Dit een goed voerschema??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lynne_berna

Dit een goed voerschema??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 14:05

Hoi,

Ik heb een tijdje terug advies gevraagt bij het pavo grooming team over het voer van mijn fjord. Hieruit is een schema gekomen, ik zal eerst iets over haar vertellen:

Berna is 27 jaar oud, maar nog zo fit als een hoentje. Ze word voornamelijk recreatief bereden, en dan gemiddeld zo'n anderhalf uur. 'S winters staat ze zo'n 6/7 uur per dag in de paddock, en in de zomer of ongeveer 10 uur of 24/7. In de winter word ze er tussendoor uitgehaald om te rijden en te eten. Berna is 1.38 en woog deze winter 394 kilo, het zou nu wel meer zijn. Ze is namelijk nogal dik. Nou vind ik persoonlijk dat ze wel wat moet afvallen omdat ze nogal oud is en anders al dat gewicht telkens mee moet zeulen, maar uithongeren vind ik een slecht plan. Het gaat er mij meer om dat ze wat afvalt maar geen honger hoeft te lijden.

Het schema wat ik van het team heb gekregen:
' S winters: 3 a 4 kilo hooi, 1 pavo koek+ 1/2 plakje hooi om te knabbelen
Zomers: 1/2 pavo koek bij 24/7 weidegang, 1/2 koek+ 2 kilo hooi.

Houd er wel rekening mee dat ze eigenlijk nooit intensief hoeft te werken!!

Alvast bedankt, en als er commentaar is graag erbij zetten wat dan wel een goed schema zou zijn!!

twister42

Re: Dit een goed voerschema??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:08

ik zou haar ook op pavo koek zetten en hooi,
kilo's hooi kan ik je niet aangeven, maar niet heel veel in ieder geval. fjordjes staan er toch wel een beetje om bekend dat ze vrolijk alles wat ze krijgen op eten. ik zou proberen haar meerder keren een pluk hooi te geven, zodat ze de hele dag door wat te friemelen heeft. tja en als ze buiten kan staan op het land lekker naar buiten natuurlijk.
uit de pavo koek haalt ze net de mineralen die ze nodig heeft.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:12

Het beste voer je met je ogen. Als jij ziet dat je paard te dik is, dan geen Pavo koeken geven, die zitten voor 1/3 vol met suiker. Als aanvulling voor vitamines ed. is oa Marstall Force (alleen vitamines ed, geen toevoegingen, en er zullen ook meerdere merken zoiets hebben maar die schieten me even niet te binnen) en verder veel hooi.

Weidehooi liever niet, daar zit nog behoorlijk wat eiwit ed in, maar graszaadhooi is arm aan eiwit maar zeer hoog in vezels dus lekkere buikvulling.

Mijn voorkeur zou hebben:
in de winter onbeperkt graszaadhooi, supplement voor vitamines, eventueel (als je zou zien dat ze wat magerder wordt dan je wilt) wat muesli zonder melasse, rietmelasse of suiker of in elk geval zo weinig mogelijk. Zoutblok is ook heel handig.

Zomer: bij 24/7 weidegang hooi indien mogelijk onbeperkt, als het niet kan paar x per dag, en sup voor de vitaminen.

In de zomer haalt ze alles wat ze nodig heeft uit het gras, en de aanvulling van hooi en zoutblok, en de aanvulling van het vitamine supplement zorgt dat ze zeker niets te kort komt in de winter.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:14

Samenstelling
Luzernemeel
Tarwe
Rietmelasse
Gerst
Mais
Lijnzaad
Sojabonen schillen
Vitaminen & Mineralen

Gewaarborgde gehaltes
(per kg = 6 koeken)
Energie (EWPa) 0,84
Eenh./kg

Energie (VEP eXp) 800
Eenh./kg

DE 12,1
MJ/kg

Verteerb. ruw eiwit 7,5
%
Ruw eiwit 10,5
%
Ruw vet 3,5
%
Ruwe celstof 11
%
Ruw as 9
%
Suiker 7
%
Suiker & Zetmeel 31
%

Dit komt van de site van Pavo, van de Summerfit koeken.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 14:34

Oeii daar zit dus ook veel in.. mm

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 14:50

Ze krijgt altijd hooi van het land, geen idee wat dat voor een hooi is. En helaas lukt het niet om haar op het land in de winter te voeren, want dan jagen alle paarden haar weg. Het zou wel kunnen als alle eigenaren dat doen, maar ik ben meestal de enige.. En over dat op het oog voeren dat klopt ja dat doe ik ook altijd maar ik vind haar toch te dik, maar ik wil niet dat ze ongelovelijke honger krijgt ofzo.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:02

Ik had een tip gekregen, wist het verschil ook niet zo. Als het gras lang genoeg heeft gestaan om zaad te schieten voor het gehooid wordt, gaat alle energie daarin zitten. Ook wordt het graszaad dan gewonnen uit het gras, zit er dus weinig in de stengels en wordt het graszaadhooi genoemd.

