Vitilligo veranderingen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Vitilligo veranderingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 22:35

Mijn arabische vos merrie heeft vitilligo, geen probleem. Normaal zag ze er uit 's zomers http://pic20.picturetrail.com/VOL1318/4 ... 017445.jpg met regelmatige wisseling van de patronen rond de ogen en snuit.
Nu dit jaar staat ze voor het eerst op de wei en heeft ze nabij geen vlekken.
http://pic20.picturetrail.com/VOL1318/4 ... 542993.jpg deze was van juni dit jaar en het is intussen nog minder.

Hoe kan dit? Komt dat door het gras? Ze krijgt er af en toe was muesli met knoflook bij maar dat kreeg ze de andere jaren ook. Gaat het blijvend weg? Ze heeft wel nog een boel birdcatchers maar er zijn er geen nieuwe bijgekomen terwijl dat wel steeds gebeurde(op de twee foto's ook te zien)..
Hoeveel heeft het allemaal te maken met elkaar(birdcatchers, vitilligo, zweetvos, aftekeningen etc.)?

Geen idee of het hier goed staat, maar wist niet waar ik het anders moest zetten...
Laatst bijgewerkt door Woogy op 04-09-08 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

DesireeK

Re: Vitilligo veranderingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 22:37

Ben erg benieuwd... ik lees even mee Lachen

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:43

Mijn vos hadt dit ook. Het verdween soms ook zo weer voor een paar maand.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:57

De oorzaak kan een gebrek zijn aan div. mineralen.
Vooral Koper, Zink en Mangaan meen ik.
Toevallig stond dit verschijnsel laatst in de nieuwsbrief van Hippolyt.
Ik weet niet of ik het nog heb anders zet ik het hier nog neer.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:00

Yep, gevonden Haha!
Ik hoop dat jullie duits redelijk is Knipoog

13. August 2008
Pigmentstörungen und zu helles Haarkleid im Sommer!
Bleicht hier die Sonne oder hat das was mit Ernährung zu tun?

Wer plötzlich einen braunen Rappen oder einen extrem hellen Fuchs hat, der sollte an eine Futterergänzung denken. In vielen Fällen hat der Verlust der Farbe mit einer Unterversorgung mit bestimmten Spurenelementen zu tun.

So sind u.a. Zink, Kupfer und Mangan für die Farbgebung des Pferdehaares verantwortlich. Werden sie nicht ausreichend über die Fütterung zur Verfügung gestellt, kann es zu sogenannten Depigmentierungen kommen.

Die Kupferbrille (die eigentlich Kupfer-Mangan-Brille heißen müsste), bei der das Fell um die Augen und Nüstern weiß wird, ist ein möglicher Indikator für einen Mangel an Spurenelementen. Ein stumpfes, scheinbar "ausgeblichenes" Fell zeugt ebenfalls von einer unausgewogenen Fütterung. Schuppenbildung, Mauke, schlechte Hornqualität und eine herabgesetzte Stoffwechselfunktion sind weitere Hinweisgeber.

Wenn Sie ein oder mehrere dieser Symptome bei Ihrem Pferd beobachten, denken Sie rechtzeitig vor dem nächsten Fellwechsel an eine Versorgung mit hochwertigen Spurenelementen

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:00

Die van mij kreeg o.a. deze sporenelementen en dat hielp echt niks.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:11

Wilawander schreef:
Die van mij kreeg o.a. deze sporenelementen en dat hielp echt niks.

Ik weet ook niet of het bij alle paarden opgaat.

Hiernaast staat een Welsh van 2 jaar die krijgt het ook steeds erger.
Echter buurman bemest zijn weides nooit, het hooi wat de welsh krijgt komt van eigen land en krachtvoer wordt ook niet gegeven.
Bij dit paardje ben ik ervan overtuigd dat ze fikse tekorten heeft en daardoor die plekken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:14

zie ook vitelligo ... bij mensen.. en honden..

kan autoimmuun zijn..
en dan kan je er sporen elementen in stoppen tot je een ons weegt..
Vlekken krijgt ie dan toch...

Ken iemand met een rotweiler met vitelligo..
Is nu een soort van omgekeerde dalmatier..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 16:11

Maar hoe kan het dan dat ze normaal gewoon een wisselend vlekken patroon had maar wel echt veel vlekken op d'r snuit en rond de ogen en dit jaar praktisch niet?
die van mij heeft een poosje multivitamine gekregen omdat ze sowieso minder weerstand had(veel verkouden etc.) heb foto's van haar als drie en vier jarige en toen had ze het ook.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 08:40

Was bij die van mij ook. Ik voerde constant vitaminen, sporenelmenten enz. bij maar hadt niet de indruk dat het daardoor veranderde. Heb er ook wel eens een dierenarts naar laten kijken maar die zei ook dat je er niks tegen kunt doen.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 08:50

Woogy schreef:
Maar hoe kan het dan dat ze normaal gewoon een wisselend vlekken patroon had maar wel echt veel vlekken op d'r snuit en rond de ogen en dit jaar praktisch niet?
die van mij heeft een poosje multivitamine gekregen omdat ze sowieso minder weerstand had(veel verkouden etc.) heb foto's van haar als drie en vier jarige en toen had ze het ook.

Toch de goede grond en aardstralen van de groene meer Knipoog

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 10:55

heel veel gezondheidsproblemen bij paarden worden door een slecht gebalanceerde voeding veroorzaakt, logisch natuurlijk, maar nu er meer onderzoek naar gedaan wordt komt men erachter dat zelfs dingen als zomereczeem door de juiste voeding helemaal over kunnen gaan. Heel fijn dat je paard zo verbeterd is door weidegang, misschien kun je er eens goed opletten welke planten er allemaal in de weide groeien en eventueel nog aanvullen met andere soorten. Vraag anders eens aan attila van dieren health plan (zie ook de site) hierover als je er meer van wilt weten! Soms kun je nog zoveel supplementen geven, maar als het paard ze niet in de -voor hem juiste- verhoudingen krijgt dan helpt het niets en kan het zelfs erg belastend zijn voor het systeem.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 17:14

vitilligo is geen gezondheidsprobleem en ze heeft er verder geen last van(was bang dat ze zou verbranden in de wei met d'r roze vlekken maar dit jaar heeft ze die praktisch niet). Vind het zo moeilijk voor te stellen dat het alleen maar door het gras komt, vraag me af of ze het deze winter meer gaat hebben als ze weer binnen staat...