Paard heeft last van heel hevige diarree!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Paard heeft last van heel hevige diarree!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 22:26

Mijn paard heeft sinds 2 dagen heel erg last van diarree!
Gisteren was het al erg waterachtig, maar vandaag is het nog veel erger!

Haar hele staart, achterbenen en billen hingen helemaal vol smurrie!
Als ze wil mesten, is het ocharm eerder een koe!

Wat kan hiervan de oorzaak zijn en wat kan ik er tegen doen?

Ze is niet ziek, heeft een gezonde eetlust, glanst gelijk een spiegel en ik heb haar
gisteren voor de zekerheid nog eens ontwormd (toen was dat een paar maanden geleden).

Want ik heb verschrikkelijk veel moeite om haar op het juiste gewicht te houden (wordt snel
mager, dus ik wil absoluut niet dat ze ook nog gaat afvallen)

Iemand raad?

_Charlotte

Re: Paard heeft last van heel hevige diarree!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 22:27

Dierenarts gelijk bellen!!
Kans op uitdroging is erg groot

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 22:35

Die is gisteren al even geweest, en raadde dus het ontwormen aan. Heeft haar onderzocht, maar aan darmgeluiden of zo was niets abnormaals te horen.
Hij zei wel dat diarree tgv wormbesmetting enkele dagen zou kunnen aanhouden ... zou ik durven wachten of terugbellen.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 22:42

Pas geleden bij ons op stal een dergelijk geval gehad, oorzaak nog steeds onbekend, paard kreeg eerst diarree, daarna verhoging, geen eetlust.

Urine opvangen, als het donkerder dan normaal is, DA bellen!! Paarden schijnen snel uit te drogen. Bij ons is ze 2x geweest voor een vocht-infuus.

Paard is ondertussen weer opgeknapt en weer aan het werk.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 22:52

Zou ook denken aan wormbesmetting, zeker in combinatie met die vermagering, maar zo extreem is wel vreemd als je een paar maanden geleden nog hebt ontwormd. Waarmee ontworm je? Ik zou een keer moxidectine geven. Diarree moet niet te lang duren, inderdaad kans op uitdroging, ik zou dus toch nog even een keer bellen. Ik weet niet wat je voert, maar het beste is je paard op een basic rantsoen van brok en hooi te zetten.

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 22:55

Geef haar alleen maar droog hooi en voldoende water, en blijf haar om de 8 weken ontwormen, das echt belangrijk, helemaal bij een paard dat moeilijk op gewicht te houden is.

Mijn 1e gedachte gaat ook uit naar een worminfectie

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 22:57

Dit moet je dus aan de DA vragen, ik heb altijd begrepen dat je wel krachtvoer mag geven omdat je daar de darmen wat mee ontziet en bovendien de kans dat voedingsstoffen toch worden opgenomen groter is (omdat de doorlooptijd door de darmen zo kort is).

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 22:57

hou inderdaad goed in de gaten dat ze niet uitdroogt,velletje in de hals pakken en als die even blijft staan gelijk de veearts weer bellen.
hopelijk is ze snel weer beter.
succes.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 20:41

Denk dat ik de oorzaak gevonden heb ... in de weide staat namelijk een appelboom. De appels wat dagelijks afvallen, raap ik voor het uitlaten, keurig op. Dacht zo van, die paar wat er overdag vallen, zal geen kwaad kunnen.

Nee normaal niet nee, tenzij je slimme paard wacht tot jij verdwenen bent, een klein steigeringske maakt, een tak in haar mond neemt, en schudt tot er een hoop op de grond vallen!!!

Mijn da denkt dus dat de oorzaak bij de appels ligt, want die zijn nog niet rijp en dus erg zuur. Voor de zekerheid heeft ze wel medicatie, want het is nog niets beter.

Haar hele achterhand hangt onder de smurrie (was het natuurlijk af)

Voor de rest is ze (gelukkig) niet ziek, maar wel onrustig ... ze schrikt van haar eigen darmgeluiden en geprot

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 20:48

dan heb je aan de ene kant geluk dat ze nog niet laderzat in de stal staat Nagelbijten / Gniffelen
blijkt dat je van bepaalde soorten (dieren dan) fruit dat ze daar dronken van kunnen worden... hoe dat precies zit weet ik ook niet helemaal, maar d8 dat 'tkwam doordat 't fruit (meestal appels) gisten en daardoor soort van alcohol ontstaat...

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 21:00

? O serieus ? Daar heb ik nog niets van gemerkt ... hoop dat het snel over is want tis alles behalve leuk haar zo te zien ocharm ...

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 21:00

wij hebben een pony gehad,die duwde met zijn kont tegen de appelboom aan,tot dat er eentje op de grond viel en at hem op,en ging daarna vrolijk verder,heeft er gelukkig nooit niks van gekregen,maar sommige paarden kunnen daar heel gevoelig op zijn,
succes met je paard en hopleijk is ze snel weer de oude.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 21:14

Ja dat hoop ik ook ... hoe lang zou dit nog duren? Want ben erg bang dat ze uitdroogt ... alhoewel ze heel goed drinkt.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 21:25

als ze goed blijft drinken dan denk ik dat het uitdrogen wel meevalt,geef haar voldoende hooi,en ik denk dat het over een dag of twee wel over is als je het niet vertrouwd gewoon de dieren arts weer laten komen,hij kan beter 1 keer te veel dan 1 keer te weinig langs komen.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 21:28

Ze krijgt voldoende hooi, dacht inderdaad ook dat dit goed was. Wel is ze wat onrustig ... zoals gezegd net alsof ze schrikt van haar eigen darmgeluiden ... heb er echt medelijden mee ... vandaag is ze al 3 keer gewassen omdat ze zo vol hing en dat stinkt vreselijk! Ze laat dat heel goed doen, net alsof ze weet van daar is baasje en dadelijk ben ik weer lekker proper!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 21:32

Mijn merrie krijgt diarree van kruidenmuesli!
Al van een klein beetje.

Succes met haar, je bent er goed mee bezig zo te lezen!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 21:33

ik denk dat paarden hun eigen inderdaad ook vies kunnen vinden,het stinkt en plakt,en ze zal vast de link wel kunnen leggen dat als je haar wast het een stuk prettiger aan zal voelen.
wat je ook kan doen is een vlecht in haar staart maken,als ze dan zwiept,zit niet alles onder,misschien dat het wat scheelt.
ze kan er ook goed buik pijn van hebben hoor,sta daar niet van te kijken,hou haar maar goed in de gaten.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 21:35

O zeg, dat ik nu daar niet eerder op gekomen ben van die vlecht! Dat is een hele goede tip, want doordat haar staart ook onder hangt, en zij zwiept, kleddert het goedje naar alle kanten! Buikpijn lijkt ze mij niet te hebben ... ze rolt niet, is niet zweterig of lusteloos, maar als ze een 'prot' geluid maakt zeg maar, gaat ze er vandoor in draf, of loopt een rondje in haar box

Eva_Maria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 21:36

veearts bellen!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 21:37

Eva_Maria schreef:
veearts bellen!

Even rest topic lezen ... is al 2 keer geweest ...
Knipoog

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 21:12

Vandaag is het ietsje beter ... geen plas meer maar een hoop zachte brij ... nu zou het toch stillekes moeten overgaan denk ik?