5 weken kreupel en nu?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_r20

5 weken kreupel en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 20:12

5 weken geleden is het begonnen met een buitenritje.
Het gaat om een haflinger van 10jaar oud. Staat lekker op de wei en is dus behoorlijk aan de ronde kant.

tijdens het rijden ziet hij in het land paarden en maakt in de galop een schijnbeweging. Daarna gaan stappen en toen liep hij onregelmatig in de stap. aandraven was geen doen, hij liep kreupel.

paar dagen rust gegeven op het land gezien er momenteel geen stal beschikbaar was. Wel elke dag even wezen afkoelen.

na die dagen werd het niet beter. Telefonisch contact opgenomen met de veearts. Deze gaf als raad. terug op stal 1 á 2 weken 2x daags tien minuten stappen en dan zou het snel beter moeten gaan.

helaas werd het na 1,5 week niet beter dus veearts komt langs. allerlei buigproeven gedaan en dit doorstond hijh goed. er was een lichte onregelmatigheid te zien op het harde maar niet noemenswaardig. Een oorzaak kon zij niet geven. Het was niet iets in de pezen omdat de proeven allemaal goed gingen. advies, terug op het land en 2 weken rust geven

nu zijn dus de 2 weken ruim voorbij en wilde we hem terug gaan oppakken. Kwamen bij het land, paardjes waren gek doen en helaas liep hij weer kreupel. Om moedeloos van te worden

kortom hij loopt met links erg kort. hij maakt een vekorte stap. Het rechterbeen maait wat naar buiten voor hij deze neerzet.

morgen komt de hoefsmid kijken of er iets in de hoeven te vinden is
eind van de week komt de fysio om te kijken of er iets in de spieren zit
komt hier niets uit dan opnieuw de va erbij en dan scannen of uitverdoven?

iemand ervaringen en tips wat nu te doen?
overigens is het niet mijn paardje maar zou wel graag informatie willen hebben.

alvast bedankt!

aerdenhout1

Re: 5 weken kreupel en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:21

Als je pony een peesblessure heeft, dan is het aan te raden om hem niet in een groep te zetten. Ik begrijp uit je verhaal dat hij in het land met meerdere paarden staat? Het mooiste is om hem met 1 vriendje op het land te zetten zodat de blessure kan genezen. Als hij steeds word opgejaagd of lekker mee gaat rennen met een groep, dan wordt het natuurlijk een veel langer verhaal!

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 20:40

hij staat op het land met 1 maatje en 2merries dus geen overdreve grote groep gelukkig. Zou ook niet mijn optie zijn,maar goed, net te horen gekregendat hij vandaag terug naar stal gegaan is.

alleen als het een peesblessure zou kunnen zijn, klopt het dan dat hij bij de buigproeven wel goed liep? lijkt mij dan geen peesblessure te zijn of zie ik dat verkeerd?

Qaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:44

Misschien een kneuzing of iets dergelijks opgelopen (in de hoef).
Heeft hij ijzers? zo ja misschien erop gestaan?
Is er niks dik of warm?

succes

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 20:47

nee helemaal geen ijzers, hoeven voelen beide gewoon warm aan niet extra warm. tenminste zover mijn lekenoog kan zien/voelen

kunnen kneuzingen of hoefzweren zolang duren?

sernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:49

Als er verder geen verdikkingen zijn bij zn pezen, hoeft t geen peesblessure te zijn.
Mijn paard liep inprincipe niet kreupel, maar zn been(pees) was wel wat dikker.
Bij de buigproef liep hij ook maar 1/5e kreupel.
Hij bleek een extreem hoge pijngrens te hebben, want na de scan, bleek hij een 3voudige peesblessure te hebben!!!

Dus twijfel je, en is zn been toch wat dik, laten scannen en je weet waar je aan toe bent.

Ga ook even na of je verschil ziet in de onregelmatigheid op harde of zachte bodem
Je hebt ook een kans op hoefbevangenheid als hij op een harde bodem gevoelig loopt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:59

Als hij zijn voet neer zet, welk gedeelte probeert hij dan te ontzien?
Binnenkant, buitenkant, voorkant of achterkant?

Een ontsteking hoeft geen warmte af te geven, ligt eraan hoe diep hij zit.
Ook kan het wel maanden duren voordat een ontsteking naar buiten komt.

Ik denk wel dat je de goeie volgorde van 'deskundigen' hebt.
Heel veel sukses morgen bij de smid, hou ons op de hoogte..

Qaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:59

Kneuzingen kunnen wel lang duren.
Hoefzweer ja zou ook kunnen is wel heel toevallig. De smid komt toch al?
Als het geen pees is kan het een kneuzing zijn of misschien iets overbelast?
Zit het niet hoger in de knie of schouder?
Bij een pees is het meestal in het begin dik en warm dit wordt naar verloop van tijd (kan in een aantal weken soms veel langer) dun . De blessure zit er dan nog wel en hier ben je echt niet met een paar maanden vanaf. Ook al lijkt het van de buitenkant goed.
Maar bij jou pony is het niet dik of warm geweest toch? Zit er een bultje op de pees?
Kan ook nog zijn dat hij zichzelf heeft aangetikt dan kan je een schieffel krijgen. Het is een beetje lastig te omschrijven maar het staat op wiki. Hier hebben 9 van de 10 paarden na een tijdje geen last meer van.

succes

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:02

Als hij door de buigproef heen komt, dan ben ik bang dat je foto's zal moeten laten maken voor b.v H.K.O

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:06

ik zou vragen of er een stukje land afgezet kan worden voor jouw paard en een vriendje dan zal hij zijn been misschien minder belasten ik weet niet of dat zal helpen.
maar met z'n 10en zijn ze vaak drukken dan met z'n 2.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:36

Je zou moeten kijken of er foto's te maken zijn. Mijn paard liep ook van het ene op het andere moment kreupel, tijdens een les. Er was niets te zien of te voelen aan het been. Buigproeven prima. UIt foto's bleek dat er een ontsteking in het straalbeentje zat. Waarom dit zo plotselinge kreupelheid gaf??????????

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:41

Mijn paard heeft een aantal jaar geleden een peesblessure gehad.

Ineens kreupel, maar niet heftig, net wat onregelmatig. De volgende dag kwam de DA, niets te zien. Ook niet op de buigproef, geen dik of warm been niets. Tot hij zich (gelukkig) verstapte op de harde volte, toen kwam de onregelmatigheid ineens weer terug. Dus toch maar even een scan laten maken. 9 maanden laten, vol met stappen koelen en zo veel mogelijk rust wat de peesblessure 110% genezen.

Ik zou toch een DA laten komen weer. En een foto of scan even niet uitsluiten, een verwaarloosde onregelmatigheid kan best grote gevolgen krijgen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 23:04

Mijn paard is nét weer hersteld van een gewone verstuiking. Heeft echt 2 maand geduurd. Flink verstapt...mis! Kreupelheidsonderzoek (kreupel dus) maar verder zowel klinisch als op de foto's eigenljk niks te vinden. Diagnose van de dierenarts: verstuiking. Twee maanden rustig aan gedaan, van niets naar 10 minuten stappen naar nu weer 45 minuten gewoon rijden. Ze is drachtig dus kon verder niet al te veel dokteren.
Is nu weer klaar. Ik blijf het vreemd vinden maar het schijnt wel vaker voor te komen....

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 07:02

pfieuw dat kan nogal verschillende gevolgen hebben als ik het zo lees.

de benen/pezen zijn op geen enkele plek dikker of warmer dat is het vreemde. je kan nergens asanwijzen van kijk daar zit het en ik ben toch wel leek op dat gebied.

als ik hem zie lopen zeg ik dat het of uit de schouder komt ivm het vreemd wegzetten van het been, of in de hoef ook ivm het wegzetten.
als hij hem wegzet gaat het linkerbeen een kort stapje maken. deze gaat wel naar achteren maar komt niet onder de boeg vandaan zegmaar hij stopt met naar voren gooien waar zijn ben verticaal is met zijn boeg (beetje lastig uit te leggen)
het rechterbeen gaat een beetje met een zwaai naar buiten. alsof je met een houten poot loopt. zo'n stijf gezicht. het lijkt alsof hij daarbij dus steun zoekt op de rechterkant van zijn hoef, lijkt alsof hij de binnenkant ontlast.

baal er zo van voor hem, beessie heeft nooit wat en nu ineens dit...

we wachten nu hoefsmid en fysio af en anders inderdaad foto's maken of scannen. iemand een idee op wat voor bedrag je dan kan rekenen?

nog even een opmerking erbij, hij loopt op het harde veel slechter als op het gras. toen ze hem gisteren binnen haalde ging hij uit zichzelf elke keer de berm in terwijl dat normaal gesproken hem helemaal niets uitmaakt.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:26

