Is het pijn of.....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Is het pijn of.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 05:54

Mijn paard zit even flink in de lappenmand.
Ik heb 3 weken geleden mijn nieuwe zadel gekregen. Hier hebben we alle tijd voor genomen om dit aan te meten en vervolgens heb ik bijna 7 maanden op de bestelling gewacht.
Door haar verleden(zadeltrauma) moet je met veel beleid en rust beginnen aan een ander zadel, omdat ze nogal heftig reageren kan. Dit hebben we ook gedaan. De 1e dag wat rustig gestapt.

De tweede dag wilde ze niet meer lopen onder het zadel. Ging stilstaan, draaide haar achterhand weg en trapte onder haar buik.
Ik ben er toen afgegaan. De volgende dag zag ik een klein wondje onder haar buik, maar nog zo'n 10 cm voor de singel. Misschien had ze daar last van, dus alleen even het hoofdstel gelongeerd. Dit ging prima.
De dag daarop weer geprobeerd te longeren, maar ze was nu link. We hebben haar op stal gezet en hebben de DA gebeld voor sebacil. (ze leek schurftmijt te hebben, ze had al een poosje een mokplekje en dat behandelde ik en toen was dit er ineens heel explosief). Toen we terugkwamen had ze haar hele achterbenen opengeslagen van de jeuk.

We hebben haar gelijk behandeld en ze heeft rust gekregen. Haar benen knapten al weer een beetje op en na een halve week weer voorzichtig geprobeerd te longeren. Dit ging toen weer prima. Ook ontdekte ik toen wat plekjes tussen haar voorbenen en daar zat ook wat zwelling. Dus een singel was uit den boze.
De DA is de maandag gekomen om toch de mijt te bekijken en de zwelling onder de buik. De ostheopaat was die dag ook geweest. De DA kon de zwelling onder de buik niet plaatsen en dacht dat het door de singel kwam, maar dat kon ik niet plaatsen.

Ze heeft een week op rust gestaan en afgelopen weekend mochten we het weer proberen. Eerst is er een andere ruiter opgeweest en toen was ze best wel aan het dreigen, huppen en de achterhand wegdraaien. Ze is even doorgepakt en toen liep ze heel goed. De zondag heb ik het zelf ook geprobeerd en was het eerst ook even dreigen, daarna heel ontspannen kunnen stappen. Gister weer geprobeerd, maar nu bleef ze gespannen. Dus uiteindelijk maar afgestapt. De DA gebeld en hebben nu een AB kuurtje gekregen, omdat er toch nog iets zwelling zit.

Ik weet niet meer wat er aan de hand is eigenlijk en of het nu aanstelleritis (ze blijft wel snel psychisch in dingen hangen) is en ik haar moet doorpakken of dat ze echt ergens last van heeft. Ik vind het zo moeilijk aftasten bij haar...
Wie weet raad?

soeboenoe

Re: Is het pijn of.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 16:52

Ik zou eens kijken of ze last heeft van die zwelling door er een beetje aan te voelen en te duwen (niet te hard!! je wilt geen stamp voor je hoofd ofzo Clown )

(ik weet niet of je wel eens zonder zadel rijdt??) zo ja probeer dat dan eens, en kijk of ze dan nog zo doet.
Probeer als ze niet raar doet het zadel weer eens, en als weer raar doet dan ligt het óf aan het zadel óf aan dus die zwelling denk ik.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:08

Je hebt een nieuw zadel aan laten meten en er 7 maanden op moeten wachten, ligt het nog steeds goed?
Dat heeft wel niets met de zwelling te maken maar kan wel de reden van het dreigen zijn.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 17:19

Zadel ligt het niet aan. De zadelmaakster is zelf geweest om het af te leveren en heeft het helemaal bekeken. (ze is o.a. msfc'er) We zijn daar zo lang mee bezig geweest (het uitzoeken en bestellen). Zij gaat alleen maar voor kwaliteit en wil dat het zadel voor 100% ligt, anders verkoopt ze het mij niet eens.
Op de rug zonder zadel rijden kan niet, want dat vindt ze niet fijn. Heb het een aantal keren geprobeerd toen ik op mijn zadel moest wachten, maar dat vindt niet prettig.

