bijtwondjes hoe het beste verzorgen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

bijtwondjes hoe het beste verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 15:39

Hallo,

k had een vraagje, mijn pony heeft ruzie gemaakt met een andere pony op de wei en nu heeft ze een paar wondjes van beten van de andere pony.
Ik heb ze proper gemaakt en ontsmet maar ik vroeg me af of dit genoeg is of ik er nog een andere zalf op moet don enzo ja welke het beste is.

groetjes

[naam]

DreE

Re: bijtwondjes hoe het beste verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 15:41

Je hoeft er opzich niets op te doen, wel moet je het in de gaten houden. Want als er zand ofzo in komen!

Hoop dat het snel weer genezen is!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 16:48

Bedankt voor de snell reactie , dus ik moet mij niet teveel zorgen maken

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 16:52

Nee hoor, mijn paard heeft ook heel vaak plekjes en ze genezen allemaal! Het is gewoon net als met mensen, niet teveel aanzitten maar wel ervoor zorgen dat het school blijft!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 17:08

mijn paard is vorige week op zijn schoft gebeten en na 2 dagen ging de wond toen opzwellen (heb 1,5 week niet kunnen rijden Verdrietig)

maar ik behandel bijtwonden als volgt;

open wond(jes) spoel ik gedurende 2 dagen uit met biotex (biotex oplossen in wat water ; sponsje erin en boven de wond uitknijpen)

daarna naspoelen met gewoon water
op laten drogen
dan acederm op de wond gedurende de tijd dat het wondje aan het genezen is (meestal enkele dagen) daarna als er een korst opkomt uierzalf erop en dit erop blijven smeren totdat de wond helemaal genezen is

als het rond de wond gaat opzwellen arnicazalf erop(kun je bij een gewone drogist halen) dit werkt erg goed tegen zwellingen, verstuikingen e.d.
let wel op dat het niet rechtstreeks in de wond komt

heb vorige week contact gehad met de da i.v.m. de bijtwond bij mijn paard en ik kreeg complimenten dat ik wonden zoals bovenstaande behandel Lachen

als de wondjes na enkele dagen op gaan zwellen en om de wond komt vocht en een grote zwelling dan even je paard temperaturen
als de temperatuur 38 graden of hoger is (dus koorts)direct de da bellen en deze zal dan gedurende een dag of 2 een antibioticaspuit komen zetten