Paard iets voller krijgen, en normale mest.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bon_Bon

Paard iets voller krijgen, en normale mest.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 09:41

Het klinkt misschien een beetje vreemd maar ik heb pas een 3 jarige fjord.
Ze heeft een stalondeugd als ze nerveus word (veel mensen die door de stal lopen paarden die uit of in stal gezet worden) gaat ze rondjes lopen, dit doet zij ook in de paddock, nu word het wel steeds minder maar ze blijft het nu en dan doen.

Ik vind mn fjordje een beetje te slank, nu zal ze nooit een immense tank worden aangezien ze een beetje van het moderne type is, maar ik wil haar graag iets voller krijgen.
Ze blijft een dunnige mest houden, dat ik haar kocht stond ze nog op het weiland en was sinds februarie niet meer ontwormd, dus het eerste wat ik gedaan heb is een wormenkuur geven (heb haar sinds 1 dikke week) aangezien ze die al 5/6 maanden niet meer gekregen had.Ik heb niets in de mest kunnen vinden maar het blijft aan de dunne kant (geen water wat eruit komt zetten) ze krijgt 3x daags flinke berg paardenkuil (ze is dus zo goed als de hele dag aan het knabbelen), en 3x daags driekwartvoerschep muslie met volle schep grasmix.
Wat kan ik geven zodat ze iets dikkere/normale mest krijgt en ik haar wat voller kan krijgen.
Natuurlijk is het ook spieren die ze moet gaan opbouwen waardoor ze wat voller word.
Ik wil haar dus niet vet krijgen alleen wat voller, en graag dat de mest normaal word, ze toont niet ziek ziet er goed gezond uit, is opgewekt en heeft lekker energie.

Sash

Re: Paard iets voller krijgen, en normale mest.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 09:44

Ik vind dat je haar eg veel voer geeft, vooral 3 ker 3/4 muesli. Ik neem aan dat ze niet bereden word?
Ik zou allereest de DA erbij halen, misschien heeft ze toch wormen, hij kan iig een aantal onderzoekjes doen.
Daarnaast zou ik gewoon hooi geven in plaats van kuil. Sommige paarden kunnen daar gewoon niet zo goed tegen, onbeperkt hooi geven lijkt mij beter.

succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 09:51

straks een mestonderzoek laten doen.
Even bellen wanneer je een beetje mest mag brengen ivm de wormenkuur die ze nog niet zo lang geleden heeft gehad.
Kuil kan ook zorgen voor dunne mest.
(maar van hooi worden ze imo minder dik als van kuil)
Laatst bijgewerkt door superwoman op 01-09-08 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 09:51

Sash schreef:
Ik vind dat je haar eg veel voer geeft, vooral 3 ker 3/4 muesli. Ik neem aan dat ze niet bereden word?
Ik zou allereest de DA erbij halen, misschien heeft ze toch wormen, hij kan iig een aantal onderzoekjes doen.
Daarnaast zou ik gewoon hooi geven in plaats van kuil. Sommige paarden kunnen daar gewoon niet zo goed tegen, onbeperkt hooi geven lijkt mij beter.

succes!

1x per week 10/15 minuutjes erop stappen meer niet, verder longeer ik wel dagelijks.
Wilde het eerst even afwachten met die wormenkuur (deze heb ik nog in de winkel gekocht) van de week komt de DA voor aantal paarden die geent moeten worden op stal dus moet ik zowiezo wormenkuren via de DA bestellen, en dan vraag ik het ook wel na.
Ik dacht alleen misschien heeft iemand hier een idee of er ervaring mee.
Het is niet zo dat ik te beroerd/onverschillig ben om DA te laten komen.
Qua voer vind ik het nog wel mee vallen, de meeste mensen op stal (die wel langer als n jaartje in de paarden zitten adviseren meer te voeren).

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 09:53

superwoman schreef:
straks een mestonderzoek laten doen.
Even bellen wanneer je een beetje mest mag brengen ivm de wormenkuur die ze nog niet zo lang geleden heeft gehad.
Kuil kan ook zorgen voor dunne mest.
(maar van hooi worden ze imo minder dik als van kuil)

Dat lijkt me inderdaad een goed idee ja, sommige wormen zijn emt blote oog ook niet te zien, en misschien is er een extra kuurtje nodig. Hun hebben er tenslotte voor geleerd. Lachen

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:06

Ik weet er het fijne niet van eerlijk gezegd maar misschien voer je nu te eiwitrijk? Het hangt een beetje van het soort kuil af,

zie dit topic: [VS] kuilvoer.

