Ruzie over ontwormen gezamenlijke wei

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marloes1987

Ruzie over ontwormen gezamenlijke wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 12:08

Mijn paard staat op een wei met een andere merrie. Naast onze wei (afgescheiden door een goed hek met dubbel schrikdraad) staan 2 ruinen. In principe kunnen ze wel met elkaar in contact komen, maar alleen de neus.
Met de eigenaresse van een van de ruinen is het een constante strijd als het gaat om ontwormen. We moeten volgens jaar allemaal op dezelfde dag een wormenkuur geven, anders kunnen de andere paarden ziek worden. Ook is ze heel snel in het regelen van wormenkuren voor het andere paard, die nu 2 verzorgers heeft omdat z'n eigenaar op stage is. Nou weet ik wel dat je bij paarden op dezelfde wei altijd eenzelfde tijdschema aan moet houden, maar is het volgens jullie echt zo strikt?
Probleem is ook dat de kuur die ik deze keer wil geven 6 maanden geldig is, terwijl die van haar maar 4 maanden goed is. Nu wil zij dus dat ik een kortere kuur ga gebruiken omdat we anders niet hetzelfde tijdschema hebben. Daarbij gebruikt ze altijd dezelfde, terwijl ik toch probeer om qua samenstelling enzo steeds wat te wisselen. Dus samen dezelfde kuren geven vind ik geen goede optie, omdat ik niet steeds hetzelfde wil gebruiken.
Daarom vroeg ik me dus af of jullie het met me eens zijn dat dit een beetje belachelijk is, of dat ze toch een kern van waarheid heeft.

MandyR

Re: Ruzie over ontwormen gezamenlijke wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:13

Ik ben het met jullie allebei eens.
Het tegelijk ontwormen is altijd wel erg handig maar, regelmatig wisselen van merk is ook niet dom.
Kan je niet met haar overleggen dat zij ook regelmatig van merk wisselt? Op die manier hebben jullie allebei je zin. Zij omdat alles te gelijk gaat en jij omdat er gewisseld wordt van merk.
Als ze echt moeilijk blijft doen kan je een extra draadje spannen langs het hek zodat de paarden elkaar niet meer aan kunnen raken.

marloes1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 12:14

Maar op exact dezelfde dag? Is dat niet een beetje overdreven? Wij deden het op onze oude stal altijd binnen dezelfde week.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:18

Tja, meestal is het beter om het te gelijk te doen maar, een weekje kan volgens mij geen kwaad.
Maar, als jullie allebei je eigen merk gaan gebruiken zitten er wel 2 maanden tussen en dat kan wel eens te veel van het goede zijn.

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:34

Bij ons proberen we alles zo gelijk mogelijk te doen,het kan best een a twee dagen verschillen.
Het is eigenlijk meer het gemak alles tegelijk.
Het verschild per merk en vooral van werkzame stof hoeveel weken er tussen de ontwormingen zitten.
Waar gaat jouw voorkeur naar uit.
Overleg om anders samen wormenkuren te kopen bij dezelfde veearts Kan ook nog wel eens voordeliger uitvallen omdat je groot afneemt Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:30

stuur mestmonsters op naar www.wormbestrijding.nl van elk paard, dan krijg je keurig een advies met wel of niet ontwormen. En dat advies is ook meteen een recept dat je kunt gebruiken om een wormenspuit te kopen.

Dus eerst gewoon testen en pas als het geadviseerd wordt ontwormen. Is er ook geen speld meer tussen de discussie te krijgen Knipoog

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:29

Extra middel om wormbesmetting tegen te gaan is het (dagelijks) weg halen van de mest uit de weide.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:40

Arabesk schreef:
stuur mestmonsters op naar http://www.wormbestrijding.nl van elk paard, dan krijg je keurig een advies met wel of niet ontwormen. En dat advies is ook meteen een recept dat je kunt gebruiken om een wormenspuit te kopen.

Dus eerst gewoon testen en pas als het geadviseerd wordt ontwormen. Is er ook geen speld meer tussen de discussie te krijgen Knipoog

Elders op Bokt, ik weet niet meer waar precies is onlangs nog een info uitwisseling geweest over mestmonsters opsturen naar bovenstaande firma.
Bij een aantal paarden kwam als conclusie dat ze geen wormbesmetting hadden terwijl er 2 weken later zelfs wormen in de mest zaten. Dan klopt er toch iets niet volgens mij Knipoog

Ik vertrouw liever op mijn eigen dierenkliniek en laat daar van tijd tot tijd de mest onderzoeken.
Het voorkomt onnodig wormspuiten geven inderdaad.

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:43

via de boerenbond(of boven de rivieren welkoop) is er sinds kort zo'n test pakket te koop, daar zitten dingen in zodat je een mest monster kan nemen, deze op kan sturen naar een of ander bedrijf en dan krijg je te horen of je paard(of geit of schaap) moet worden ontwormt.