kreupel, wat te doen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cherrylove

kreupel, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 21:30

heee

deze vraag gaat niet over eigen pony of verzorgpony!
mijn lievelingspony op de manege( waar ik dus echt zoooo veelv an houd jaah serieus;)) is al sinds eind juni kreupel, ze heb een soort van bultje onder de knie( zie foto onder pagina), nu is dit al de hele zomer zo, ze is tussentijds wel voor een weekend(!) beter geweest en toen is op mijn lesdag gevraagd of ik even een kwartiertje mee wilde rijden in een andere les met dr en toen was ze weer goed, heeft toen ong. 2 daagjes gelopen, maar schijnt daarna ergens van geschrokken gezijn beetje dr vn door gegaan en weer kreupel, tot vandaag de dag.

advies wat ik tot nu toe gehad heb van instructrice is rust en stappen op de verharde weg, maar aangezien het een manege pony is waar als ze kreupel zijn niet veel tot niks mee gedaan wordt loopt ze ong. 10 rondjes erf per week zonder mij en 1 a 2 keer per week echt goed iets van 15 minuten rondjes e.d ( links en rechts om).

nu is mijn vraag:
wat kan ik er misschien nog aan doen om haar herstel te vervluggen, zelf dacht ik aan iedere dag half uurtje(?) in de stapmolen ofzo, maar nogmaals het is manege pony dus ik ken het niet zelf allemaal regelen en niet iedere dag er heen!

tips pleaseee

byee(K) carlijn

foto van been(rechtsvoor):
Afbeelding

foto pony zelf(24 jaar)(L)
Afbeelding

Tanja

Re: kreupel, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 22:41

VSW-->MD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 22:44

Peesblessures genezen alleen met rust en gecontroleerde beweging op harde ondergrond. Beter 3x per dag 5 minuten stappen dan 1x een kwartier.
Maar dat weet je manegehouder ook wel Knipoog

cherrylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 10:48

tanja: bedankt voor het overzetten, wist niet precies waar het moest!

en sonja: ja manegehouder zal het vast wel weten maar die bemoeit zich volgens mij bepaalt niet met die manegepony's, instructrice wel meer maar nogmaalsi kz al eens vragen of ze iedere dag ff in de stapmolen kan, tis wel waar wt je zegt beter 3 x 5 minuten dan 1 x 15 maar ik ben al blij als ze 1 x per dag in de stapmolen staat das in elk geval wat

( sorry voor het af en toe msn taal en slechte spelling e.d macht der gewoont Bloos )

Qaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 10:53

Hoi,

Stapmolen is vaak geen optie bij een peesblessure ze moet rechtuit lopen op het harde.

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 11:13

Cherrylove, stapmolen moet je echt niet willen bij een peesblessure. Dan kun je niet op een circel laten lopen. En de bodem van een stapmolen is ook vaak te zacht.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:07

Een peesblessure is idd. een kwestie van heel veel geduld.
Je kunt na het stappen het been afspuiten met water.
Dit zorgt voor een betere doorbloeding en dus sneller herstel.
Maar je bent hoe dan ook, enkele maanden bezig voordat het weer genezen is.
Zelfs wanneer de zwelling weg is en de pony niet meer kreupel loopt betekent dat zeker niet dat het al beter is.
Dat is helaas het verradelijke van een peesblessure en ik denk dat dat nu ook gebeurt is met de pony.
Het heeft er goed uitgezien,maar na een rare beweging of een beetje te veel werk ben je weer terug bij af.
Heel veel beterschap.

cherrylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 14:38

hee

okay dus stapmolen raden jullie sterk af Scheve mond de stapmolen op de manege is bij ons gewoon van steen dus verhard, maar op het erf rondjes lopen zijn toch ook rondjes?(inderdaad beetje ovaal.)

dus moet ook geduld hebben, wat aukelizzy zei klopt inderdaad leek goed te lopen( ik zat er op en ze voelde inderdaad weer echt goed aan) en daarna onverwachte beweging en het was weer raak!

mijn moeder doet aan reiki( weet niet of iedereen dat kent maar is iets met spirualiteit) en probeer dat zelf ook wel door gewoon mijn handen op de plek te leggen.

byee

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 14:42

Je moeder zou het herstel dan idd kunnen bespoedigen. Wil ze niet eens per week de pony behandelen?
Paarden reageren heel erg goed op reiki!

Maar verder proberen zoveel mogelijk rechtuit te stappen, geen korte draaien maken, dit belast de pees teveel.
Ook koelen en zacht masseren kan het herstel bespoedigen.

Het is helaas jouw pony niet, maar belangrijk is dat lang genoeg word gewacht met weer erop rijden, te vroeg beginnen betekend weer van voor af aan beginnen ... want als de pees opnieuw een optater krijgt ben je verder van huis.

cherrylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 14:51

ik had idd me moeder al gevraagd afgelopen donderdag of ze mij dan reiki wilde sturen en dan dat ik het aan dr doorgaf, maar zal ook eens vragen of me moeder regelrecht wil behandelen ( al gevraagd maar voor specifiek moment), ze kan van afstand, maar als het echt nog lang duurt vraagik of ze een keer mee gaat naar de manege;)

ik heb ook al een keer gevraagd aan instructrice ( die overigens dochter van eigenaar is beide al aardig op leeftijd) of ik met Cherry een stukje over soort landweggetje( denk dat t ong. 0,5 km is) maar daar liggen wel aardig wat losse steentjes ook maar voorderest lange rechte stukken met iets van 4 a 5 bochtjes, en dus behoorlijk verhard, denken jullie dat dat wel gewoon kan of niet?

byee