Ik weet niet of er ook veel eiwit in de muesli zit? Misschien kan je gelijk even vragen aan de dierenarts of je teveel of te weinig voert of gewoon het verkeerde voer.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 10:15

Sash schreef:
Ik weet er het fijne niet van eerlijk gezegd maar misschien voer je nu te eiwitrijk? Het hangt een beetje van het soort kuil af,

zie dit topic: [VS] kuilvoer.

Ik weet niet of er ook veel eiwit in de muesli zit? Misschien kan je gelijk even vragen aan de dierenarts of je teveel of te weinig voert of gewoon het verkeerde voer.

Ik weet wel dat in normaal kuil (dat wat aan koeien gevoerd word) best veel eiwit enzo zit, dat vertelde de man die bij ons altijd het stro en alles komt brengen, hij haalt het van zn eigen land.
Maar dat er nog best een verschil tussen paardenkuil en koeienkuil zit, ik vind het ook heel anders ruiken, voelen en het is zeker neit zo vochtig als koeien kuil.
Bij ons gaat de baal altijd behoorlijk snel op, en beschimmeld word niet gelukkig niet gevoerd, wat je bij sommige andere stallen hier in de omgeving wel ziet.(die paardne laten het ook echt liggen)

Ik zal eens op de verpakking van het voer kijken (pianissimo voer ik) en inprincipe volgens wat op de zka staat voer ik nog minder dan zou moeten geloof ik, maar omdat ze niet echt gereden word vond ik het anders wel erg veel.
Maar zal het ook aan de DA ff navragen als die er toch is :p gaan we gelijk de voorrijkosten eruit vragen haha, dan heb je er tenminste iets aan :p

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 10:17

Heb het maar even gegoogled,

Pianissimo heeft een zeer laag eiwitgehalte (7,5 % verteerbaar ruw eiwit) waardoor het zeer goed te gebruiken is naast ruwvoer dat zeer rijk is aan eiwit, zoals kuilgras of voorjaarsgras

Dit stond er bij de voeromschrijving.

Bron: http://www.kleinhekkelder.nl/nieuwe_pagina_5.htm

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:21

paardje dat ik rijd had ook last van hele dunne mest, en die kreeg ook elke dag n halve kilo muslie, we zijn daar nu mee gestopt, om te kijken of het daar door komt ?
als je je paardje dikker wilt hebben kan je hem ook mais brokken geven! werkt best goed

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:40

Bo_tje schreef:

Pianissimo heeft een zeer laag eiwitgehalte (7,5 % verteerbaar ruw eiwit) waardoor het zeer goed te gebruiken is naast ruwvoer dat zeer rijk is aan eiwit, zoals kuilgras of voorjaarsgras

Lastig Bot-tje, Ik vind nog steeds dat het paard erg veel voer krijgt maar aan het eiwit kan het dan eigenlijk niet echt liggen. staat je paardje eigenlijk samen met een ander? Stress van verhuizing kan het ook best zijn. voer je hetzelfde als de vorige eigenaar?:

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:00

Je heb haar nog maar een weekje lees ik, dus het kan idd een beetje stress zijn.
Ander voer, andere omgeving, andere paarden en andere mensen. Geef haar even de tijd om zich aan te passen. Anders even een paar dagen vrij geven want ik vind elke dag longeren of rijden wel veel voor een drie jarige die je net hebt.
Gewoon stapje terug en dan houdt ze energie over om wat dikker te worden. Wormen heeft iedereen al gezegd dus dat doe ik niet meer maar hoe zit het met haar gebit?
Als ze niet goed kauwt, verteerd ze ook niet goed en neemt voedingsstoffen minder makkelijk op.
Heel veel plezier met je nieuwe paardje trouwens Knipoog

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 11:05

Sash schreef:
Bo_tje schreef:

