Vreemde Dikke Buik..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alabama

Vreemde Dikke Buik..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 08:03

hallo bokkers,

sinds een paar dagen/ weken merk ik dat mijn verzorgmerrie een erg dikke buik krijgt..
Ze is een merrie en is -door die domme eigenaar- bij een hengst in de wei gezet..
Het is dus niet onmogelijk dat ze zwanger is.. alhoewel.. zij is een kruising arabier (ongeveer 1m45) en de enige hengst waar ze mee in aanraking is gekomen is een SHETLANDER!
En dat is nu 4 maanden geleden.

Waarom ik denk dat er iets niet in orde is?
* haar buik is opeens heel dik geworden en het kan niet dat dat door te verdikken is want de plaats waar de singel zit is niet 'aangekomen' (singel kan nog steeds -zonder haar teveel te forceren- op hetzelfde gaatje) en haar hals, benen en billen blijven hetzelfde.. én ze rijdt elke week minstens 2 à 3 keer..
* dat de buik gezwollen is kan ook nog; maar ik kan overal aankomen en zachtjes op duwen en ze toont geen pijn ( terwijl ze nogtans zo'n gillerig typetje is..)

Wat denken jullie dat ze heeft??

alvast bedankt.. x

Anoniem

Re: Vreemde Dikke Buik..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 08:13

Ik denk niet dat ze drachtig is, zou altijd kunnen natuurlijk maar dat is niet waar de buik vandaan zal komen. Naar vier maanden zie je nog amper wat.

Krijgt ze meer ruwvoer bijgevoerd?

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 08:21

Nee, af en toe wel een keer maar het is niet dat ze elke avond bijkrijgt; aangezien ze 24/7 in wei staat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 08:23

Hoe wordt ze ontwormt? Op de gok of door middel van een wormeitelling?

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 08:25

Voor dat ik er was (7maanden geleden) werd ze volgens mij niet regelmatig ontwormd.. Nu bij mij om de 3 maanden met een pasta..

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 12:54

even omhoog schoppen; iemand nog raad?? :s

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 12:56

nou, ze zou wel gedekt kunnen zijn door de shet..
wij hadden ook een paard, en die was 1.75
en die werd gedekt door zon kleine haf..
de merrie ging gewoon door der knieen zodat de hengst erbij kon.. en verder even kijken hoe het is met ontwormen, en anders heeft ze gewoon een buikje van het gras ofzo;)
misschien heeft ze het wel langer, alleen valt het je nu pas op

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 12:57

Ik zou zeggen bel de VA eens Lachen

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 13:02

@MaaikeMo; het vreemde aan alles is dat altijd als ze haar lievelingsruin ziet het vocht letterlijk uit haar poep spuit..! En zo gaat dat de hele les door :s dit heeft ze wel al lang hoor.. is dit een teken van hengstigheid of zwanger zijn?
@LovingTweety; de dierenarts zal verwittigd worden; eerst even met eigenaar overleggen.. al zal dat nie zoo veel opleveren Boos!

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 13:12

Het zal waarschijnlijk meer nut hebben de dierenarts of veearts erbij te halen dan op bokt te speculeren.

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 13:18

ja dat weet ik ook wel, maar mss zijn er mensen die ervaring met dit hebben en die al ongeveer kunnen zeggen wat er verkeerd is en wat ik kan doen voor er een DA aan te pas komt.. bedankt voor je steun

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 13:22

xMRGANx schreef:
@MaaikeMo; het vreemde aan alles is dat altijd als ze haar lievelingsruin ziet het vocht letterlijk uit haar poep spuit..! En zo gaat dat de hele les door :s dit heeft ze wel al lang hoor.. is dit een teken van hengstigheid of zwanger zijn?
@LovingTweety; de dierenarts zal verwittigd worden; eerst even met eigenaar overleggen.. al zal dat nie zoo veel opleveren Boos!

dat is hengstigheid, zolang ze dat doet is de kans minimaal dat ze drachtig (zwanger) kan zijn.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 14:57

nou, een paard kan wel hengstig worden als ze drachtig is..
bij arabieren komt het wel eens voor...
wij hadden op stage, een perdje, was ineens kei hengstig.. piste alles onder... dus meteen maar gescant, en was dragend..
maar komt niet veel voor..