Krampbeen/ Hanetred

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marjolein84

Krampbeen/ Hanetred

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 11:59

Hallo allemaal,

Ik ben een grote KWPN ruin met een krampbeen links achter. Met rijden/longeren valt het niet zo heel erg op, mits ik hem goed door laat lopen, je voelt alleen voelt alleen dat links achter een stuk zwakker is. En als ik hem uit het land haal of met hem wandel dan tilt hij overdreven hoog zijn been op en zwaait hij hem erg uit. De dierenarts kan er weinig mee. Met behulp van Homeopathie en Massages is het wel een heel stuk verbeterd. Hij gaat nu eindelijk "op vier benen" lopen dus dat is een hele vooruit gang. De hoef van het betreffende been uitkrabben is een crime en ook te hoefsmid gaat hem niet makkelijk af bij dat been. Hij doet voor de rest alles, dressuur en springen (zijn favoriete onderdeel). Zijn hier mensen die ervaring hebben met een paard met een krampbeen en die misschien nog tips voor mij hebben, hoe ik hem kan helpen hem nog meer in "balans" te krijgen en het lopen met het been kan verbeteren? Alvast bedankt voor de reacties Haha!

Groetjes

Marjolein

diega

Re: Krampbeen/ Hanetred

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:21

Ik heb ook een paard gehad die trok met zijn been, weet niet of het hetzelfde is als wat jij bedoeld.
In stap zwaaide hij zijn achterbeen met een circeltje naar buiten, na stilstaan was de eerste stappas met dat been heel heftig naar buiten. Dat been oppakken wilde hij eigenlijk niet maar als hij hem daarna optilde was dat een heftige ongecontroleerde reactie. De oorzaak was dat de kniebanden niet sterk genoeg waren aan dat been, deze werden dan ingespoten met een soort anabolen waarna ik daarna flink moest trainen. Als ik reed met dat paard zag je er niets aan, behalve tijdens stap lange teugel. Op zijn zesde reed ik Z1 dressuur met hem (met wp), terwijl niemand dat ooit had gedacht. Ook heb ik met hem een deel van de ORUN cursussen gedaan, dan deed ik nooit helemaal lange teugel, hield hem altijd een beetje aangespannen, niemand die het zag. Helaas is dit paard aangereden door een vrachtwagen tijdens een buitenritje en overleden.

Marjolein84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 11:31

Zo dan wat erg voor jou en je paardje!

Ik weet dat mijn paard bij zijn vorige eigenaresse ook door een dierenarts ervoor behandeld is maar die behandelingen hebben niets uitgemaakt. Hij heeft wel vaak dat als hij erg gek heeft lopen doen in het land, zijn knie op slot schiet. Had jou paardje dat ook?

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 17:46

Nee, dat had mijn paard niet.
Sommige dierenartsen zeggen ook: er is niets aan te doen, die denken laat maar zitten zo'n krampetrekker. Je moet ook echt wel een goede dierenarts hebben die precies in de knieband kan spuiten, bij mij heeft Rodinde Hoogenraad het gedaan. Ook schijnt bij sommige paarden de oplossing te zijn om een van de drie kniebanden door te snijden, maar dat is meer als de knie steeds op slot zit. Misschien nog eens informeren bij een onafhankelijke goede dierenarts ?

Marjolein84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 10:08

ja dat ga ik zeker nog eens doen! Bedankt voor je reactie!

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:51

Ik heb er ook 1 met een hanetred EN kramperigheid. Eerst had hij alleen een hanetred, tot vorig jaar. Waarschijnlijk is hij onderuit gegaan (zoiets) in het land en heeft iets verrekt? Hij had nergens een wond of iets zitten! Maar goed... De hanetred gaan we goed mee overweg. We houden er rekening mee maar de kramperigheid is minder leuk. Het is bij hetzelfde been, die trekt hij iets verder in en stampt 'm dan neer. Hierdoor gaat het stappen en draven nog lastiger, ook om het eronder te rijden. Kai gaat regelmatig naar de fysio, wat hem erg goed doet. Het gaat wel steeds beter, maar echt weg gaan zal het nooit.
Hij doet zijn hanetred altijd, behalve als je actief aan het rijden bent etc. (hij doet het ook alleen onder het zadel bij het inrijden van de stap, en op het einde met uitstappen)

Ik heb een foto in mijn profiel waar Kai net zijn hanetred doet!

