knieband inknippen??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jinthe1

knieband inknippen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 17:40

Mijn 6 jarige hengst heeft slappe kniebanden waardoor zijn knie erg snel op slot springt. Dit voornamelijk als hij stil staat, dus op stal of met poetsen. Eenmaal aan het lopen gaat het goed. Met trainen is dit niet meer verder te corrigeren dan zoals het nu is. Een aantal jaren geleden zijn zijn kniebanden ingespoten maar dit heeft geen effect gehad.
De veearts heeft gezegd dat ze de binnenste knieband, die ervoor zorgt dat ervoor zorgt dat een paard zijn knie op slot kan zetten, zou kunnen doorknippen. Deze knieband zou hij namelijk niet nodig hebben om te lopen.
Het paard zou dan alleen even niet staand kunnen slapen, maar dat zou maar tijdelijk zijn omdat de andere banden deze functie automatisch over gaan nemen.

Ik zou graag ervaringen van mensen horen die ook de kniebanden hebben laten inknippen zodat de knie niet meer op slot kan schieten.
Volgens mijn veearts zou het namelijk maar een kleine ingreep zijn...
Toch vind ik het fijn om jullie ervaringen te horen en of deze ingreep inderdaad geholpen heeft!

Alvast erg bedankt!

Wilawander

Re: knieband inknippen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:43

Mijn dierenarts heeft dit bij haar eigen paard gedaan en met suces. Wordt gewoon gereden en geen problemen meer,

Heb zelf een shet die dit heeft. Wil het ook gaan doen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:57

Ik heb het bij een 2 jarige laten doen. Pony lag idd na de operatie een stuk meer dan normaal omdat ze de boel zelf niet op slot kon zetten om te slapen. Maar na een tijdje merkte je geen verschil meer met de andere pony's.

Als het met binnendoor zetten en training in de hand te houden is zou ik het niet doen. Mijn pony durfde niet meer in de groep te staan en kwijnde weg omdat ze gewoon omver gelopen werd en niet meer overeind kon komen als ze omviel met die knieen (na binnendoor zetten, spierversterkers en flink trainen). Ik was er op een gegeven moment zo mee aan omdat ze gewoon zo zielig was. Na de operatie had ik m'n bijdehante jonkie weer helemaal terug.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 11:10

Bedankt voor jullie reacties!

De veearts is gister geweest en heeft een scan van de pezen en banden gemaakt. Alles was goed!
Er zat wel wat vocht in het gewricht en daarom zijn er wat foto''s gemaakt om te kijken of er dus een splint o.i.d. los in het gewricht zit wat irritatie veroorzaakt.

Vooralsnog moet Foby veel beweging krijgen en daar zou het ver mee opgelost moeten worden.

De overgang van voor de sulky tot rijpaard heeft misschien net iets teveel van hem gevraagd waardoor dit probleem bij hem is gaan opspelen.
Gelukkig gaat het de laatste paar dagen weer goed!! Haha!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:38

Het idee klinkt wel eng als ik eerlijk moet zeggen. Mijn jonge merrie heeft ook het probleem dat haar achterbeen op slot schiet, voornamelijk als ik een periode weinig gereden heb. De dierenarts kwam met het idee van het inspuiten van de banden maar dat heeft bij die van jou dus niet afdoende geholpen?

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 17:15

Dat heeft 3 jaar geleden inderdaad niet geholpen...

Zojuist ook de uitslag van de foto's van de knie binnen, die waren ook goed! Het vocht wat in de knie zit wordt veroorzaakt door een ontsteking/irritatie welke het knieprobleem erger maakt op het moment.

Hiervoor gaat hij medicijnen krijgen. Daarna moet ik zoveel mogelijk rijden rijden en nog eens rijden. Zijn knie mag niet de kans krijgen om op slot te schieten en dus zo min mogelijk op stal en zoveel mogelijk beweging.

Waarschijnlijk is voor Foby de overgang van voor de sulky naar onder de man te snel gegaan en te zwaar geweest. Hij moet nu zijn spieren anders gebruiken.
De veearts gaat ervan uit dat het probleem hier al ver mee opgelost is. Mocht het nog aanhouden dan wil hij toch nog een keertje inspuiten. De optie knieband doorhalen is gelukkig nog niet van toepassing!