beschadigd lymfevat, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

beschadigd lymfevat, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 18:33

Mijn paard had al een hele tijd een vreemde plek op de zijkant van haar pijpbeen.
Een langwerpige strook huid. (ter hoogte van de overgang pijpbeen/griffelbeentje) die verticaal over haar hele pijpbeen loopt tot achter haar voorknie.
Die huid op die plek vertoont korstjes en wondjes. (en het haar staat er vreemd)

Volgens mijn DA was de oorzaak hiervan een beschadigd (ontstoken?) lymfevat in haar onderbeen. (Bloedvaten en dergelijke in de ondervoet volgen exact het verloop van die plek.)
Mijn paard is daarom behandeld met antibiotica.
Na deze kuur was er een aanzienlijke verbetering. Maar helemaal weg was het ook niet.
De DA is toen opnieuw langs gekomen. En omdat er wel verbetering was is mijn paard opnieuw, maar nu langere tijd met dezelfde antibiotica behandeld.

Dit is nu enkele weken geleden, maar de plek is nog steeds niet helemaal weg.
Er zijn geen wondjes meer. Maar sporadisch nog wel een korstje en het haar blijft vreemd staan.

Het paard is overgings niet kreupel en heeft ook geen dik been ofzo. (Het been was aanvankelijk wel een beetje dik, toen de plek net verscheen. Maar dit is maanden geleden.)

Wat denken jullie hierover?
Wie heeft hier ervaring mee?
En wat zouden jullie doen in dit geval?

Luckystory

Re: beschadigd lymfevat, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 10:01

Is er echt helemaal niemand die hier ervaring mee heeft?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:17

imo zeker als het lymfebanen, dus het opruimen van afvalstoffen betreft zou ik niet antibiotica willen gebruiken. hoeveel troep stop je in zijn lijf, op zich logisch omdat het een ontsteking betreft, waar het lichaam moeite mee heeft om op te ruimen. het voelt voor mij bijna aan als een tegenstelling.

mijn paard heeft chronische drainage/lymfeproblematiek en waak ervoor dat hij allerhande chemische troepjes in zijn lijf krijgt omdat hij het niet af kan voeren.

Cynnie_21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:51

Hm ja, ik zou me er ook niet al te druk om maken als pête er verder ook geen last meer van heeft. Zou het alleen goed in de gaten houden voor als het erger wordt weer... meteen bellen dan! Verder lijkt dit ook niet echt op iets waarvan ik zou weten wat het is :S

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:21

Ik heb iets soortgelijks. Alleen bij dit paard is het been wel dik geweest (echt tot aan de lies), na antibiotica is dat weer afgezwakt.
De wonden en korsten genazen echter slecht. Hij heeft toen prednisolon gehad en is behandeld met groene leem. De wonden genazen, maar de kogel blijft dik.
ER komen nu ook weer meer plekjes met korsten en wondjes. Het begint dus weer opnieuw. Sinds vandaag kan hij ook bijna niet meer lopen, zo'n pijn heeft hij.
Gisteren nog niks aan de hand.
Blijkbaar zit er een ontsteking, DA is al tig keer geweest hiervoor. Hij weet het ook niet meer.
Vandaag komt hij weer, omdat het paard nu dus weer echt last ervan heeft.
Ik vermoed zelf ook dat het lymfevat beschadigd is, en dat daarom telkens de ontstekingen terugkomen. Ik begin te vrezen dat voor ons paard de prognose niet gunstig is....
Er zijn niet veel mogelijkheden meer om medicatie te geven, hij heeft eigenlijk alles al gehad.
Ik lees even mee, ik hoop dat er nog reacties komen van mensen die er ervaring mee hebben.
We zijn al 3 maanden aan het dokteren.
Volgens de DA is het een allergie. Tja. Lekker is dat, want daar is meestal niks aan te doen....