Beslaan en rijden = slecht?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Soniador

Beslaan en rijden = slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 10:09

Straks komt de hoefsmid langs om mijn paard te beslaan.Daarna heb ik nog les.Maar ik hoor van veel mensen dat dit slecht is je paard te beslaan en dan de dag zelf nog rijden.Andere zeggen dat het geen kwaad kan.Wat is nu het beste?

swatch

Re: Beslaan en rijden = slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 10:11

als je een goede smid hebt, maakt dat helemaal niets uit. Ze hebben er alleen 'last' van als ze te kort bekapt worden. Dus dat ligt meer aan de expertise van de hoefsmid.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 11:58

Sluit me aan bij bovenstaand, maar toch rij ik zelf niet direct na het beslaan. Zit denk ik meer bij mij tussen de oren, haha. Gewoon doen wat je zelf denkt dat goed is en goed voelt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 13:22

Na het beslaan staat het paard natuurlijk ineens anders op de voeten. De hoeven zijn korter gezet, en in het slechtste geval is de stand ook nog een beetje veranderd. Het paard zal daar wel weer even aan moeten wennen.
Bij verandering van de stand worden de pezen en spieren ook weer anders belast, en moet je dus oppassen voor overbelasting.
Ik zou t zelf niet doen. Maar je paard zal er ook niet dood aan gaan Knipoog

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 13:28

Bij ons op de manege gebeurd het zelfs weleens dat het paard binnen een uur moet lopen.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 13:54

Soniador schreef:
Straks komt de hoefsmid langs om mijn paard te beslaan.Daarna heb ik nog les.Maar ik hoor van veel mensen dat dit slecht is je paard te beslaan en dan de dag zelf nog rijden.Andere zeggen dat het geen kwaad kan.Wat is nu het beste?

Is voor elk paard, iedere smid en iedere situatie anders. Over het algemeen moet het niet al te veel problemen opleveren.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 13:57

Bij mij zit ook tussen de oren dat je dan beter niet kan rijden, maar waarom, dat weet ik niet. Onze hoefsmid en mijn instructrice vinden het iig onzin, paard loopt net als daarvoor. Maar ik probeer op zo'n dag toch altijd van te voren te rijden!

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 13:59

Ik rijd ook gewoon meteen na het beslaan (als ik tevoren tenminste nog niet gereden heb) Zij loopt ook niet gevoeliger nadat smid haar nieuw heeft beslagen. Is geen verschil merkbaar met rijden, dus waarom niet.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 14:01

In 8 weken is vaak de stand wel degelijk veranderd. Alleen al door het langer worden. Deze wordt dus weer aangepast tijdens het opnieuw bekappen en beslaan. Daarom zegt mijn smid dat het idd beter is om even relaxed te doen.
Overigens zal in de bak rijden minder problemen geven als op straat rijden.
Wil uiteraard niet zeggen dat paarden er ook echt last van zullen krijgen als je wel gaat rijden. Ik heb het ook wel eens gedaan. Maar het advies is toch wel om die dag OF voor het beslaan te rijden, OF de dag erna pas weer.

yoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 14:16

Onze hoefsmid raad altijd aan om zowel na het beslaan van de pony´s alswel het beslaan van onze paarden die dag niet echt zwaar train werk te doen. Dus ligt er een beetje aan wat je in de les allemaal gaat doen. Ze kunnen er inderdaad niet aan dood gaan en het stukje over te kort bekappen is ook een feit. Maar is dat in jou geval niet aan de orde dan zou ik het gewoon even aangeven dat ie net bekapt is zodat ze er iig een beetje rekening mee kan worden gehouden. is voor jezelf een prettig idee en mocht je instructeur of instructrice zien dat ie niet helemaal lekker loopt weet hij of zij dat ze dat even kunnen melden bij jou en dat het evt door het bekappen komt. zodat je zelf kunt bepalen je paardje weer terug op stal te zetten en hem of haar even een dagje rust kan geven om er van te bekomen.Is niet zo gek hoor dat ie na het bekappen iets anders kan lopen, de pony van onze oudste dochter loopt altijd een beetje kort na het bekappen. De dag erna loopt ie weer normaal dus voor deze pony is het het fijnst een dagje te wachten na het bekappen. Maar de pony van onze jongste dochter heeft er totaal geen last van en loopt ook na het bekappen alsof ie geen hoefsmid heeft gezien die dag. Dus idd per paard of pony is het verschillend.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 20:55

tja als ik haar de wei op gooi na het beslaan loopt ze meteen te rennen op de harde klei bodem. Dan kan rijden ook wel. Nog nooit een probleem ondervonden met rijden. Wel wordt ze gemiddeld om de 6 weken gedaan.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 09:25

Ik laat ze na het beslaan altijd staan, die dag rijd ik niet.
De stand veranderd altijd iets, welke smid je er ook bij hebt.
Het zal gerust bijna altijd goed gaan, rijden na het beslaan, maar ik gok het niet.

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 09:28

t is ook per paard verschillend denk ik. die van mij daar rijd ik ook zo op weg als het nodig is als de smid is geweest, maar meestal laat ik het even een dagje rusten. Maar er zijn ook echt paarden die een dag op eieren lopen als de smid is geweest en echt weer moeten wennen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 09:37

Imo hoort een paard nooit slechter te gaan lopen na een nieuwe beslagbeurt!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 09:40

Als je even tegen de instructrice meld dat je paarjde net beslagen is, en je doet 'rustig' aan, dan kan het imo geen kwaad.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 09:42

het ene paard heeft er wel last van , de ander niet. de ene heeft nou eenmaal iets gevoelig voeten als de ander. waarschijnlijk weet je zelf wel of je paardje anders loopt na het beslaan. gewoon even rustig aan doen en misschien niet springen enzo.