Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Sash schreef:Ik vind dat je haar eg veel voer geeft, vooral 3 ker 3/4 muesli. Ik neem aan dat ze niet bereden word?
Ik zou allereest de DA erbij halen, misschien heeft ze toch wormen, hij kan iig een aantal onderzoekjes doen.
Daarnaast zou ik gewoon hooi geven in plaats van kuil. Sommige paarden kunnen daar gewoon niet zo goed tegen, onbeperkt hooi geven lijkt mij beter.
succes!
superwoman schreef:straks een mestonderzoek laten doen.
Even bellen wanneer je een beetje mest mag brengen ivm de wormenkuur die ze nog niet zo lang geleden heeft gehad.
Kuil kan ook zorgen voor dunne mest.
(maar van hooi worden ze imo minder dik als van kuil)
Sash schreef:Ik weet er het fijne niet van eerlijk gezegd maar misschien voer je nu te eiwitrijk? Het hangt een beetje van het soort kuil af,
zie dit topic: [VS] kuilvoer.
Ik weet niet of er ook veel eiwit in de muesli zit? Misschien kan je gelijk even vragen aan de dierenarts of je teveel of te weinig voert of gewoon het verkeerde voer.
Bo_tje schreef:Heb het maar even gegoogled,
Pianissimo heeft een zeer laag eiwitgehalte (7,5 % verteerbaar ruw eiwit) waardoor het zeer goed te gebruiken is naast ruwvoer dat zeer rijk is aan eiwit, zoals kuilgras of voorjaarsgras
Dit stond er bij de voeromschrijving.
Bron: http://www.kleinhekkelder.nl/nieuwe_pagina_5.htm
Sash schreef:Bo_tje schreef:Heb het maar even gegoogled,
Pianissimo heeft een zeer laag eiwitgehalte (7,5 % verteerbaar ruw eiwit) waardoor het zeer goed te gebruiken is naast ruwvoer dat zeer rijk is aan eiwit, zoals kuilgras of voorjaarsgras
Dit stond er bij de voeromschrijving.
Bron: http://www.kleinhekkelder.nl/nieuwe_pagina_5.htm
Lastig Bot-tje, Ik vind nog steeds dat het paard erg veel voer krijgt maar aan het eiwit kan het dan eigenlijk niet echt liggen. staat je paardje eigenlijk samen met een ander? Stress van verhuizing kan het ook best zijn. voer je hetzelfde als de vorige eigenaar?:
Aukelizzy schreef:Je heb haar nog maar een weekje lees ik, dus het kan idd een beetje stress zijn.
Ander voer, andere omgeving, andere paarden en andere mensen. Geef haar even de tijd om zich aan te passen. Anders even een paar dagen vrij geven want ik vind elke dag longeren of rijden wel veel voor een drie jarige die je net hebt.
Gewoon stapje terug en dan houdt ze energie over om wat dikker te worden. Wormen heeft iedereen al gezegd dus dat doe ik niet meer maar hoe zit het met haar gebit?
Als ze niet goed kauwt, verteerd ze ook niet goed en neemt voedingsstoffen minder makkelijk op.
Heel veel plezier met je nieuwe paardje trouwens
doe alles op me gemakje maar vind het wel fijn als ze even aan de longeer lijn of los in de bak gek kan doen en dr benen kan strekken, het is een jong paard en van het weiland naar stal/paddock is al flinke overgang, helaas wil zo goed als geen enkele boer hier paarden op zijn land swinters anders had ze gewoon overdag enkele uren buiten kunnen spelen.
pdjonghe schreef:Als je paardje maar dun mest en op de koop toe - dat staat niet in je bericht - erg veel drinkt, zou ik denken aan een lintworm. Die wordt dikwijls over het hoofd gezien bij het ontwormen. Naast een mestonderzoek zou ik toch ook eens bloed laten nemen. Daaruit kunnen ze heel veel afleiden. Je ziet direct of er al dan niet iets fout is.
Om wat gewicht te winnen kun je altijd wat maïsvlokken bijvoeren.

Lennox schreef:Je gaf aan dat ze 3x 3 kwart voorschep kreeg. dat is 3 1/2 schep per dag. 3x daags een halve is maar 1 1/2 schep per dag. Dat is toch wel een behoorlijk verschil. Ik las ook dat je de liksteen had weggehaald, die gebruiken ze als ze wat tekort komen dus door het weghalen ervan blijft ze het tekort houden. Die zou ik gewoon weer terughangen. Met krachtvoer krijg je het paard niet voller. Zoals ik het nu lees heb je gewoon een jong dier wat nog wat uit moet zwaren, de breedte komt vanzelf wel, sommige fjorden zijn pas uitgezwaard op hun zevende. Als er genoeg vlees op zit (lees ribben niet zien wel kunnen voelen) zou ik me geen zorgen maken. Ik zou het krachtvoer terugzetten naar 2x daags een halve schep of eventueel pavokoeken voeren waar alle vitaminen en mineralen inzitten die ze nodig hebben.
maar dat kan jij natuurlijk niet weten.