Paard van ijzers af: wel of niet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Symphonic

Paard van ijzers af: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 09:35

Onze Symphonie heeft alleen ijzers voor. Ze heeft lichte hoeven die wel iewat broos zijn maar volgens mij niet overdreven broos.
Omdat ik met haar alleen in de bak rij ben ik eigenlijk van plan om de voorijzers te laten verwijderen om te kijken of dat bevalt.
Ze heeft vrij ondiepe hoeven dus moet ik ze volgens de hoefsmid flink door laten groien. Zijn er nog meer zaken waar ik rekening mee moet houden, ook mbt rijden?

Arabesk

Re: Paard van ijzers af: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 21:52

Regelmatig onderhoud plegen zodat de hoeven gelijkmatig slijten en niet eens in de zes a acht weken bekapt worden.

Rijden over asfalt kan daarbij helpen, dan slijten de hoeven meer en worden ze sterker. Wel rustig opbouwen natuurlijk.

Ondiepe hoeven? Platte zolen dus?

replaym

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 15:20

Ik zou heb gewoon voorleggen aan de hoefsmid, leg uit waarom je twijfelt. Hij kan je ook vertellen wat je wel en niet kan doen zonder de ijzers.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 10:33

Arabesk: platte zolen inderdaad.
Met de hoefsmid afgesproken dat volgende beurt de ijzers eraf gaan en dat de hoeven voorlopig niet bekapt worden.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:39

Zelf laat ik ze bij mijn Fries voor altijd zitten. Ze heeft hele grote
hoeven die in deze 2 jaar dan wij haar nu hebben een beetje
beter in model gehouden worden. Als we de ijzers er niet meer
onder laten zetten, dan worden het weer hele platte en grote
hoeven.
De achterijzers gaan er straks voor de winter wel weer af.
Achter zijn haar hoeven qua vorm prima, dus daar is het
ook niet noodzakelijk om haar achter op ijzers te houden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:42

mijn paard had ook platte zolen toen ik hem net had. Dat kwam door een verzwakte witte lijn, daardoor hing het hoefbeen niet meer zo stevig in de hoornschoen.

Nu is de witte lijn weer gezond en sterk en is ook de zool niet meer plat, maar mooi hol.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 13:01

Ik kan het eigenlijk alleen maar aanraden om zonder ijzers te proberen. De eerste dagen alleen zachte ondergrond aanhouden (weidegang, paddock) om te wennen. Verder wel regelmatig even een beetje bijvijlen, omdat je in het begin wat brokkels en scheuren krijgt. Als ze uiteindelijk bekapt worden ne op de hoogte waar je nagelgaten nu zitten zul je even wat meer brokkelige hoeven hebben, maar dat gaat snel over.

Wij hebben onze paarden alledrie op ijzers waarvan er 2 hun hele leven niet anders gewend waren dan met, en geen enkel probleem gehad! Ik vind het heerlijk (en zij ook, lekker naar buiten op nat gras en sneeuw zonder op je plaat te gaan Haha! )

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 14:16

Tnx, ik ga het inderdaad op deze manier proberen.
En ik zal eerst even kijken of er een probaat middel is om de hoeven wat te harden. Het zijn witte hoeven en dus al wat brozer.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:05

Mijne hebben ook meerdere witte hoeven. de hoeven harden vanzelf wel uit doordat het van tijd tot tijd erg droog weer is. Eerlijk gezegd zou ik niet al meteen beginnen met van alles te smeren, laat de hoeven zelf eerst maar eerst tot rust komen en zelf het werk doen.

Al mijn paarden (7, 14 en 24 (!) jaar) hebben super goede hoeven (ook volgens de hoefsmid), lopen al jaren op blote voeten na altijd ijzers gehad te hebben, maar zoals gezegd ging het vanaf het begin goed, en ik doe er nooit iets aan! Heel af en toe als ze erg droog zijn vet ik ze in, maar verder behalve voor en na het rijden/buiten staan krab ik ze goed uit.

Ik zou de natuur gewoon eerst eens zijn gang laten gang, een hoef is heel mooi en past zich erg goed aan. Juist in ons klimaat met droge warme dagen en dan weer natte dagen kunnen de hoeven genoeg vocht opnemen en op tijd weer uitharden ....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:17

MyrtheNH schreef:
Het zijn witte hoeven en dus al wat brozer.

witte hoeven zijn niet zwakker, maar door hun kleur zie je kleine barstjes gewoon eerder