Lastig Bot-tje, Ik vind nog steeds dat het paard erg veel voer krijgt maar aan het eiwit kan het dan eigenlijk niet echt liggen. staat je paardje eigenlijk samen met een ander? Stress van verhuizing kan het ook best zijn. voer je hetzelfde als de vorige eigenaar?:

Ja ik had eerst basisbrok dat at ze niet, dus heb ik de vorige eigenaar opgebeld wat die voerde en die zei ja ze stond op het weiland en ze kreeg muslie. Dus ik muslie gekocht en dat at ze wel allemaal in een keer op, ze staan in open boxen bij ons, ze kunnen de andere paarden zien ruiken en contact hebben, in de paddocks ook.
Stress speelt altijd wel mee, beestje word bij vriendjes weggehaald in trailer gepropt in ons geval 2 uur lang was nogal stukje rijden, word in vreemde stal gezet met vreemde paarden met vreemde mensen, helaas zijn bij ons net de laatste paarden deze week van het land gehaald ( 1 lag in de sloot andere zat onder de mok weer ander wond aan dr been.) Dus nu staan alle paardjes weer binnen

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 11:11

Aukelizzy schreef:
Je heb haar nog maar een weekje lees ik, dus het kan idd een beetje stress zijn.
Ander voer, andere omgeving, andere paarden en andere mensen. Geef haar even de tijd om zich aan te passen. Anders even een paar dagen vrij geven want ik vind elke dag longeren of rijden wel veel voor een drie jarige die je net hebt.
Gewoon stapje terug en dan houdt ze energie over om wat dikker te worden. Wormen heeft iedereen al gezegd dus dat doe ik niet meer maar hoe zit het met haar gebit?
Als ze niet goed kauwt, verteerd ze ook niet goed en neemt voedingsstoffen minder makkelijk op.
Heel veel plezier met je nieuwe paardje trouwens Knipoog

Dat stress kan inderdaad hele goede zijn, ik dacht alleen laat ik het hier ook vragen soms kijk je in je enthaisiasme (nieuw paard) wel eens over dingen heen, moet zowiezo denk ik even tandarts komen want ze staat heel af en toe te knarsen dus misschien heeft ze haakjes, ander paardje bij ons op stal van 3 is flink aan het wisselen dus misschien heeft ze daar ook beetje last van.

En met elke dag longeren bedoel ik niet in het zweet werken Lachen doe alles op me gemakje maar vind het wel fijn als ze even aan de longeer lijn of los in de bak gek kan doen en dr benen kan strekken, het is een jong paard en van het weiland naar stal/paddock is al flinke overgang, helaas wil zo goed als geen enkele boer hier paarden op zijn land swinters anders had ze gewoon overdag enkele uren buiten kunnen spelen.
Gister heb ik relaxed samen met vriendin vanstal met haar fjordje lekker buiten gewandeld in het zonnetje Lachen

EN dank je :p

pdjonghe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 08:41

Als je paardje maar dun mest en op de koop toe - dat staat niet in je bericht - erg veel drinkt, zou ik denken aan een lintworm. Die wordt dikwijls over het hoofd gezien bij het ontwormen. Naast een mestonderzoek zou ik toch ook eens bloed laten nemen. Daaruit kunnen ze heel veel afleiden. Je ziet direct of er al dan niet iets fout is.
Om wat gewicht te winnen kun je altijd wat maïsvlokken bijvoeren.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 08:46

pdjonghe schreef:
Als je paardje maar dun mest en op de koop toe - dat staat niet in je bericht - erg veel drinkt, zou ik denken aan een lintworm. Die wordt dikwijls over het hoofd gezien bij het ontwormen. Naast een mestonderzoek zou ik toch ook eens bloed laten nemen. Daaruit kunnen ze heel veel afleiden. Je ziet direct of er al dan niet iets fout is.
Om wat gewicht te winnen kun je altijd wat maïsvlokken bijvoeren.

Ik had zo een himalayazoutblok in dr stal hangen deze had ze voor de helft op na 3 dagen dus ze plaste ontzettend veel, heb die blok uit dr stal gehaald , nu plast ze gewoon normaal.
D'r mest is het ene moment iets dunner als het andere moment maar het word al wat steviger.
Ze eet nu ook goed.

