Ik denk dat je zulke vragen niet met een antwoord kunt beantwoorden, het is in mij ogen afhankelijk van het paard en wat hij aan arbeid moet verrichten.
Momenteel rijd ik geen wedstrijden en rijd ik op onze haflinger.
Hij krijgt altijd mueslie van Havens, en dan de coolmix zonder haver.
Deze soort krijgt hij omdat hier weinig eiwitten inzitten en voor de rest wel al nodige ingredienten die hij nodig heeft, hij is namelijk gevoelig voor teveel eiwit.
Hij krijgt in totaal 1 kilo per dag en dan nog wat brood, wortels en appelen erbij.
Onze andalusier voerde ik eigenlijk hetzelfde alleen dan met de basis brok van Havens erbij, nu staat hij 24/7 op de wei en krijgt hij niks bijgevoerd.
Toen ik nog meerdere paarden uitbracht in d sport, kwpn's, werd er anders gevoerd.
De paarden werden dagelijks getraind en kregen alleen 5 granenmix gevoerd, verschillend kwa paard tussen de 2 en de 5 kilo per dag.
Deze paarden kregen geen brokken omdat ik de ervaring heb dat sommige paarden bij zware training dan niet genoeg stoffen verbranden en dus met afvalstoffen blijven zitten en dan vervolgens spierverzuring kregen en dit heb ik bij de 5 granenmix nog nooit gehad, dit ben ik gaan voeren op advies van mijn trainer toendertijd Dave Maarsen, die voerde dit ook.
Maar voor haflingers endergelijke is dit geen geschikt voer.
Tja en waarom Havens, ik ben weleens over gestapt maar heb geen goede resultaten gehad, doffe vacht en er komt bij dat Havens voor mij goed te krijgen is en het in mijn ogen kwaliteit voer is.
Uiteraard krijgen mijn paarden ook hooi