Ervaringen genezing abces

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_1986

Ervaringen genezing abces

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 10:45

Mijn jaarling is in juli in de elektriciteit draad blijven hangen. Met als gevolg: gescheurde strekpees. Hij is toen ter plaatse in de wei geopereerd. Hij moest dus aan een infuus voor te slapen. Op de plaats waar het infuus was gestoken kreeg hij na een tijd een wondje en een bultje. Dit was van te schuren aan de planken (op nekhoogte) in zijn noodstal (want normaal gezien staat hij 24/7 op de wei met schuilstal). De DA laten komen en die zei dat we het moesten ontsmetten en even aanzien, waarschijnlijk ging het vanzelf weg. En idd, het verdween vanzelf. Nu vorige week kreeg hij weer een bultje op dezelfde plaats (onderkant nek), maar het bultje bleef groeien en groeien (DA al gebeld, maar die moest dinsdag sowieso komen) en dan maandag sprong de bult open (waarschijnlijk omdat hij er weer aan zat te schuren), maar er kwam geen etter oid uit. Dierenarts weer gebeld, maar die kwam dus dinsdag zeker voor dat abces + verband vervangen van zijn gescheurde pees.

En bah... Dat was een van de meest vieze dingen dat ik ooit al heb gezien. Hij sneed het met een mesje open en dan begon de etter eruit te stromen! Ik dacht dat ik mijn paard zag leeglopen, want ik denk dat je bijna een literfles zou gevuld krijgen met die vieze prut.
Nu heeft hij dus een 'zakje' vel hangen vooraan zijn nek. Dat moeten we uitspoelen en ontsmetten, logisch. De DA heeft hem antibiotica ingespoten, maar we moeten niet verder antibiotica door zijn voer doen, omdat Ivan (paard in kwestie) heel snel last heeft van diarree en dat komt zijn verband niet ten goede want dan is dat doordrenkt met poep.
Arm veulentje toch Ach gut En dan heeft hij op deze moment ook nog een hardnekkige schimmel (ringworm). Maar dat begint toch stilaan te verdwijnen na een aantal behandelingen met imaverol

Oké, dat was mijn hele verhaaltje van het ontstaan van het abces.
Heeft er iemand ervaringen met de genezing van zo'n groot abces? Hoe lang duurt het, hoe ziet het er uiteindelijk uit? Hoe moest jij het behandelen?
En hoe voorkom je dat hij er weer aan gaat schuren? Afdekken is geen optie, want het moet genezen aan de lucht.