KOLIEK ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roosss

KOLIEK ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 11:09

KOLIEK?
Heey weten jullie mischien wat een paard heeft al hij/zij koliek heeft
IK zag een keer een paard en hij ging liggen en kon moeilijk ademen
hij (het was een ruin) had koliek ik snap er niks van Blond

Pling ALVAST BEDANKT VOOR DE REACTIES Pling Go jij! Go jij!

xJess

Re: KOLIEK ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 11:31

koliek is een soort buikpijn, en gaan ze liggen en rollen, maar dat mag niet. paarden kunnen bijvoorbeeld zandkoliek krijgen als ze teveel zand hebben gegeten.
snap je het een beetje?

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 11:33

Koliek is gewoon een verzamelnaam voor buikpijn, kan allerlei oorzaken hebben. google er maar eens op!

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 11:35

horse_girl schreef:
Koliek is gewoon een verzamelnaam voor buikpijn, kan allerlei oorzaken hebben. google er maar eens op!

Inderdaad. Als hij blijft liggen of gaat rollen (constant) dan zou ik de dierenarts bellen. Staat hij wel weer gewoon op?

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 11:41

Een paard met koliek verschijnselen daar moet je gewoon niet te lang mee wachten om hulp in te schakkelen. Om te beginnen temperatuur opnemen ademhaling controleren en gewoon is aan weerzijde van de buik luisteren of er darmgeluiden zijn. Waar je goed op moet letten is dat een koliek paard die gaat rollen is er niet meer mee bezig of hij zich vast zou kunnen rollen tegen een bokswand of bakrand. Als ze gewoon rustig blijven liggen dan mag dit. Gaan ze constant rollen en lopen en rollen en blijven ze onrustig dan zou ik er mee gaan stappen en de dierenarts inschakkelen.