Eiwit allergie, wat nu voeren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Eiwit allergie, wat nu voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 13:52

Hallo alle,

onze haflinger heeft hoogstwaarschijnlijk een eiwit allergie Clown
Eerst even het verhaal vooraf.
Wodan is in korte tijd 2 maal verhuisd, na de geboorte van onze zoon was de complete verzorging van een eigen wei teveel dus ben ik opzoek gegaan naar een gedeeltelijke verzorging.
Eerst bij een particulier doordat hij daar niet goed werd verzorgd naar een maand naar zijn stal nu, hier staat hij super Knipoog
Ik meende altijd dat de bulten de laatste tijd zo erg waren door de dazen omdat hij hier erg gevoelig voor is, bij onze eigen weide stond hij dan met een deken op en werd het minder.
Maar sinds we met hem verhuisd zijn worden de bulten erger, ongeacht of ik hem inspuit met spul of niet, en dat terwijl de dazen tijd nu toch eigenlijk over is.
Een vriendin van ons was laatst op stal en zei dus gelijk, maar dat komt niet van de dazen maar door een overgevoeligheid voor eiwit, de bulten zijn ook anders nu ik erover nadenk. Verward
Voor de rest kan ik niet echt zeggen dat hij feller ofdergelijke is, maar het is een 3 jarige dus gekke dagjes hebben ze allemaal dan wel eens Haha!

Wat is er anders aan zijn voedingspatroon dan bij ons, nou het volgende;

Hij heeft hier geregeld meer gras, minder kale weien.
Hij heeft op de beide plekken mueslie bij gevoerd gekregen in combi met brok, s'ochtends 0,5 en s'avonds 0,5 kilo, dit kreeg hij voorheen bij ons nooit, wel een kleine kilo brok waarvan hij nu nog hetzelfde merk krijgt.

Verder krijgt hij gewoon 2 x per dag hooi en word de mueslie gemengd met de basis brok van Havens waar we dus ook de mueslie zonder haver van hebben.

Zelf heb ik ook al aan schimmel gedacht, aangezin het bultjes zijn waarop een klein korstje onstaat en bij sommige valt dit eraf en is het wat nat, het plekje.
Maar aangezien geen enkel ander paard hier last van heeft lijkt het me sterk en hij is van de winter behandeld voor schimmel omdat hij toen gelijksoortige bultjes had en de DA maar zei behandel hem maar met imaverol, achteraf gezien kan hij toen natuurlijk last hebben gehad van het zelfde want ik kan niet zeggen dat het minder werd door de imaverol Bloos
De bultjs zitten nu voornamelijk op zijn rug, buik, hals en schouder.

Wie o wie herkent dit en kan me vertellen wat je een paard met een overgevoeligheid voor eiwit kunt voeren en wat niet?
Zou het van de mueslie komen, deze is zonder haver en ik meende dat dat juist heel goed was voor paarden met zulke overgevoeligheden?

Groetjes Loes
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 04-09-08 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

nicole1988

Re: Eiwit allergie, wat nu voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:27

mijn paard heeft een allergie voor eiwit.
zij mag geen gras geen vers hooi en alles eiwit arm.
zodra ze gras eet zwelt heel haar hoofd er dr beetjes.
ik heb een mail gestuurd naar de pavo en heb een ruim voedings advies van hun gekregen.bij mijn paard zijn er trouwens wel eerst bloedtesten gedaan voordat ze wisten dat het een allergie was.Succes ermee.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 14:31

Tjee, dat klinkt een stuk erger.
Maar ik moet zeggen dat toen ik met paarden werkte ik wel vaker paarden tegenkwam die er een overgevoeligheid voor toonden maar zou een allergie niet anders zijn dan een overgevoeligheid, want de symtomen die jij opnoemt herken ik absoluut niet, geen enkele.
Hij heeft totaal geen dikke benen, is looplustig en ga zo maar door.
Wel is het zo dat hij hier meer vers gras krijgt maar op dit moment in het seizoen is het gras toch niet meer echt eiwitrijk, dat si toch voornamelijk in het voorjaar, maar bij ons kreeg hij wel voordroog hooi, en hier echt droog hooi, dus dat spreekt zich eigenlijk wel tegen?
De bultjes op zijn nek/schouder liggen wel wat meer in groepjes bij elkaar.

