Werkgroep Paardenvoer.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Werkgroep Paardenvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 09:08

Na de Varkenshouderij komt er ook een werkgroep paardenvoer..

De prijzen op de wereldmarkt zijn met 50% gedaald...maar we vinden hier niks in terug in de paardenvoedersprijzen..
Sterker nog er worden steeds meer "afvalproducten" in paardenvoeders verwerkt..daarom is het ook zinvol om paardenvoeders onder een werkgroep te plaatsen..

Geef hier alvast je mening over de samenstelling van je paardenvoeders..
Kijk op het label en plaats hier de grondstoffensamenstelling... Je zult verstelt staan wat voor "rotzooi" je paarden/pony's te eten krijgen...
Dit alles weggemoffeld onder mooie reclame..van schreeuwende merken. Ach gut

Citaat:
De Nederlandse Vakbond Varkenshouders stelt een werkgroep veevoer in.

Deze werkgroep moet de mogelijkheden onderzoeken om een onafhankelijk kwaliteitscontrolesysteem voor veevoer op te zetten. Dat meldt voorzitter Wyno Zwanenburg naar aanleiding van de landelijke bestuursvergadering van de NVV. "We krijgen de laatste tijd vrij veel signalen van varkenshouders die te maken hebben met verslechterende technische resultaten. In veel gevallen is het vermoeden dat die verslechteringen te maken hebben met de kwaliteit van het veevoer."

De NVV ziet het liefst dat er weer een onafhankelijk controle-instituut als de ACV (Afnemers Controle Veevoer) en de CLO-controle (controle-instituut van de coöperatieve veevoersector) zou ontstaan. ACV- en CLO-controle zijn begin jaren negentig opgeheven toen de veevoersector overschakelde op het GMP-systeem.

LTO Varkenshouderij-voorzitter Annechien ten Have deelt de analyse van de NVV dat er met name in de vleesvarkenshouderij geen voortgang wordt geboekt in de technische resultaten. "Het is wel de vraag of dat alleen aan de voerkwaliteit ligt. Wij zijn daarom voorstander van breed onderzoek naar de factoren die een rol spelen. Het is maar zeer de vraag of je nu met een nieuw kwaliteitscontrole-instituut zo veel bereikt. Ook toen ACV- en CLO-controle nog bestonden was er ook te weinig vooruitgang in de resultaten van de mesterij."

Ten Have wijst op een onderzoeksproject Op naar de 1.000 gram groei per dag van de Animal Sciences Group. Dat moet de factoren in beeld brengen waardoor de voortgang in de vleesvarkenshouderij stagneert.

Nevedi-voorzitter Henk Flipsen denkt dat er met de kwaliteit van het voer in principe niet veel aan de hand is. "Als een varkenshouder problemen heeft met zijn leverancier is deze de eerste waar dat mee uitgesproken moet worden."

Masada

Re: Werkgroep Paardenvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 13:54

Wat voor mensen zitten in die werkgroep?
Zit jij daar ook in?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 14:00

Fabrikanten zijn niet verplicht alle grondstoffen te melden op de verpakking. Dus aan de samenstelling van het voer zoals op de verpakking staat heb je niet heel veel, geeft alleen een indicatie Lachen Wil je precies weten wat er in zit en welke hoeveelheden dan zal je een beetje moeten laten testen.
Al kan het ook vaak wel weer per partij verschillen omdat de fabrikanten ook kijken wat het goedkoopste grondstof is en die in het voer te verwerken. Dus de ene keer kan er bijvoorbeeld meer maismeel inzitten en de andere keer meer sojascheuten in zitten.

Dus aan de hand van de grondstofvermelding op de verpakking kan je niet goed een echte mening vormen over het voer aangezien je dus niet alle benodigde gegevens hebt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 14:02

Krachtvoer is niet nodig. Het beste voer is voer zonder geur, smaak en kleurstoffen en zonder conserveringsmiddel. En je wilt natuurlijk voer dat zo natuurlijk mogelijk is.

Oh en dat is er al: hooi!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 15:22

Arabesk schreef:
Krachtvoer is niet nodig. Het beste voer is voer zonder geur, smaak en kleurstoffen en zonder conserveringsmiddel. En je wilt natuurlijk voer dat zo natuurlijk mogelijk is.

Alleen bevat dat lang niet altijd alle voedingsstoffen die een paard nodig heeft ......