B10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:14

Jeetje,hoe heb je dit voor die tijd gedaan dan of heb je haar nog niet zo lang??

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 19:32

Ik heb 5 maanden niet gereden, alleen op de klassieke manier aan de hand gewerkt. Ik was net een maand of 2 bezig weer onder het zadel. Heb een leenzadel gehad. Zelfde merk, zelfde type, zelfde boombreedte, alleen de zitmaat was 17,5 inch en ik wilde een 18 inch. Nieuwe zadel is ook niet te lang. Daarin moet ik het niet zoeken.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:06

Nee ankem dan kan het idd. niet aan je zadel liggen.
Wel heel frustrerend voor je dat je, ondanks al je goede zorgen, zo tegen problemen aan blijft lopen. Heel veel succes.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:26

Dit paard heeft een heel geduldige eigenaar nodig. Elk stapje vooruit is meegenomen. Ga er niet vanuit dat je paard zich aanstelt, maar houdt rekening met je paard. Hoe reageert je paard wanneer er wel een zadel opligt, maar geen ruiter erop? De weerstand van je paard lijkt ook niet optimaal, misschien moet je haar voeding eens onder de loep nemen. Hoe gedraagt je paard zich over het algemeen?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 12:33

Ik denk dat dit paard in mij een hele geduldige eigenaar heeft.
Ik ben eigenlijk al bijna zolang als ik haar heb, met haar aan de gang. (2,5 jr)
Ze heeft 2 verkeerd aangemeten zadels gehad en is daardoor psychisch nogal veranderd. Het is echt een schat van een paard, maar zodra er iets anders gaat of anders is dan anders, dan schiet ze in de stress.
Als ze mijn zadelmaakster ziet, associeert ze dat direct met zadels en dus pijn/veranderingen en kan ik niets met haar.
Ze is erg wantrouwend naar vreemden en stelt zich slecht voor je open.

Ik ben iedere keer heel voorzichtig met haar en bouw alles in rustige stappen op. Normaal als ik dit hanteer (heb bijvoorbeeld een singelnijd weer afgeleerd), dan gaat het uiteindelijk heel goed, maar nu blijft ze hierin hangen. Is dit pijn, of is het een stukje psychisch. Dat weet ik dus zo langzamerhand niet meer met haar.
Als het aan stalgenoten ligt, sloeg ik haar hier doorheen, maar dat durf ik dus niet, want wil niet op mijn geweten hebben dat als ze pijn heeft, dat ik haar heb gedwongen.
Tussen ons twee merk ik een hele sterke band die is gegroeid. Dat is de reden geweest dat ik er de eerste keer weer iemand anders op heb gezet. Ik vond het spannend en dat zou ongetwijfeld hebben gevoeld. Later was die spanning weg en kon ik het zelf weer doen. De eerste keer ging het uiteindelijk goed en voelde je de spanning bij haar weer afvloeien. De tweede keer bleef de spanning en had ik het gevoel op een bommetje te zitten. Ben toen na een poosje toch afgestapt. Misschien is het spierpijn geweest en heeft ze daarop gereageerd. Ik weet het gewoon even niet meer.

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:37

zadels zijn bijna altijd handgemaakt, dus geen een zadel is gelijk aan het andere, heel vervelend maar wel waar, kun je het leenzadel niet even een paar weken terug krijgen en kijken hoe het daar dan weer mee gaat?

Mocht het daar weer wel goed mee gaan dan weet je in iedergeval dat het nieuwe zadel toch niet lekker ligt op je paard haar rug ligt.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 12:39

twister42 schreef:
zadels zijn bijna altijd handgemaakt, dus geen een zadel is gelijk aan het andere, heel vervelend maar wel waar, kun je het leenzadel niet even een paar weken terug krijgen en kijken hoe het daar dan weer mee gaat?

Mocht het daar weer wel goed mee gaan dan weet je in iedergeval dat het nieuwe zadel toch niet lekker ligt op je paard haar rug ligt.

