varkensmest veroorzaker van koliekverschijnselen??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

celticpony

varkensmest veroorzaker van koliekverschijnselen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 23:06

op onze stal is vorige week vrijdag varkensmest geinjecteerd. De paarden zijn de dag erna de wei weer op gegaan.
Twee dagen erna kreeg het 1e paardje lichte koliekverschijnselen, een aantal dagen later (gisteren)kreeg mijn pony last, vandaag nog een paard met koliekverschijnselen en een ander had verhoging van temperatuur. Ik vind het niet aannemelijk om dit toe te schrijven aan toeval en mijn 1e reactie was na vandaag de mest!

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen????
De eigenaren van de stal hebben zich uitgebreid laten informeren en laten vertellen dat er in principe geen enkel risico aan zou moeten zijn verbonden. Omdat ik te weinig weideverstand heb,maar wel graag meer ervaringen zou willen horen,deze vraag aan jullie.

Let op,voordat er misverstanden ontstaan,IK BEN HEEL TEVREDEN OVER MIJN PENSIONSTAL,dit is alleen een informatieve vraag over deze vorm van bemesting en ervaringen.

madamX

Re: varkensmest veroorzaker van koliekverschijnselen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 06:47

Ja, dit kan de oorzaak zijn.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 06:53

Varkensmest heeft idd een andere invloed op de paardenmaag dan koeienmest ja. Ik heb ooit geleerd dat het beter is het gras niet met varkensmest te bemesten, maar precies waarom weet ik niet meer..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 06:59

Wij laten zowiezo de wei altijd een week, en liefst een goede regenbui leeg voor we er paarden op zetten.

Varkensmest is zowiezo al veel zuurder vanwege het brijvoeder.
Ook worden de afdelingen schoongespoten en ontsmet, dus zitten er ook chemische stoffen in deze mest.
Koeienstallen worden niet gereinigd, en koeien krijgen veelal voer dat ook voor paarden goed everteerbaar is.
Op stierenkorrel na.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 19:18

dat van die chemicalien had ik zelf niet bedacht! Maar zijn er misschien ergens duidelijke richtlijnen te vinden, want degene die heeft voorgelicht heeft expliciet vermeld dat het geen enkel probleem zou zijn

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 06:50

Na een week, of in elk geval een stevige regenbui, zijn alle stoffen genoeg verdund en de grond in gezakt.
Maar dus niet direct na het bemesten van het land...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:26

tja, ook nooit je dier direct na bemesten op het land zetten,altijd 2 weken wachten.
anders heeft het ook geen zin.
als je bemest en vervolgens er dieren opzet dan kan de plant de mest niet opnemen maar verdwijnt de paardenmaag in..
volgende keer even wachten dus

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 20:40

dat is idd de wijze les, mijn pony wacht maar eventjes voordat ze erop mag..

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:44

Heeft het wellicht ook te maken met het kopergehalte dat varkensvoer bevat en wat paarden niet mogen binnenkrijgen?

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:03

Niet alle varkens worden gevoederd met brijvoer en het hoge kopergehalte in varkensvoer is ook niet meer echt van toepassing sinds een aantal jaren Knipoog
Of er wel of geen sporen van chemicaliën inzitten is ook erg afhankelijk vanuit welke stallen de mest komt.

Drijfmest van varkens is inderdaad iets minder geschikt voor het bemesten van een paardenwei.
Varkensmest bevat hogere gehaltes aan meststoffen dan koeienmest.
En aangezien je toch al niet teveel aan dierlijke mest moet willen injecteren is de keus voor drijfmest van runderen snel gemaakt.
Maar dat wil dus niet zeggen dat als je drijfmest van varkens gebruikt het per definitie niet goed zou zijn voor paarden.

Na het injecteren van weidegrond is het inderdaad zeer verstandig om de paarden er 1 á 2 weken niet te laten grazen.
Als de boel wat opgenomen is en er een regenbui overheen gevallen is is er niets meer aan de hand.

Je kunt dus inderdaad aannemen dat de koliekverschijnselen veroorzaakt werden
doordat de paarden gegraasd hadden op een vers bemeste weide.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 06:42

daniella74 schreef:
Heeft het wellicht ook te maken met het kopergehalte dat varkensvoer bevat en wat paarden niet mogen binnenkrijgen?

Nee, heeft niet te maken met kopergehalte; koper mogen paarden zeker wel krijgen (niet teveel, vandaar dat je varkensmest maar eens in de vier jaar gebruikt, afhankelijk van de grondsoort). Paarden nooit direct op bemest land laten, altijd minstens 2 weken wachten.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 08:43

op kunstmest word sowieso twee weken gewacht (na fikseregenbui), maar bij deze vorm van bemesting zou dat niet nodig zijn...aldus degene die de eigenaren heeft geinformeerd. Tja achteraf van mezelf misschien ook wel wat naief, maar daarentegen staat dat ik weet dat de pensioneigenaren altijd wel heel erg verantwoordelijk met dit soort zaken omgaan.

Maar goed iig bedankt voor jullie reacties!

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:09

Als kunstmest door een flinke regenbui helemaal is opgelost, kunnen de paarden er direct weer op. Varkensmest is echter niet zo'n beste mest voor de wei, koeien mest is veel beter. Paarden gaan direct aan de " schijt" van gier, ook omdat het vol bacterien zit. Als de mest door de regen opgelost is (minimaal ca. 2 weken) kan je de pony er weer op doen. Nu zou ik hem op stal houden en even op hooi zetten. Waarschijnlijk zit hij vol bacterien.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 13:47

madamX schreef:
daniella74 schreef:

Nee, heeft niet te maken met kopergehalte; koper mogen paarden zeker wel krijgen (niet teveel, vandaar dat je varkensmest maar eens in de vier jaar gebruikt, afhankelijk van de grondsoort). Paarden nooit direct op bemest land laten, altijd minstens 2 weken wachten.

Koper is juist heel belangrijk voor een paard. Vandaar dat we vroeger nog nooit hadden gehoord van Oc/OCD. Het is de reinste onzin dat er maar 1x in de 4 jaar varkensmest op het weiland mag. Alles heeft te maken met de kunstmest die je daarnaast bijstrooit.

Paarden mogen idd beslist niet op bemest land, liefst pas na het maaien weer. Ik weet wel dat dat niet altijd lukt ivm de beschikbare weide. Bedenk je in elk geval dat drijfmest zo'n 10 weken werkzaam is. Dus 2 weken is echt het minimum.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:04

Vroeger bevatte varkensmest idd veel koper. Zoveel dat schapen die op een met varkensmest bemeste weide liepen, er aan dood gingen. Schapen en koper is namelijk een dodelijke combinatie. Tegenwoordig bevat varkensvoer en dus hun mest veel minder koper, zo weinig dat het als bemesting voor schapenweides gebruikt kan en mag worden. Paarden daarentegen hebben juist wel koper nodig. De speciale brokken voor drachtige of zogende merries en veulenbrokken bevat opvallend veel koper. Voor wat betreft paarden en varkensmest is het dus een broodje aap verhaal. Bemest land niet direct beweiden door welke grazer dan ook is altijd het verstandigst. Denk daar ook aan na het strooien van kunstmest.