5 ijzers kwijt in 2.5 week tijd?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nelis

5 ijzers kwijt in 2.5 week tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 10:35

hoi,

Mijn paard staat overdag op de wei, en sinds 2.5 week vliegen de ijzers me onder de oren, buiten het feit dat het heel vervelend is voor het paard kost het mij ook aardig wat geld.

mijn smid zegt nu doodleuk dat op het land ijzers niet gaat.. Verward

(ik blij dat ik een stalling heb gevonden waar ze 'swinters naar buiten gaan, krijg je dit Clown )

paard is een trakehner met kleine ongelijke hoeven, als ik de ijzers eraf laat brokkelen zijn hoeven bij het leven en gaat ie gevoelig lopen.

het zijn voornamelijk de voor hoeven die die continue er af trapt.

iemand tips? of ervaringen?

Breghje

Re: 5 ijzers kwijt in 2.5 week tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:38

Het zou kunnen zijn dat je paard zijn voorijzers aantikt omdat ie met zijn voorhoeven niet op tijd weg is. Dus zou een opzet in het ijzer gemaakt kunnen worden waardoor de afwikkeling beter wordt. Maar als je zoveel ijzers in zoveel tijd kwijt bent, zou ik ook eens op zoek gaan naar een andere smid. Een beetje smid gaat nadenken waarom de ijzers erafgaan en daar iets aan doen ipv alleen maar nieuwe onderzetten.

Als paarden van ijzers afgaan brokkelen altijd de hoeven, omdat de nagelgaten uit moeten groeien. Normaal gesproken stopt dat brokkelen ook daarna. Gevoelig lopen kan meerdere oorzaken hebben, vooral als ie lang op ijzers heeft gestaan.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:40

tino had dit ook toen ik op hcs stond. Iedere 2 weken moest de smid komen. Dit kwam mede ook omdat de grond erg blubberig was, en dit ook snel je ijzers kost.
Maar had naderhand een andere smid, en het was beduidend een heel stuk minder.
Denk dat het ook de manier van beslaan is hoor

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:42

als je bij een andere smit ook geen goed reultaat krijgt zijn hoefschoenen misshien een idee?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:42

Toen die van mij nog rondom ijzers had trapte hij nog wel eens een ijzer af doordat hij in een molshoop stapte en niet snel genoeg met zijn voorbeen uit die hoop kon komen en dus met zijn achtervoet het ijzer voor eraf trapte.
Als het geen molshopen zijn Knipoog dan is een andere smid nemen denk ik het meest voor de hand liggend. Wat je smid zegt, slaat nergens op!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:44

stalgenootje heeft ook een merrie met 1 moeilijke hoef. ook vaak ijzer eraf. ze is nu van smid gewisseld en buiten het feit dat hij anders beslaat had hij ook de tip om op de wei springschoenen te late dragen. dat verminderd een heel stuk het eraf lopen met de achtervoeten.
en, het moet gezegd, ze loopt nu al weken met goede ijzers.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:46

Mijn paard heeft om de haverklap de ijzers er af liggen als deze te ruim worden onder gelegd. Door bij de voorijzers de achterste delen wat ronder te slaan blijven de ijzers bij mijn paard goed er onder zitten. Eigenlijk bijna nooit meer een ijzer kwijt. Wellicht dat jou hoefsmid dit eens kan proberen..

JannemanLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:46

Ik zou een andere smid nemen Lachen Zoals die doet, hij verdiend er lekker geld mee om telkens andere hoefijzers erop te zetten. Hij zou langzamer hand wel met een andere oplossing moeten komen als hoefsmid Lachen Ik zelf heb het nooit meegemaakt met de hoefijzers.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:48

Het is wel zo dat op het land je je ijzers eerder kwijt ben, al zijn 5 ijzers in 2,5 week wel erg veel.
2 verschillende smeden hebben tegen mij ook gezegd als je paard op ijzers staat en je wilt ze op het land, hala de ijzers eraf netjes laten bekappen.

Door het vocht zet de hoef uit door droogte krimpt tie weer, op eht land is dit wat erger dan op stal dus de kans dat het gaat scheuren/brokkelen is groter, je maakt de hoeven dan slechter met ijzers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:49

Had er vorig jaar heel erg last van! Heb toen springschoenen aangeschaft, wil ook wel eens helpen.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:51

Zou ook voor een andere smid gaan, ons ex paard stond ook gewoon met ijzers op de wei net als vele andere
en als er een keer een ijzer afging was dat zeldzaam.
En eigenlijk zette onze smid, gelukkkig zoon van onze staleigenaar, hem er weer onder als dat mogelijk was,
en je hem vondt natuurlijk.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:53

Zou eens een andere smid proberen. Stef heeft ook heel erg veel last van brokkelhoeven, maar die tikt zijn ijzers er nooit af en die staat ook gewoon in de blub.

