligt er dus maar net aan hoe en wat.

sheraton

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 17:37

om een goed beeld te krijgen waar de blessure precies zit zodat er adequaat behandeld kan worden kun je tegenwoordig voor heel weinig geld thermografische opnames laten maken. In Nederland zijn er 2 die dit op stal doen, dus hoef je niet met je paard te slepen.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 21:09

thermografische opnamen?
Je bedoeld een Echo?

ToonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 00:36

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 07:37

Hangt er van af.

Staat hij acuut bevangen of met een gebroken pootje staat de VA er de zelfde dag nog.
Als hij net niet rad is met een paar dagen, beetje afhankelijk of het in de loop der dagen al beter word. Word het iedere dag duidelijk wat beter dan wacht ik het langer af, gaat het alleen maar achter uit bel ik ze sneller.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:27

Dennis schreef:
Hangt er van af.

Staat hij acuut bevangen of met een gebroken pootje staat de VA er de zelfde dag nog.
Als hij net niet rad is met een paar dagen, beetje afhankelijk of het in de loop der dagen al beter word. Word het iedere dag duidelijk wat beter dan wacht ik het langer af, gaat het alleen maar achter uit bel ik ze sneller.

Zo doe ik het meestal ook, en ik ga op mijn gevoel af.
Soms heb je het gevoel dat het niet goed zit ondanks dat het er niet zo ernstig uitziet op dat moment.
Helaas klopt mijn gevoel tot nu toe altijd.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 08:35

hangt er vanaf, op drie poten lopen is ernstig en dan bel ik de VA

een beetje ongemakkelijk lopen op 1 been en het is de volgende dag al minder, bel ik geen VA

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 08:39

Hangt af van de blessure. Als ik hem op drie benen uit de wei haal, bel ik de hoefsmid ( 99% van de tijd is het dan een hoefzweer ).
Gisteren was mijn paard niet 100%, meteen nagekeken, waarschijnlijk een peesklap, dan hang ik meteen aan de foon bij de da.
Als hij niet 100%, maar er zijn geen duidelijke signalen dat het iets ernstigs is ( geen symptomen van ontsteking en paard is niet naar van de pijn ) dan wacht ik gerust. Zeker als het paard snel opknapt, dan is het vaak toch een verstapping en daar heb ik geen da voor nodig.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 08:54

Hangt er vanaf. Als het bloed er uit spuit dan bel ik gelijk de DA Haha!. Acuut op 3 benen ook.

Anders dan kijk ik het aan om te zien of er verbetering is na een paar dagen Lachen.