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 18:45

gewoon een goed granenmengsel halen, of zelf samenstellen.
en voor de extra vitamientjes een supplement daar doorheen mengen.
heb je niks melasse of wat dan ook er in zitten toch?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 22:51

Maris schreef:
Arabesk schreef:

Alleen bevat dat lang niet altijd alle voedingsstoffen die een paard nodig heeft ......

Als je goed hooi hebt zit daar alles in hoor! En als je paard dan ook nog eens de mogelijkheid heeft om gras te eten en een liksteen aanbiedt, komt ie zeker niks te kort.

Helaas denken de meeste eigenaren nog altijd dat paarden veel meer nodig hebben. Daar spelen slimme paardenvoerproducenten dan weer op in, met succes, want er worden per dag nogal wat kilo'tjes voor het paardje geschept.

Maar wat is nu de bedoeling van die vakgroep dan? Moet er weer een kwaliteitswaarborging komen? Hebben we niet genoeg aan de HACCP en GMP+? Imo valt het allemaal wel mee met het verwerken van afval in paardenvoer. Graan bijvoorbeeld voldoet aan vergelijkbare eisen als het graan wat voor de menselijke consumptie wordt gebruikt. Voor brok worden wel vaak andere voedermiddelen gebruikt (kostenbesparend), maar die zijn imo van goede kwaliteit. Dat wordt ook getest, je kan niet zomaar troep in voer gooien. Met het product op zich is imo niks mis, alleen moet je jezelf afvragen of het ook geschikt is om aan een paard te geven Knipoog

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 10:37

Als ik de voedingscalculator gebruik kom ik anders zeer krap aan alle stoffen met alleen hooi en een liksteen. En dan moet je er maar vanuit gaan dat het hooi idd al die stoffen in die hoeveelheden bevat. Is algemeen bekend dat hooi nog wel eens tekorten wil geven aan zink, koper en mangaan....
Gras zal al snel tekorten hebben als je alleen kunstmest toevoegd ( je voegt immers alleen kalk, fosfor en een paar andere stoffen toe ).

Ik kan ook duidelijk zien aan mijn paard dat hij tekorten heeft in de zomer als ik hem geen supplement bijvoer ----> hij wordt dat veel lichter van vacht. En dat duidt op tekorten .

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 18:31

Maris schreef:
Als ik de voedingscalculator gebruik kom ik anders zeer krap aan alle stoffen met alleen hooi en een liksteen. En dan moet je er maar vanuit gaan dat het hooi idd al die stoffen in die hoeveelheden bevat. Is algemeen bekend dat hooi nog wel eens tekorten wil geven aan zink, koper en mangaan....
Gras zal al snel tekorten hebben als je alleen kunstmest toevoegd ( je voegt immers alleen kalk, fosfor en een paar andere stoffen toe ).

Ik kan ook duidelijk zien aan mijn paard dat hij tekorten heeft in de zomer als ik hem geen supplement bijvoer ----> hij wordt dat veel lichter van vacht. En dat duidt op tekorten .

Maar de bodem bevat nog andere stoffen, die ontstaan bij omzettingsprocessen in de bodem. Gras bevat van vrijwel alle stoffen een ruime overdaad, muv selenium, dat is wat krap, maar nog altijd voldoende. Die overdaad wordt opgeslagen in de lever, het mineralenopslagvat van het paard. Daar kan hij zelf weer uit putten als dat nodig is. Een tijdelijk tekort (b.v. winterperiode) kan een paard dus prima overbruggen!
Daarnaast moet je je afvragen in hoeverre een tekort schadelijk is. Op de lange termijn zal het paard daar best negatieve effecten van gaan merken, maar hoe zit dat dan met een overmaat? Want imo is dat ook niet onschadelijk.

Ik gebruik de voedingscalculator niet, dus daar kan ik niet veel over zeggen. Ik heb wel zelf het rantsoen van mijn paarden nagerekend met behulp van gegevens van BLGG, CVB (tabellenboekje) en nog een paardenvoedingsboek. Daarin waren geen tekorten, wel waren sommige gehalten idd wat krap. Imo is krap echter nog altijd voldoende. Bovendien krijgen mijn paarden ook een liksteen, zodat ze zelf eventuele tekorten kunnen opvullen.

