Last van pees

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus

Last van pees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 21:09

Mijn paard staat sinds zondag op een wei 24/24 buiten. Nu heeft hij sinds vandaag een dikke pees rechts vanvoor. De pees is ook merkelijk warmer als de andere. Hij had wel een los ijzer links vanvoor en de smid dacht dat het daarvan kwam.
Wat zou ik nu het beste doen? ( ik wou sowieso de dierenarts bellen voor advies) Want hij kan dus eigenlijk gewoon de wei in wanneer hij wil en met de wind zit er regelmatig een drafje in ( in draf is hij toch wel onregelmatig, in stap heel lichtjes).
Ik hoop dat het niks erg is, want hij heeft aan zijn andere pees al tendinitis gehad en nu is de pees dikker als toen.

Romyv

Re: Last van pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 21:38

Ik zou hem zowiezo van het land halen en veilig op stal zetten en eerst een beginnen met iedere dag een paar keer goed koelen en 3x 5 min of max 10 min stappen.. het klinkt niet goed hoor!

succes iig

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 21:40

veilig in een stal zetten en de DA bellen

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:21

Zeker aktie ondernemen want dit komt echt niet zomaar goed ben ik bang. Zeker bij pezen geen enkel risico nemen.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 17:43

Heb vandaag met de dierenarts gebeld. Die zei dat ik twee keer per dag voltaren of reparil of extrapan moet smeren en als het niet beter binnen een paar dagen komt hij eens langs.
Zijn pees was vanmorgen al iets minder dik en wat minder warm.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 11:26

dierenarts kom deze namiddag. Gisterenavond was het weer erger en vanmorgen niet echt beter. Hoop dat het meevalt

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:55

We zullen duimen voor je.
Paardenbenen blijven toch een drama hoor!
De constructie had wat steviger gekund, geloof me ik weet er alles van Vork .
Had ook twee keer een peesblessure vlak na elkaar.
Beterschap.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 15:44

dierenarts is gister geweest. door de grote hoeveelheid vocht die erop zat kon ze de pees niet echt voelen. Ze heeft hem een onstekingsremmer en ontzweller ingespoten. En dan moet ik hem 14 dagen ontstekingsremmer geven en zijn been twee keer per dag insmeren en afspoelen. ook heeft hij minstens 10 dagen boxrust. Als het nog dik blijft na 10 dagen kwam de dierenarts terug om een echo van de pees te maken ( nu had dat niet veel zin met dat vocht). Vanmorgen en gister was zijn been al goed ontzwollen ( die ontzweller heeft gewerkt), maar de pees zelf blijft wel nog goed dik. is te hopen dat die nog wat ontzwelt. En dat het meevalt ( mss dat de pees niet geraakt is).

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 10:47

Ik help het je hopen, maar zou hoe dan ook even een echo laten maken. Ook als de zwelling verder afneemt.
Heel veel beterschap.Gelukkig maar dat het wel de goede kant opgaat.

tini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:14

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 16:09

Ik heb hem vandaag op wei gezet. Na 5 dagen was zijn been niet echt dik meer en hij stond rondjes te draaien in zijn stal en te stampen tegen de deur. Denk dat hij op wei rustiger is als op stal. Nu hoop ik dat zijn been vanavond nog dun is.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:39

Ja soms moet je een keuze maken. Wanneer hij het niet gewend is om binnen te staan en op stal heel druk doet kun je hem het beste zo snel mogelijk weer op de wei zetten.
Als je hem langere tijd op stal houd is de kans dat hij ontploft steeds groter.
Kun je niet een klein stuk wei afzetten zodat hij niet kan gaan rennen(vooral als blijkt zijn been toch weer wat reageert)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:33

MD-->BEH

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 20:07

Hoe is zijn been nu, gaat het de goede kant op?

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 12:45

Het zag er echt goed uit. Nu gister zat er weer wat vocht rond de kogel en de pees blijft wat dik vanboven. We zijn wel sinds woensdag gestopt met medicijnen misschien dat dat er wat mee te maken heeft. Maar de veearts gaat nog een keer langs komen voor een scan ( dan weten we zeker of er iets mis is of niet)

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 12:12

vrijdag komt de veearts voor de scan ben eens benieuwd

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 13:31

volgens de dierenarts heeft hij tendinitis. Wordt dus 6 weken niet rijden en voor een maand cortisonepillen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:55

Als hij een onsteking aan zijn pees heeft lig je er misschien wel langer uit dan 6 weken.
Ik wil je niet ontmoedigen maar doe het heel rustig aan anders begint het zo weer opnieuw.
Heel veel beterschap!

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:06

Aukelizzy schreef:
Zeker aktie ondernemen want dit komt echt niet zomaar goed ben ik bang. Zeker bij pezen geen enkel risico nemen.

volledig mee eens!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:10

Aukelizzy schreef:
Als hij een onsteking aan zijn pees heeft lig je er misschien wel langer uit dan 6 weken.
Ik wil je niet ontmoedigen maar doe het heel rustig aan anders begint het zo weer opnieuw.
Heel veel beterschap!

Hier ga ik in mee, de gemiddelde peesblessure duurt toch wel een jaar vanaf blessure tot laatste controle echo. Mocht je behoefte aan gezelschap hebben, er loopt een topic over allerhande peesblessures:

[HK] Peesblessures 2: Het enige topic waar je niet bij wilt horen

waar je je verhaal kwijt kan, ervaringen uitwisselen etc. etc. etc. Je bent van harte welkom (ook al is de reden niet leuk)