Mijn paard liep bij zijn eerste peesblessure ook alleen iets korter. Ik dacht zelf dat het uit de schouder kwam omdat hij die niet goed uitstapte.Geen warme gevoelige benen etc.
Dus weekje rust gegeven en toen was het over, hij stapte weer normaal, maar na een week of twee weer kreupel en toen kwam er ,na een echo een peesblessure uit.
Het zat in de tussen pees bij de aanhechting van de voorknie.
In bodegraven konden ze me precies zijn 'loopje' vertellen, en ook dat ik vast gedacht had dat het in de schouder zou zitten.Misschien iets om in je achterhoofd te houden.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 20:17

1e update... de hoefsmid heeft helemaal niets kunnen vinden.
ben steeds banger dat het toch een pony met hoge pijngrens is en mss toch een peesblessure.. die verhalen van jullie gaan toch die kant op. zeker als ik nu van aukelizzy lees.... op naar de fysio nu die waarschijnlijk eind deze week komt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 22:32

Maar dan is het toch niet zo ingewikkeld? Een scan en je weet het.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 09:14

klopt maar dierenarts is al geweest en zei toen dat er niets bijzonders was.. ze willen nu eerst hoefsmid en fysio langs laten komen voor ze gaan scannen. zodoende

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:35

Ik denk dat je beter een scan/echo kunt laten maken.
Dit duurt te lang zo. Wanneer hij nu nog steeds kreupel loopt zou ik hem in inladen en naar de kliniek gaan.Daar hebben ze alle apparatuur en kennis bij de hand.
Daar heb je meer kans om met een goede diagnose naar huis te gaan. En als je die hebt kun je een behandelplan opstellen.
Je zegt dat je eerst de smid en fysio afwacht, maar in een eerder bericht schrijf je dat de smid niets kon vinden.
Ik hoop voor je dat het allemaal goed komt.Succes

Butterflys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 21:32

He wat een pech telkens.. Het klinkt mij allemaal helaas bekend in de oren..
Mn merrie heeft eerst plotselinge peesblessure gehad, adv was pijnstillende pasta's, 2 a 3 maal daags 10min been afspuiten en rust, ze heeft toen ong 5mnd qua werk stil gestaan ging wel in het land (omdat ze niet alleen op stal kon blijven staan), later ging het met ups en downs eea leek wat te herstellen even later leek het weer eens wat minder.

Toen heb ik ook besloten kreupelheidsonderzoek te laten doen, eerst voltes en buigproeven etc. Daar kwam al gauw naar voren dat het probleem in onderbeen zat. Ze kunnen zien of het bewegings of belastings kreupelheid is. Verdoving is gegeven, daarna foto's, bleek dus dat ze afwijking op straalbeen had. Dat werd toen als toevalsbevinding gezien, omdat ze destijds een duidelijke opgezette pees had en wat warm en dik was. (Niet elk paard met afwijking op straalbeen hoeft er kreupel om te lopen namelijk). Omdat ze toen redelijk liep, werd besloten het rijden langzaam aan op te pakken. Wel werd adv gegeven speciaal beslag (hoefijzers) te kiezen, elke 6wkn. Toen heb ik een periode van zn 4 mnd normaal kunnen rijden. Wel ben ik met haar zo'n 2x naar osteopaat geweest, die zei dat ze in rug en schouder erg vast zaten. Maar toen ik weer meer wedstrijdgericht ging rijden kwamen toch helaas de klachten weer terug. Toen heb ik haar een poos op rust gezet, waarna toch maar weer opnieuw kreupelheids onderzoek, je zag nu namelijk niks aan de pezen, nu wordt het helaas toch op de afwijking in straalbeen gegooid. En is ze niet meer bruikbaar voor de sport.
Ze is nu drachtig. Misschien dat ik haar ooit nog eens op ijzers met siliconen zooltje zet omdat uit te proberen. Nu verdiend ze de rust, tijdens de dracht.

Wat ik eigenlijk wil zeggen, eea leek een peesblessure en door foto kwam toch duidelijk meer naar voren. En er gaat soms een flinke tijd overeen, voordat iets echt duidelijk is. Wat hierboven door iemand omschreven werd een ontsteking in buurt van straalbeen kan juist kreupelheidgeven. Straalbeen is namelijk soort van geleider (katrol) voor de pees die erover loopt als daar een ontsteking zit, is de slijmbeurs aangetast (deze ligt tussen straalbeen en pees), waardoor de pees zelf over straalbeen heen kan gaan schuren.. Dit kan erg pijnlijk zijn, hoeft niet gelijk hoefkatrolontst te zijn.

Veel sterkte gewenst, het is een heel verhaal geworden zie ik...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 21:45

Zit het niet in de schouder? Ik zou foto's laten maken..