Van mais had ik gelezen dat ze gaskoliek kunnen krijgen?

Volgende week komt de vee arts voor inentingen dus zal ik het even navragen allemaal.
Ze word nu ook iets relaxter, staat vaker wat rustiger en draaid niet meer continu rondjes misschien doordat ze door de verhuizing van stal/eigenaar heel veel stres had.

In elk geval bedankt voor je reactie!

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:00

Een mestonderzoek zegt niet altijd alles, ik liet mijn paarden ook braaf 4x per jaar onderzoeken en kreeg steeds terug dat ze schoon zijn. Ons trekpaard wil niet goed in het vlees komen terwijl onze fjord een beetje teveel in het vlees zit. Op advies van iemand hebben wij het trekpaard wat groene klei over zijn voer gegeven (hij was ook wat dun op de mest) en tot mijn verbazing zaten zijn mestballen de volgende dag vol met levende rode wormen (strongyliden). Terwijl ik 2 of 3 weken daarvoor nog een mest onderzoek heb laten doen waar dus niets uitkwam. Ik heb direct anderhalve equest in het paard gestopt en serieus na tien dagen kwamen er geen rode wormen meer mee met zijn mest. Veel wormenkuren pakken de strongyliden niet die zich heerlijk in de darmwand nestelen en uit de mest komt dan de besmetting niet bij een onderzoek. Voor mij dus geen mestonderzoeken meer.

Voor wat betreft het voeren, in goed hooi zit hetzelfde als in kuil qua voedingswaarde. Mijn paarden krijgen absoluut geen kuil meer, als het ingekuild is ondergaat het gras een soort van rottingsproces (fermentatie) wat hooi niet ondergaat. Het spijsverteringsorgaan van een paard is heel anders dan dat van koeien, die hebben immers 4 magen om het voedsel te verteren en een paard niet. Of het nu lang, kort, nat, donker of licht kuil is, het is en blijft in mijn optiek niet geschikt voor paarden. Maargoed nogmaals dat is mijn mening. Op zich doe je er goed aan om zoveel mogelijk ruwvoer te geven, je hebt haar pas een week en paarden zijn sneller dun dan dat ze dik zijn. Je moet het gewoon even de tijd geven. Voor wat betreft het krachtvoer ga ik mee met wat anderen ook al hebben gezegd. Je geeft 3 1/2 schep muesli per dag, dat is echt teveel ook al is het eiwit gehalte van de pianissimo lager dan in andere muesli's.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 09:11

Als volgende week de vee arts komt vraag ik gelijk zo'n ontworm pakket voor een jaar aan, bij vriendin van mij werd keurig op de verpakkingen aangegeven wanneer ze welke moest geven.

Ze is niet dun dat je ribben ziet, maar wel wat ielig in mijn ogen ze mag wel wat voller (dus niet vet :p ) worden, het is bij mij ook niet gauw goed haha.

Van meerdere hier nu gehoord dat 3x daags halve voerschep te veel is, oke dat kan maar wat raden jullie dan aan om te voeren?
Ze beweegt wel elke dag dus ze moet wel iets binnen krijgen en wil juist niet dat ze dunner word, het paardenkuil krijgt ze 3x daags flinke berg van, dat zit wel goed.

Welke hoeveel heid raden jullie aan?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:17

Naast een eventuele worminfectie zou ik de oplossing hiervoor niet in het krachtvoer zoeken, maar in de kwaliteit van het ruwvoer. Bij dunne mest is het ruwvoer vaak de oorzaak.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:20

misschien is de kuil te rijk voor dit paard waardoor de mest dun word.
probeer wat te vervangen door goede kwaliteit hooi.
of geef wat hooi er bij,misschien dat de mest dan beter word en het dier wat meer in gewicht aankomt