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:30

Ik ga dit even volgen. Bij ons op de manege is ook een paard met hanetred.

Vooral als hij net uit stal komt is het het ergst, als hij warm gelopen is zeg maar, is het al een stuk minder. Nu zijn achterhand sterker wordt gaat het al beter. Ook hoeven uitkrabben is lastig, maar als je voorzichtig bent als hij zijn been heeft gegeven en goed ondersteund gaat het prima. Moet er wel bij zeggen dat dit een paard is dat een heel erg lief en meegaand karakter heeft.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:34

Inderdaad! Als ze zijn warm gelopen, bij mij teminste, dan doet hij het niet meer. En over hoeven uitkrabben zal ik maar niet eens beginnen. Als je in het ziekenhuis wilt belanden, moet je het vooral proberen Clown De hoefsmid is ook altijd een HEL.

Marjolein84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 09:49

Ik heb even navraag gedaan bij de fokker van mijn paard (om te vragen bij welke dierenarts hij onder behandeling is geweest e.d.) Sam is behandeld in Bodegraven (Hofland), een dierenarts waarmee ik zelf hele goede ervaringen mee heb. Mijn pony Elma was ong. 4 jaar geleden door meerdere dierenartsen opgegeven en door de ingrepen die hij heeft gedaan dartelt ze nu nog vrolijk rond in het weiland Haha!

Wat ik merk aan Sam is dat het best goed werkt om voor het werken even zijn knie te masseren zodat zijn spieren wat losser worden. Ook een beetje aangepast werkschema is prima voor hem; in de zomer elke dag op het land en om de dag werken en in de winter in de paddock met een aantal van zn vriendjes, met wie hij lekker uit zijn dak kan gaan en ook weer om de dag werken. Op de een of andere manier verkrampen zijn spieren dan minder dan dat hij elke dag aan het werk moet. Misschien omdat zijn spieren hierdoor minder de kans krijgen op verzuring en meer kans op herstel??

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:34

De knie masseren? Misschien kan ik het ook eens proberen. En dan bij het been waar de ''tik'' zit, neem ik aan?

Marjolein84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 12:36

yep, dat werkt wel het beste ja Knipoog

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:37

Ik zal het gelijk proberen als ik er ben. Nooit bij me opgekomen.. Clown

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:42

Ik heb er ook 1.
Zelfde verhaal: opwarmen en over.
Hoeven krabben en hoefsmid is wel te doen, ze schiet omhoog, maar met een boel braaf en het dragen echt van haar overnemen gaat het perfect, ik heb dat ook mijn hoefsmid goed ingepeperd.
Vooral in stap zie je de zwakheid, in de andere gangen eigenlijk niet en als je doorrijdt valt het geeneens op, alleen linksom galop is wat lastiger voor haar, dan worden het meer hupsjes.
Ik denk dat met (onbelast) trainen aan de lange lijnen er een hoop verbeterd kan worden, dus dat ben ik nu aan het oppakken.

Ostheopaat komt er binnenkort bij, dus wellicht dat dat ook weer verbetering kan geven.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:44

Als de fysio is langs geweest moeten we 3 dagen ongeveer hem longeren met bijzet. Dat pakt hij goed op en het rijden daarna, na die dagen gaat helemaal super.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:55

Ik weet ook niet beter als dat je hem een zenuwsnede kunt laten geven (kan hij nooit meer staand slapen in ieder geval).
En wat betreft zijn been omhoog tillen...eerst laag naar voren halen en dan pas laten buigen om bv ui te krabben.
Pony van mn vriendin heeft t ook (a-tje). Hij gaat geopereerd worden...zijn rechter galop is ook heel moeilijk en springt eigenlijk altijd links aan
Zo'n operatie is een kleine ingreep en is ook niet duur.