Waarschijnlijk is hij inderdaad te traag om zijn voorbenen weg te zetten waardoor hij ze er af schopt, als ze te ruim beslagen zijn dan gaat dat heel erg makkelijk.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:56

dit probleem heb ik ook gehad ik was het zo zat dat ik een andere smid heb gebeld en er alles onderuit heb laten halen
inmiddels is die blootvoets en ik moet zeggen dat ik super tevreden ben normaal brokkelen zijn voeten ook af maar op het moment heeft die nergens last van en het scheeld mij een hoop geld
in het voorjaar kijk ik wel weer wat ik doe
nu laat ik eerst eens alles genezen

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 10:56

mensen in mijn regio hebben jullie suggestie qua smid?

springschoenen de gehele dag om in de wei vind ik niet zo'n succes gezien nattigheid en vuil wat daar tussen gaat zitten

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:58

Weet niet wat jou regio is, maar lijkt me inderdaad tijd voor een nieuwe smid.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:58

ik pm je wel ff

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:59

Waar woon je?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:00

Als het Simonshaven is, dan zou je mijn smid een keer kunnen bellen, vraag me ook af welke smid je nu hebt trouwens Tong uitsteken

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:01

Welke regio zit je?
Ik zou ook eens een andere smid proberen. Als mijn ijzers kwijt zijn, wordt er gratis al nieuwe onder gezet! Dus als het dan al een keer gebeurt, is het niet meteen een ramp voor je portemonee. Een smid zou dan eens verschillende ijzers moeten proberen. Dunnere, of afvlakken, of iets anders met lippen ofzo. Extra spijkertje er eventueel bij. In ieder geval enige betrokkenheid zodat je weet dat ook hij zijn best doet voor zijn geld toch!!

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 11:03

hellevoetsluis

zuid holland dus

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:03

mijn paard staat ook op het land met ijzer en nergens last van ik heb trouwens ook een trakhner.ik doe springschoenen om.en dat werkt tot nu toe goed

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:04

misschien een andere kijk op de zaak: Haha! is je paard niet erg lomp om constant zijn ijzer af te trappen? denk je dat een smid zit te wachten om iedere keer weer voor te komen rijden en zijn tijd er in te douwen? hij zal toch niet de hoofdprijs vragen neem ik aan dus voor hem kost het ook geld. En ja er zijn gewoon van die paarden die daadwerkelijk zodra de wei nat is er geen ijzer onderhouden. Advies luister naar je smid .

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:07

zelfde probleem heb ik hier ook gehad met 2 paarden zelfs. Had noodgedwongen een andere smid omdat mijn eigen in de lappenmand ligt. Paarden zijn nu weer beslagen door mijn eigen smid en nergens meer last van. Dus ik zou toch eens een andere smid bellen (overigens geeft mijn smid 6 weken 'garantie' op de ijzers, ijzer eraf, gratis eronder binnen die 6 weken) Wel moet ik zeggen dat mijn paarden omdat ze overdag op de wei staan een extra nagel bij in het ijzer hebben gekregen van de smid.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:09

meredith schreef:
misschien een andere kijk op de zaak: Haha! is je paard niet erg lomp om constant zijn ijzer af te trappen? denk je dat een smid zit te wachten om iedere keer weer voor te komen rijden en zijn tijd er in te douwen? hij zal toch niet de hoofdprijs vragen neem ik aan dus voor hem kost het ook geld. En ja er zijn gewoon van die paarden die daadwerkelijk zodra de wei nat is er geen ijzer onderhouden. Advies luister naar je smid .

toch heeft een smid het niet altijd bij het juiste eind hoor.....
ik heb ook echt een lompert 1e klas, erger kan ik me zelfs niet voorstellen en zn ijzers blijven toch ook echt goed zitten nu.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:09

nelis schreef:
mensen in mijn regio hebben jullie suggestie qua smid?

springschoenen de gehele dag om in de wei vind ik niet zo'n succes gezien nattigheid en vuil wat daar tussen gaat zitten

Wel in jou regio, zeer dichbij zelfs, maar geen smid.
Mocht je niets vinden kan ik wel een kennis eens een mail sturen wie haar paard beslaat als dat nog steeds beslagen wordt tenminste.