Wormentest betrouwbaar?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joske_Fleur

Wormentest betrouwbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 21:26

Wie stuurt er hier nog meer mestmonsters op naar Het Woud, om je paard te controleren op wormen? Ik doe dit nu anderhalf jaar, en het beviel me eigenlijk altijd prima. Eens in de zoveel tijd stuurde ik een potje met mest op, en dan kreeg ik per mail precies te horen of Fleur wormen had. Als ze wormen had gaven ze ook het advies welke wormenspuit ik moest geven en wanneer ik weer wat mest moest onderzoeken. Meerdere mensen bij ons op stal doen dit.

Nu kreeg een pensionklant een tijd terug de uitslag van haar wormenonderzoek, en daarin stond dat haar paard geen wormen had (in iedergeval niet zo veel dat er een wormenkuur voor nodig is). Maar twee weken daarna werd er in de mest van haar paard een enorme worm gevonden. De veearts was in de buurt, dus die kwam even kijken. Volgens hem was het een spoelworm, en die kon niet in twee weken zo groot zijn geworden. Hij zat er dus al toen het onderzoek werd gedaan, terwijl dat onderzoek uitwees dat er geen spoelwormen waren. Hoe kan dit? Als er één spoelworm zit, zitten er meerderen. Hoe kan dan dat onderzoek negatief zijn? Ik vertrouw het onderzoek dus niet meer, en hoor graag van jullie of er meerdere mensen dit soort ervaringen hebben met Het Woud. Onze veearts stuurt de mest van zijn paard naar een ander lab, dat is misschien dan ook nog een optie. Dus als iemand zijn mest naar een ander laberatorium stuurt, ben ik ook wel erg benieuwd naar de ervaringen daarvan.

Deaglán

Re: Wormentest betrouwbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 22:14

Heb je al een mailtje gestuurd naar "het woud" om te vragen hoe dit kan? Zou ik iig wel doen en dan eens kijken wat hun uitleg is.
Ben wel benieuwd want ik was ook van plan om hen voortaan de tests te laten doen (doet nu nog onze DAP)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 09:24

Ben absoluut geen voorstander van eitellingen/mestonderzoek. Waarom: Niet altijd worden eieren afgescheden in de mest. Lintwormeieren vaak al helemaal niet. terwijl er wel een fikse infectie is of snel onstaat. Het is een momentopname en zegt niks over de eigenlijke toestand. Heb hier helaas zelf al eens ervaring aan op gedaan. Weliswaar met een hond maar komt op hetzelfde neer.
Daarnaast heeft elk paard wormen. Doe je preventief niks dan vermeerderen ze zich. Mijn dierenarts/baas zegt altijd. Vindt je wormen in de mest dan is er binnen geen plek meer.
Ik ontworm altijd via een vast schema en heb hier bij de paarden nog nooit geen problemen gehad.

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 09:30

Ik heb de mest van mijn merrie opgestuurd,er kwam uit dat het niet nodig was om een wormenkuur te geven pas in September,na het landperiode.
Na 2 weken begon mijn merrie af tevallen en heel erg opgetrokken te staan.Ik heb er een DA bijgehad en vertelde van het mestonderzoek,zij wilde toch ook echt een mestonderzoek zelf doen. Ook daar kwam niks geks uit,alleen dacht ze aan bloedwormen waardoor mijn merrie een darminfectie had gekregen.Zij vertelde mij dat die wormen te hoog in de darmen zitten en dus niet te zien zijn in de mest.
Ik vind dus zo`n mestonderzoek zeker niet betrouwbaar.En voortaan ontworm ik mijn merrie dus weer gewoon via het oude schema.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 09:32

Wormen laten alleen in de mest zien als ze met teveel zijn, daarvoor blijven ze vrolijk allemaal binnen. En als ze met teveel zijn, ben je te laat met ontwormen...