Marjolein84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 13:03

Het werken aan de (dubbele) longe werkt inderdaad goed. Ik merk aan mijn paardje dat hij daardoor een stuk sterker is geworden in zijn achterhand. Cavaletti's lopen aan de longe werkt ook erg goed om zn achterhand te trainen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:14

Ik heb een ook kramptrekker (LA) die tilt hij idd wat hoger op dan zijn andere been.

Gelukkig heeft hij er zelf weinig last van, Alleen met hoefjes krabben/hoefsmid. maar mijn hoefsmid kan er goed mee overweg.

En wbt rijden, ik voel niet eens meer dat hij af en toe een pasje hoger tilt.

Heb wel het idee dat hij het op buitenrit veel vaker doet als in de bak. maar dat is misschien juist omdat hij dan meer moet verzamelen (in de bak)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:17

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:18

Snackie schreef:
Ik heb een ook kramptrekker (LA) die tilt hij idd wat hoger op dan zijn andere been.

Gelukkig heeft hij er zelf weinig last van, Alleen met hoefjes krabben/hoefsmid. maar mijn hoefsmid kan er goed mee overweg.

En wbt rijden, ik voel niet eens meer dat hij af en toe een pasje hoger tilt.

Heb wel het idee dat hij het op buitenrit veel vaker doet als in de bak. maar dat is misschien juist omdat hij dan meer moet verzamelen (in de bak)

ik denk juist dat hij dan gespannender is...miss zelfs een beetje zenuwachtig....een van mijn paarden heeft ook een hanetred, maar die doet het juist extreem als hij zenuwachtig is!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:18

Als de knie er af en toe bij op slot springt is het geen kramperigheid/hanetred hoor. Dan is het een kniebandenprobleem. Dit kan je verbeteren door goed beslag, evt. kniebanden inspuiten.
Een echte hanetred heeft niks te maken met de knieen maar komt uit de rug vandaan, uit de zenuwen.
Daar is weinig aan te doen, aan een kniebandenprobleem wel, in het uiterste geval kan je de kniebanden doorhalen maar dat is als laatste redmiddel.

Smiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:20

Ik heb dr ook een... Ben bij Schriel geweest in Drenthe (renswoude) en blijkt een zenuwbeknelling te zijn. Ze gaat vooruit, wel in maanden maar vooruit is vooruit!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:20

Kay is eneorm opgefokt buiten. blijft wel bij je,. kan zelfs stukken gewoon normaal rustig stappen. maar toch.
Hij vind het zo leuk. dat hij dat toch blijft doen.

Met krampbeen kun je best goed springen, geen last van.

Ik weet niet hoe vaak jullie springen?

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:22

Snackie schreef:
Filmpje Kay met krampbeen (LA)
http://www.youtube.com/watch?v=ba9HFxK-Hfw
wat een prachtig dier zeg!!!

vivana schreef:
Ik weet ook niet beter als dat je hem een zenuwsnede kunt laten geven (kan hij nooit meer staand slapen in ieder geval).
En wat betreft zijn been omhoog tillen...eerst laag naar voren halen en dan pas laten buigen om bv ui te krabben.
Pony van mn vriendin heeft t ook (a-tje). Hij gaat geopereerd worden...zijn rechter galop is ook heel moeilijk en springt eigenlijk altijd links aan
Zo'n operatie is een kleine ingreep en is ook niet duur.

waarom zou je dat laten doen? als het dier er zelf geen pijn aan heeft? dat vind ik gewoon dierenleed, omdat te laten doen terwijl het paard nergens pijn aan heeft

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:23

Ik vind die zenuwsnede ook een beetje ver gaan als het nog niet nodig is.

Bedankt Update!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:24

Hebben jullie ook filmpjes van het draven? ben wel erg benieuwd!