mijn paard is vorige week op zijn schoft gebeten en na 2 dagen ging de wond toen opzwellen (heb 1,5 week niet kunnen rijden
)
maar ik behandel bijtwonden als volgt;
open wond(jes) spoel ik gedurende 2 dagen uit met biotex (biotex oplossen in wat water ; sponsje erin en boven de wond uitknijpen)
daarna naspoelen met gewoon water
op laten drogen
dan acederm op de wond gedurende de tijd dat het wondje aan het genezen is (meestal enkele dagen) daarna als er een korst opkomt uierzalf erop en dit erop blijven smeren totdat de wond helemaal genezen is
als het rond de wond gaat opzwellen arnicazalf erop(kun je bij een gewone drogist halen) dit werkt erg goed tegen zwellingen, verstuikingen e.d.
let wel op dat het niet rechtstreeks in de wond komt
heb vorige week contact gehad met de da i.v.m. de bijtwond bij mijn paard en ik kreeg complimenten dat ik wonden zoals bovenstaande behandel 
als de wondjes na enkele dagen op gaan zwellen en om de wond komt vocht en een grote zwelling dan even je paard temperaturen
als de temperatuur 38 graden of hoger is (dus koorts)direct de da bellen en deze zal dan gedurende een dag of 2 een antibioticaspuit komen zetten