Dat weet ik wel, maar het zadel is afgepast toen ik het kreeg en drukte nergens en sloot perfect aan.
Het leenzadel is ze ook niet meer gewend en voelt ook anders, dus moet ze ook weer die hele wenfase door.

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:40

pppffft moeilijk hoor, waar doe je dan goed aan. ik heb verder geen tip, succes in ieder geval

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:58

ankem schreef:
maar zodra er iets anders gaat of anders is dan anders, dan schiet ze in de stress.

Daar heb je het al. Elke verandering betekent voor haar onrust. Ga met deze wetenschap om. Trek je eigen plan met haar, reageer op haar signalen. Op den duur leert ze dat ze bij jou niets te vrezen heeft en krijg je ooit terug wat je in haar hebt geinvesteerd. Tenminste dat hoop ik dan toch voor je.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 13:03

opala schreef:
ankem schreef:
maar zodra er iets anders gaat of anders is dan anders, dan schiet ze in de stress.

Daar heb je het al. Elke verandering betekent voor haar onrust. Ga met deze wetenschap om. Trek je eigen plan met haar, reageer op haar signalen. Op den duur leert ze dat ze bij jou niets te vrezen heeft en krijg je ooit terug wat je in haar hebt geinvesteerd. Tenminste dat hoop ik dan toch voor je.

Dat weet ik wel, dat is niets nieuws onder de zon. Knipoog Dat gaat al jaren zo en daar ben ik helemaal op ingespeeld.
Alleen komt ze er normaal wel doorheen en lijkt ze er in te blijven hangen. Waarom?? Toch psychisch of toch pijn. Daar krijg ik geen hoogte van. En dat is nu de vraag. Wat moet ik hiermee?

Linda_Sander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:13

Zou het misschien niet kunnen zijn dat je paardje last heeft van zen rug???

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:14

probleem met de singelspier?

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:15

Punt 1 is alles fysiek laten nakijken. En dan niet alleen die plekjes maar met name de rug en schouders op blokkades. Een goede osteopaat kan je daarmee helpen. Mijn ervaring is dat daar meer *pijn* vandaan komt dan mensen denken. Daarnaast als je verkeerd aangemeten zadels hebt gehad zit hier waarschijnlijk wel iets. Beetje sensibel paard kan daar een groot punt van maken.

Dit eenmaal goed en zeker van dat het zadel past (wat je zo te lezen wel bent), lekker longeren met zadel zonder ruiter. Daarna gaan doorrijden en niet bij elke twijfel afstappen. Door telkens af te stappen bevestig je haar gedrag waardoor ze de link gaat leggen tussen moeilijk doen en afstappen. En geloof me uiteindelijk kan dat dusdanig uit de hand lopen (kennis van mij heeft dat gehad) dat je een onrijdbaar paard heb. Afstappen kan, maar niet na een hoop protest. Sluit eerst goed af.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 13:18

An_J schreef:
Punt 1 is alles fysiek laten nakijken. En dan niet alleen die plekjes maar met name de rug en schouders op blokkades. Een goede osteopaat kan je daarmee helpen. Mijn ervaring is dat daar meer *pijn* vandaan komt dan mensen denken. Daarnaast als je verkeerd aangemeten zadels hebt gehad zit hier waarschijnlijk wel iets. Beetje sensibel paard kan daar een groot punt van maken.

Dit eenmaal goed en zeker van dat het zadel past (wat je zo te lezen wel bent), lekker longeren met zadel zonder ruiter. Daarna gaan doorrijden en niet bij elke twijfel afstappen. Door telkens af te stappen bevestig je haar gedrag waardoor ze de link gaat leggen tussen moeilijk doen en afstappen. En geloof me uiteindelijk kan dat dusdanig uit de hand lopen (kennis van mij heeft dat gehad) dat je een onrijdbaar paard heb. Afstappen kan, maar niet na een hoop protest. Sluit eerst goed af.

Als je de begin post hebt gelezen, dan is het fysieke al uitgesloten, omdat zowel veearts als ostheopaat al bij haar zijn geweest.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:22

Excuus.

Dan blijft de rest van het advies over Knipoog