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:31

wij hebben hetzelfde probleem gehad met ons paard nadat we hem gekocht hadden. hebben hem helaas 3 weken op het land bij de verkoper moeten laten staan i.v.m. de keuring die nog moest plaatsvinden toen we hem uiteindelijk gingen halen kon je zowat alle ribben tellen die hij had.
Mager, rond blijven lopen in de stal etc. gelijk wormenkuur gegeven, grote fout die de meeste maken is dat indien er geen wormenkuur is gegeven ze de herhaling vergeten. deze na 2 weken gegeven. vervolgens overgestapt op de slobber van pavo, 2 handjes per dag tesamen met musli zonder haver.
en wat peentjes voor de smaak. langzaamaan wordt hij krachtiger en zijn de ribben inmiddels verdwenen. paard voelt zich nu op zijn gemak, voernijd wordt stukken minder en ook het rondgeloop in de stal is verdwenen. we zijn nu bezig om hem zadelmak te maken. Hij is net 4 jaar geworden.
maar trek er wel de tijd voor uit. wij hebben er ongeveer 3 maanden overgedaan om te komen waar we nu zijn.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:33

Je gaf aan dat ze 3x 3 kwart voorschep kreeg. dat is 3 1/2 schep per dag. 3x daags een halve is maar 1 1/2 schep per dag. Dat is toch wel een behoorlijk verschil. Ik las ook dat je de liksteen had weggehaald, die gebruiken ze als ze wat tekort komen dus door het weghalen ervan blijft ze het tekort houden. Die zou ik gewoon weer terughangen. Met krachtvoer krijg je het paard niet voller. Zoals ik het nu lees heb je gewoon een jong dier wat nog wat uit moet zwaren, de breedte komt vanzelf wel, sommige fjorden zijn pas uitgezwaard op hun zevende. Als er genoeg vlees op zit (lees ribben niet zien wel kunnen voelen) zou ik me geen zorgen maken. Ik zou het krachtvoer terugzetten naar 2x daags een halve schep of eventueel pavokoeken voeren waar alle vitaminen en mineralen inzitten die ze nodig hebben.

Immetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:35

Meer ruwvoer (gewoon hooi)

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:37

Geen kuil meer geven, dat kan de maag van een paard niet goed verteren. Gewoon hooi en 2x daags halve schep biks. Als je onbeperkt hooi voert wordt ze echt wel weer dikker. Doordat kuil zorgt voor diarree zal je fjord er niet de benodigde stoffen uit kunnen halen. Echt hooi gaan voeren dus!

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 09:44

Lennox schreef:
Je gaf aan dat ze 3x 3 kwart voorschep kreeg. dat is 3 1/2 schep per dag. 3x daags een halve is maar 1 1/2 schep per dag. Dat is toch wel een behoorlijk verschil. Ik las ook dat je de liksteen had weggehaald, die gebruiken ze als ze wat tekort komen dus door het weghalen ervan blijft ze het tekort houden. Die zou ik gewoon weer terughangen. Met krachtvoer krijg je het paard niet voller. Zoals ik het nu lees heb je gewoon een jong dier wat nog wat uit moet zwaren, de breedte komt vanzelf wel, sommige fjorden zijn pas uitgezwaard op hun zevende. Als er genoeg vlees op zit (lees ribben niet zien wel kunnen voelen) zou ik me geen zorgen maken. Ik zou het krachtvoer terugzetten naar 2x daags een halve schep of eventueel pavokoeken voeren waar alle vitaminen en mineralen inzitten die ze nodig hebben.

Sta op een pensionstal waar alle paarden 3x daags gevoerd worden, dus terug naar 2 keer daags is onmogelijk, ze heeft geen voernijd dit wil ik ook graag zo houden Lachen maar dat kan jij natuurlijk niet weten.

Ik heb het indd verkeerd neergezet in totaal krijgt ze anderhalve schep muslie per dag. Verdeeld over 3x.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:42

Als je voernijd wilt voorkomen kun je met de stalhouder afspreken dat ze twee gewone voerbeurten krijgt en een keer een handje ipv volle voerbeurt.
Dan wordt ze niet overgeslagen maar krijgt ze wel minder binnen.

Enne... ik blijf vinden dat ze best veel 'werkt'.
Elke dag bezig voor een driejarige is veel. Voor jou lijkt het misschien niets omdat ze niet in het zweet gewerkt wordt maar voor een jong paard is alleen de concentratie opbrengen om op te letten al flink werken. Geef haar gewoon een extra dagje vrij, dat kan echt geen kwaad op die leeftijd.
Ik ben zelf bezig met het beleren van een vier jarige en neem daarvoor ook alle tijd.
Heel veel succes.