Ik heb heel even de beschrijving opgezocht van de mueslie die wij voeren,

KENMERKEN van Muesli-zonder-Haver zijn o.a.:
zeer goed verteerbaar eiwit bij relatief weinig energie (komt gelijkmatig vrij);
zeer geschikt voor nerveuse of temperamentvolle paarden;
verhoogd gehalte aan B-Caroteen (= Pro-Vitamine A), ook zeer gunstig voor zenuwfuncties en immuunsysteem (bijv. zogende of dragende merries met veulen);
kan als kuur gevoerd worden aan allergie-gevoelige paarden of (in het algemeen) aan paarden of poney's die sober gevoerd moeten worden zoals Friese paarden, Schetlanders, Haflingers, Fjordenpaarden, IJslanders, IJslanders, etc.
kan als volledig voer gegeven worden (bijv. paarden die sober gevoerd moeten worden);
kan ook als aanvullend voer gegeven worden naast bijv. krachtvoer of haver (i.v.m. verhoogde Ca/P-verhouding (= ca. 3));
bovendien gegarandeerd stofvrij en zeer smakelijk!

Als ik dat zo lees zou het hier toch eigenlijk niet van kunnen komen?
Tja en schimmel?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:18

Klinkt toch als schimmel (ringworm). 1x behandelen met Imaverol helpt zelden, je moet de behandeling een aantal malen herhalen en alles waarme je paard in aanraking komt, net zo. Tis erg besmettelijk, ook voor mensen!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 15:21

Dat weet ik en hij is van de winter ook een keer of 6 ermee behandeld.
Nu sprak ik net een DA en die gaf toch duidelijk aan dat een schimmel geen korsten had?
En een eiwit allergie leek hem eigenlijk sterk omdat hij al eiwitlaag voer krijgt, hij gooide het eerderop een allegie voor het nieuwe dekje, wat niet van tevoren is gewassen.
Heeft iemand hier al eens van gehoord?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 16:22

Ik heb heel even door mijn foto's van de fagelopen weken gespit en op de onderstaande foto's kun je de bultjes zien die ik onderandere bedoel.
Ze zitten hier vooral in zijn lies, momenteel zit zijn hele rug ook onder.
Hopenlijk herkent iemand ze?

Afbeelding

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:23

Ik heb zelf erg goede ervaringen met Cavalor Pianissimo.
Bijna geen eiwitten in, ik zou zeggen, probeer het eens!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:56

Ringworm geeft wel degelijk korsten. Vreemde uitspraak van je DA. Het begint met bulten, dan korstvorming en dan houdt je kale, ronde plekken over.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:53

Mijn fjord is gevoelig voor eiwitten en heeft ook bultjes. Hier komt geen korstje op.. Ze heeft het vooral op haar borst/boeg. In de winter heeft ze bijna geen last, in het vorjaar komt het altijd weer op zetten, dat komt natuurlijk door het gras..

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 19:46

ik ben zojuist naar stal geweest en het is me eigenlijk opgevallen dat het niet echt korsten zijn, het zijn meer gewoon hele harde bulten, de een groter dan de ander.
Ja op een plekje is er een kale ronde plek met een mooie huid eronder maar voor de rest zijn het behaarde harde bulten.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:50

bij dit soort allergieën is het goed om je paard geregeld van binnenuit te reinigen met bv Drainage Compositum. De afvalstoffen worden dan beter verwerkt door het lchaam en afgevoerd en dat geeft meestal een goede verbetering...en uiteraard eiwitarm voeren!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 16:55

kan er mij nog iemand iets vertellen over waar je een eiwit reactie duidelijk aan kunt herkennen?

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:10

meestal zie je onderhuidse bultjes/ bulten,m sommige jeuken, andere niet dat is bij elk paard verschillend...en er gaan ook open en met korstjes etc. er is niet echt een standaard iets voor een eiwitallergie...,maar de meeste paarden die ik daarvoor behandeld heb hebben dus onderhuidse bultjes, die niet echt kjeuken maar die bv wel overlast geven als er een zadel op ligt.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 14:12

Ja die van mij heeft dus onderhuidse bulten, klein en groot.
Nu is mij verteld dat op het moment jeje paard laat werken de eiwitten in het lijf worden verbrand en het dus minder zou moeten worden, vandaar dat ik hem vandaag dus toch 15 min. ongeveer heb gereden.
Hij lijkt er vooralsnog geen enkele last van te hebben.
Ik heb hem sinds 3 dagen van de brokken afgehaald en gewassen met betadine, al had dat waarschijnlijk weinig nut, het lijkt wel wat rustiger te zijn geworden.
Hij krijgt nu alleen hooi, 1 kilo coolmix mueslie van havens en hij staat op een kale wei.