Waarom duidt het lichter worden van de vacht volgens jou op tekorten? En een tekort aan welke stof moet dat dan zijn?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:13

Ik ben van mening dat de bodem al meer uitgeput raakt qua voedingsstoffen, zeker bij verkeerde bemesting. Is ook b.v. bekend dat de tomaten van tegenwoordig veel minder gezonde stoffen bevatten dan vroeger.
Gehaltes van bepaalde stoffen zijn krap als je uitgaat van gemiddelde waardes van het hooi. Maar wat als bepaalde waardes veel minder zitten in het hooi dat je zelf voert ..... En aangezien het hooi vaak komt van dezelfde soort bodem als het gras waarop de paarden lopen, kan je snel aan tekorten van bepaalde stoffen komen. Om een voorbeeld te noemen zandgrond bevat vaak lage concentraties koper. Als je dan ook nog hooi geeft van zandgrond kan er een probleem ontstaan door kopertekorten.
Veel lichter worden van de vacht duidt op tekorten aan zink, koper en mangaan. Dit jaar een voedingssuppl bijgevoerd en voila : geen lichtere vacht.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:41

Maar volgens jouw theorie zou je met een goed bemestingplan al veel kunnen voorkomen. Is dat dan niet een betere optie dan krachtvoer geven?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:50

Ik vind het op zich een goed plan, als is het alleen maar om de suikers, melasse mengsels ed te gaan weren. Je zal toch altijd mensen houden die voer willen geven, om wat voor reden dan ook en er zijn nu eenmaal ook paarden die zonder weidegang moeten doen en die het dus goed kunnen gebruiken.

Maar wat houd die werkgroep exact in? Gaat die ook de schadelijke toevoegingen en E nrs uit het voer weren?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 12:27

WesseLady schreef:
Maar volgens jouw theorie zou je met een goed bemestingplan al veel kunnen voorkomen. Is dat dan niet een betere optie dan krachtvoer geven?

Bemestingsplan is idd super goed idee. Maar kan alleen als je je paard thuis hebt staan, en dat heb ik helaas niet.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 12:30

Breghje schreef:
Ik vind het op zich een goed plan, als is het alleen maar om de suikers, melasse mengsels ed te gaan weren. Je zal toch altijd mensen houden die voer willen geven, om wat voor reden dan ook en er zijn nu eenmaal ook paarden die zonder weidegang moeten doen en die het dus goed kunnen gebruiken.

Maar wat houd die werkgroep exact in? Gaat die ook de schadelijke toevoegingen en E nrs uit het voer weren?

Maar zonder melasse kan je geen brokken maken. Naja het zou wel kunnen maar dan zijn de kosten van het voer door het productieproces zo hoog dat (bijna) niemand het voer wil kopen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:17

Thats_Me schreef:
Breghje schreef:

Maar zonder melasse kan je geen brokken maken. Naja het zou wel kunnen maar dan zijn de kosten van het voer door het productieproces zo hoog dat (bijna) niemand het voer wil kopen.

Daar zal dan toch ook wel een alternatief voor gevonden kunnen worden? Goed, melasse bevat minder suikers maar dan nog is het een zoetmaker die gebruikt wordt als lijm. Misschien nog een x filteren oid om alle suiker eruit te halen? En mensen die zich verdiepen in voer en zo min mogelijk schadelijke stoffen in hun paard willen kopen nu ook al niet de merken waar veel suikers ed inzit. Er is niet voor niets veel vraag naar merken die dat bijna niet in het voer hebben zitten.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:44

Maris schreef:
WesseLady schreef:

Bemestingsplan is idd super goed idee. Maar kan alleen als je je paard thuis hebt staan, en dat heb ik helaas niet.

Dan zijn we het daar over eens Knipoog
Er zullen vast wel stallen zijn die dat (gaan) doen. Of misschien bij jou op stal eens een keer vragen of dat mogelijk is. Het lijkt mij heel wat gezonder dan al die kilo's zetmeel en suiker!

@Breghje, waarom wil je zo graag voer waar niks in zit. Dan kan je toch net zo goed geen krachtvoer geven Verward Bovendien is niet alleen melasse een probleem...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 18:35

WesseLady schreef:
Maris schreef:

Dan zijn we het daar over eens Knipoog
Er zullen vast wel stallen zijn die dat (gaan) doen. Of misschien bij jou op stal eens een keer vragen of dat mogelijk is. Het lijkt mij heel wat gezonder dan al die kilo's zetmeel en suiker!

@Breghje, waarom wil je zo graag voer waar niks in zit. Dan kan je toch net zo goed geen krachtvoer geven Verward Bovendien is niet alleen melasse een probleem...

