verdraaide knieen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Adin

verdraaide knieen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 12:38

Bij mijn paard is geconstateerd dat hij beide (achter) knieen verdraaid heeft (wat bij mensen een voetbalknie is). Dit betekend eigenlijk dat de kruisbanden en ook het kraakbeen een flinke opdonder gehad hebben.
Hij is in beide gewrichten ingespoten (weet even niet met wat)
Ik moet hem nu 2 weken flink trainen en dan vooral galopperen, tot nu toe (pas een paar dagen) verloopt dit erg moeizaam omdat hij bijna niet kan aangalopperen, vooral zijn rechterknie geeft problemen. Ik heb geprobeerd op internet meer informatie te vinden over verdraaide knieeen bij paarden maar kan eigenlijk niets vinden. Zijn knie gaat niet op slot.

Heeft iemand hier ervaring mee? en hoe is het uiteindelijk afgelopen, d.w.z. kwam het weer helemaal goed of blijft het paard hier last van houden.

romeorowan

Re: verdraaide knieen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:20

Ik ken dit niet bij paarden, maar wel bij onze honden (boxers, boxerknietjes, voetbalknietjes) en bij mezelf.
Ik krijg helemaal kippevel als ik lees dat je flink moet galopperen. Ik geloof je direct als je zegt dat de dierenarts dat heeft gezegd, maar waar heeft hij/zij zijn dierenartsendiploma gekocht?
Gescheurde kruisbanden en kapotte meniscus is hartstikke pijnlijk. Je mag al blij zijn dat je paard niet op 3 benen loopt. Dus om je paard dan flink te laten galopperen lijkt mij op dierenmishandeling.
Maar goed, ik ben natuurlijk geen dierenarts. Ik hoop dat ik er vreselijk naast zit.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:22

Nog iets vergeten: banden hebben tijd nodig om te herstellen. Door mijn orthopedisch chirurg werd mij verteld dat mijn kniebanden minimaal 8 weken nodig hebben om weer te herstellen. Ik neem toch aan dat dat bij paarden niet veel anders is.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 20:42

Het is een zeer bekende veearts die tevens meegaat met het olympisch team, ik neem aan dat die man weet waar hij het over heeft. Moet eerlijk zeggen het mij ook verbaast maar goed ik ben dan ook geen veearts. Dit was overigens een second opinion. de eerste kliniek stelde lichte artose vast, dit is dus weer heel iets anders.
Ik hoop dat er meer mensen zijn die dit hebben meegemaakt met hun paard.

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:28

pff zou het echt niet weten, ik vind het ook echt super raar dat je moet galoperen terwijl die er veel last van heeft..

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:41

Adin schreef:
Het is een zeer bekende veearts die tevens meegaat met het olympisch team, ik neem aan dat die man weet waar hij het over heeft. Moet eerlijk zeggen het mij ook verbaast maar goed ik ben dan ook geen veearts. Dit was overigens een second opinion. de eerste kliniek stelde lichte artose vast, dit is dus weer heel iets anders.
Ik hoop dat er meer mensen zijn die dit hebben meegemaakt met hun paard.

Ben benieuwd waarom je een second opinion wilde hebben na de eerste diagnose.

Al had de DA nog zo'n staat van dienst dan zou ik nog steeds niet zo'n galop"therapie" bij mijn paard toepassen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:43

Kun je niet eens overleggen met de arts die je het advies gaf veel te galopperen.
Als je paard er zo enorm veel moeite mee heeft vraag je je af of het wel een goede trainingsmethode is.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 17:07

Heb nu pas 2x gelongeerd na het advies.
De reden waarom ik een second opinion wilde is omdat de 1e zei dat het lichte artrose was. Hij werd ingespoten met corticosterioden en ik moest weer langzaam opbouwen met longeren. Maar ipv dat het beter ging werd het slechter. Aangezien artrose niet ineens binnen 2 weken erger wordt wilde ik een second opinion, omdat ik het gevoel had dat er ergens iets niet klopte.
Arts nr 2 kwam dus met dat het wel in de knieeen zit maar dat de kruisbanden etc een flinke opdonder gehad hebben. Tevens is hij heel zwak achter, dus misschien dat dat de reden is geweest voor het advies om veel te galopperen.
Ik vind het jammer dat er tot nu toe niemand is met een paard met hetzelfde probleem

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 08:59

ingespoten met anabolen?

en daarom veel moeten trainen?

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 11:22

ik zal hem maandag vragen waarmee, maar het was een medicijn, lijkt mij geen anabolen