Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
)twister42 schreef:zadels zijn bijna altijd handgemaakt, dus geen een zadel is gelijk aan het andere, heel vervelend maar wel waar, kun je het leenzadel niet even een paar weken terug krijgen en kijken hoe het daar dan weer mee gaat?
Mocht het daar weer wel goed mee gaan dan weet je in iedergeval dat het nieuwe zadel toch niet lekker ligt op je paard haar rug ligt.
ankem schreef:maar zodra er iets anders gaat of anders is dan anders, dan schiet ze in de stress.
opala schreef:ankem schreef:maar zodra er iets anders gaat of anders is dan anders, dan schiet ze in de stress.
Daar heb je het al. Elke verandering betekent voor haar onrust. Ga met deze wetenschap om. Trek je eigen plan met haar, reageer op haar signalen. Op den duur leert ze dat ze bij jou niets te vrezen heeft en krijg je ooit terug wat je in haar hebt geinvesteerd. Tenminste dat hoop ik dan toch voor je.
Dat gaat al jaren zo en daar ben ik helemaal op ingespeeld.
An_J schreef:Punt 1 is alles fysiek laten nakijken. En dan niet alleen die plekjes maar met name de rug en schouders op blokkades. Een goede osteopaat kan je daarmee helpen. Mijn ervaring is dat daar meer *pijn* vandaan komt dan mensen denken. Daarnaast als je verkeerd aangemeten zadels hebt gehad zit hier waarschijnlijk wel iets. Beetje sensibel paard kan daar een groot punt van maken.
Dit eenmaal goed en zeker van dat het zadel past (wat je zo te lezen wel bent), lekker longeren met zadel zonder ruiter. Daarna gaan doorrijden en niet bij elke twijfel afstappen. Door telkens af te stappen bevestig je haar gedrag waardoor ze de link gaat leggen tussen moeilijk doen en afstappen. En geloof me uiteindelijk kan dat dusdanig uit de hand lopen (kennis van mij heeft dat gehad) dat je een onrijdbaar paard heb. Afstappen kan, maar niet na een hoop protest. Sluit eerst goed af.