Ik wil heel graag voer waar geen dingen in zitten die er niet in thuis horen. Suiker hoort niet in een voer van een paard imho, ze kunnen natuurlijke suikers krijgen uit wortel en appel ed. Ook de toevoegingen, E nrs. ed horen er niet in thuis imho. Zetmeel ed, een beetje zal best nodig zijn, maar ik krijg met name door de enorme hoeveelheden die je volgens de producenten zou moeten voeren steeds meer en meer aversie daartegen omdat ik meer en meer het idee krijgt dat het ze niet eens om de paarden, maar om hun portemonee te doen is.

En er zullen altijd verschillende soorten voer gemaakt moeten worden, het ene paard is het andere niet, een endurance paard zal anders eten dan een recreatie paard. Maar toch... krachtvoer is verzonnen om snel alles binnen te krijgen omdat er geen tijd was lang in de wei te staan, de paarden moesten werken. Maar ondertussen kan dat toch wel weer eens onder de loep lijkt me, een paard dat voldoende in de wei kan staan heeft geen behoefde aan heel vee krachtvoer, alleen als aanvulling. Een manege paard dat alleen maar op stal staat heeft al helemaaaal geen behoefte aan krachtvoer, anders worden ze weer te pittig voor de lesklanten, maar die hebben wel weer heel graag iets te doen, hooi ed.

Meest ideaal (en ik ben bang dat dat een utopie zal blijven hoor) voor mij is een software programma waarin je een onafhankelijk advies voor het voer van je paard kan opvragen. Niet merkgebonden, maar die aangeeft waar je paard behoefde aan heeft, in welke hoeveelheden en dat je met dat advies zelf gaat zoeken naar een merk ofzo. En dat daarin ook het aantal uren weidegang in opgenomen wordt, eigenlijk alles. Dát ontwikkelen zou ik graag doen maar daar ben ik een te grote digibeet voor.....helaas.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 12:02

Citaat:
Meest ideaal (en ik ben bang dat dat een utopie zal blijven hoor) voor mij is een software programma waarin je een onafhankelijk advies voor het voer van je paard kan opvragen. Niet merkgebonden, maar die aangeeft waar je paard behoefde aan heeft, in welke hoeveelheden en dat je met dat advies zelf gaat zoeken naar een merk ofzo. En dat daarin ook het aantal uren weidegang in opgenomen wordt, eigenlijk alles. Dát ontwikkelen zou ik graag doen maar daar ben ik een te grote digibeet voor.....helaas.

Dat bestaat al (werk er zelf ook mee) Met een dergelijk programma dien je wel te weten wat de gehalten aan voedingsstoffen zijn in je voer, dus van iedere partij monsters nemen (wat ik hier ook doe). Daarnaast wordt er ook rekening gehouden wat er in de mest zit (dan weet je de 'waarde' van de mest maar ook hoe efficiënt het voer is opgenomen) en de bodemgesteldheid (van je weiland).
Een programma dat geen rekening houdt met genoemde zaken (zoals vele 'voedingswijzers' op internet) is waardeloos.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:59

@Breghje, helemaal mee eens. Krachtvoer is prima, maar als aanvulling. Kijken naar het paard is het belangrijkst! Ik voel ook wel wat voor een dergelijk softwareprogramma! Lachen

@MadamX, interessant! Lachen Kan je er misschien nog wat meer over vertellen, ben wel erg benieuwd!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:04

Breghje schreef:
Daar zal dan toch ook wel een alternatief voor gevonden kunnen worden? Goed, melasse bevat minder suikers maar dan nog is het een zoetmaker die gebruikt wordt als lijm. Misschien nog een x filteren oid om alle suiker eruit te halen? En mensen die zich verdiepen in voer en zo min mogelijk schadelijke stoffen in hun paard willen kopen nu ook al niet de merken waar veel suikers ed inzit. Er is niet voor niets veel vraag naar merken die dat bijna niet in het voer hebben zitten.

Dan weet ik niet over wat voor melasse je het hebt maar melasse bestaat zeker voor 90% uit suikers Nagelbijten / Gniffelen

Er zijn wel manieren om op een andere manier voer te produceren zonder het gebruik van melasse maar dat productieproces kost zoveel dat het voer eigenlijk onbetaalbaar is Lachen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:19

Thats_Me schreef:
Er zijn wel manieren om op een andere manier voer te produceren zonder het gebruik van melasse maar dat productieproces kost zoveel dat het voer eigenlijk onbetaalbaar is Lachen

Granenmixen bevatten toch, meestal, geen melasse Knipoog

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:31

fransje23 schreef:
Thats_Me schreef:

Granenmixen bevatten toch, meestal, geen melasse Knipoog

Dat niet Knipoog had het ook over bix en brokken Lachen