scheurtjes in de hoef

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

scheurtjes in de hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 11:21

mijn pony heeft allemaal kleine scheurtjes in de hoef,probeer het wel rond te houden,maar het zit allemaal in de hoef van die kleine scheurtjes.wat is hieraan te doen? heeft het met de droogte te maken ofzo...gr emaartje

Orchidee21

Re: scheurtjes in de hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:28

die van mij heeft hele scheuren van onder naar boven. zolang ze niet "door"zijn is er nog niet zoveel aan de hand. goed smeren met hoefvet met Laurier. Dat houdt de hoef goed in conditie en voorkomt dat de scheuren dieper worden. Als het echt te erg word je smit er bij halen en je paard wellicht op ijzers plaatsen. Succes

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:34

Susy_Q schreef:
die van mij heeft hele scheuren van onder naar boven. zolang ze niet "door"zijn is er nog niet zoveel aan de hand. goed smeren met hoefvet met Laurier. Dat houdt de hoef goed in conditie en voorkomt dat de scheuren dieper worden. Als het echt te erg word je smit er bij halen en je paard wellicht op ijzers plaatsen. Succes

Wanneer de hoeven van jouw paard scheuren heeft van die grootte, moet er toch echt een alarmbel gaan rinkelen. Misschien helpt het al wanneer je de hoefsmid vaker inschakelt.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 14:38

Mijn pony heeft ook een aantal scheuren en scheurtjes in haar hoeven, heb haar een maand ongeveer nu en ze had het dus al toen ze hier kwam.
Ze was ook al even niet bekapt, dus heb haar laten bekappen en deze smit heeft er naar gekeken. Deze smit zei dat ik de hoeven goed nat moest houden, en ze moest vetten 1x per dag.
Vetten houd juist vocht tegen, dus dat heb ik niet gedaan. Vetten daarom ook niet doen, de hoeven worden dan juíst nog droger doordat er geen vocht van buiten inkan.
2 weken later nog eens een andere smit bijgehaalt, deze vertelde mij dat vetten dus ook niet goed is, en dat ik ze gewoon goed nat moet houden en ze goed bij moet houden.

Ik kreeg een tip van een stalgenootje, die smeerde de hoeven van haar tink (welke eerst ook van die scheurhoeven had) al een hele tijd in met nivea/dove/etc. hydraterende creme/bodylotion, evt. voor de rijpe huid (dat bevat dus veel vocht).
Eerst de hoeven natmaken en dan royaal smeren. Ook goed bij de kroonrand smeren want vanaf daar groeit de hoef.
De hoeven van mijn paard brokkelden ook, dat doen ze nu iig. niet meer. Lachen
Scheurtjes zitten er nog wel in, maar die moeten er uitgroeien, zo voorkom je iig. dat ze verder gaan scheuren.

Daarnaast voer ik dagelijks wat biotin door haar voer. Van Pavo bijv. (http://www.pavo.nl) zelf heb ik van een ander merk maar dat maakt niet zoveel uit, het heeft vrijwel dezelfde werking.
Hierin zit D-biotine wat de hoefgroei van binnenuitbevorderd. Verder zit er aminozuren, lecithine, koper, zink, mangaan en zwavel in, en vit. B6.
Het probleem van scheuren en brokkelen komt nml. van binnenuit de hoef. Het is hoogstwaarschijnlijk dat je paard niet genoeg van deze bestandsdelen (D-biotine, vitB6 en deze mineralen) in zijn lichaam heeft om de hoef optimaal te houden.
Als je dit bij gaat voeren moet je er wel rekening mee houden dat het eerst moet worden opgenomen in het lichaam van je paard. En dan je na (verschillend per paard) zo'n 4 - 8 maanden pas echt verschil kunt gaan merken.

Ik weet niet wat je dagelijks voert? Maar met een goede voeding kan je het probleem al voor een groot deel oplossen. Daarnaast moet je de hoeven dus gewoon goed bijhouden, dagelijks krabben, natmaken en smeren met creme/bodylotion is wat ik doe en ik merk dat de conditie van haar hoeven er grotendeels op vooruit gaan. Lachen

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 16:20

oke dan,ga dan de creme/bodylotion maar eens proberen..gebruikte nou parisol hoefvet..ook wel een fijne(daar zit oa vaseline met laurierolie in) voorkomt uitdrogen dus ga dat maar even elke dag erop smeren kijken hoe het gaat...

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:55

hoevenvet sluit af. Ik gebruik zelf hoefolie. ben ik erg tevreden over

kelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:59

Mijn paardje heeft er ook snel last van. Ik doe ze elke dag nat maken en speciaal manenvet van de hoefsmid erop smeren en biotine door haar voer. Nu zien haar hoeven er beter uit!

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:49

opala schreef:
Susy_Q schreef:

Wanneer de hoeven van jouw paard scheuren heeft van die grootte, moet er toch echt een alarmbel gaan rinkelen. Misschien helpt het al wanneer je de hoefsmid vaker inschakelt.

geen zorgen, smit komt elke 1,5 maand langs om te controleren of alles nog in orde is.. zoals de scheuren en ijzers.
Zorg goed voor mijn beessies hoor!!