Als het echter gewoon gemaaid wordt als het lang genoeg is voor het gebloeid heeft wordt het weidegras genoemd.

Je zou het even kunnen navragen, maar ik vermoed dat het weidehooi is.

Als de mogelijkheid er is, zou je bv hooi kunnen voeren na het rijden in een paddock oid waar ze alleen staat, hooi in de stal leggen (als ze op stal gaat in de winter) wat ze in de avond/ nacht kan eten enzo. Dan vindt ze toch elke keer wat te eten en wordt ze niet dikker. Krijgen ze in de ochtend ook gevoerd? Dat zou je ook kunnen vervangen door hooi ipv krachtvoer, als dat qua tijd tussen eten en buitenzetten haalbaar is. Zolang ze op het land staat krijgt ze geen honger daar kan ze lekker de hele tijd grasjes snaaien.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 15:09

Dan is het weidehooi ja. Na het rijden krijgt ze in de winter altijd hooi ja, en dan gaat ze het landje weer op waar dan geen gras staat. En in der stal ligt dan ook weer een berg hooi voor 's avonds, en in de ochtend krijgt ze dan altijd weer een berg hooi en 1 koek dan eigenlijk. Ze krijgt dus om deze tijdstippen te eten: 7:00 hooi+ 1/2 koek (heeft ze rond 9:00 op)
Dan gaan ze rond 11:00 naar buiten en meestal krijgen ze dan nog een beetje hooi in het landje
Om 15:00 na het rijden krijgt ze hooi
Om 18:00 als ze binnekomt krijgt ze hooi+1/2 koek
Om 22:00 krijgt ze weer hooi.

Ze krijgt dus ongeveer 5 keer per dag te eten, laten we het voor de zekerheid op 4 keer houden.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 15:13

Oja en nog ongeveer 6 wortels op een dag!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:18

I.p.v. de koeken kan je ook granen voeren, als ze nog goede tanden heeft. Nadeel van de koeken is de suiker die er in zit, maar ook allerlei toevoegingen die ze niet nodig heeft. Sojabonen schillen zijn ruwvoer, werken als opvulling van de koek en voegen niks toe. Daarbij komt dat de koek ergens mee gebonden is om niet uit elkaar te vallen en die bindmiddelen en ook conserveringsmiddelen zijn dingen die een paard beter niet eet.

Wij voeren onze paarden al jaren pure granen ( tarwe, haver, gerst, mais) met veel hooi en lucerne zonder toevoegingen. Ze krijgen er wel een vitaminesupplement bij.
Dit hebben we met een DA samengesteld en bevalt prima!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:21

lynne8 schreef:
Dan is het weidehooi ja. Na het rijden krijgt ze in de winter altijd hooi ja, en dan gaat ze het landje weer op waar dan geen gras staat. En in der stal ligt dan ook weer een berg hooi voor 's avonds, en in de ochtend krijgt ze dan altijd weer een berg hooi en 1 koek dan eigenlijk. Ze krijgt dus om deze tijdstippen te eten: 7:00 hooi+ 1/2 koek (heeft ze rond 9:00 op)
Dan gaan ze rond 11:00 naar buiten en meestal krijgen ze dan nog een beetje hooi in het landje
Om 15:00 na het rijden krijgt ze hooi
Om 18:00 als ze binnekomt krijgt ze hooi+1/2 koek
Om 22:00 krijgt ze weer hooi.

Ze krijgt dus ongeveer 5 keer per dag te eten, laten we het voor de zekerheid op 4 keer houden.

Als je die koek eraf laat denk ik niet dat je paard iets te kort komt, zeker niet omdat ze af moet vallen en er in het hooi genoeg zal zitten. Een likblok erbij, doet ze daar niets mee dan kan je een sup voeren, maar dat is niet veel.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 15:31

Ze heeft inderdaad ook zo'n mineralen blok uit de himalaya daar likt ze regelmatig aan ja! dus dan word het???:
07:00 1 plak hooi+ 3 wortelen
11:00 1/4 hooi
16:00 1/2 hooi
18:00 1 hooi +3 wortelen+1/2 plakje stro
22:00 1 hooi

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 15:32

ElCid schreef:
I.p.v. de koeken kan je ook granen voeren, als ze nog goede tanden heeft. Nadeel van de koeken is de suiker die er in zit, maar ook allerlei toevoegingen die ze niet nodig heeft. Sojabonen schillen zijn ruwvoer, werken als opvulling van de koek en voegen niks toe. Daarbij komt dat de koek ergens mee gebonden is om niet uit elkaar te vallen en die bindmiddelen en ook conserveringsmiddelen zijn dingen die een paard beter niet eet.

Wij voeren onze paarden al jaren pure granen ( tarwe, haver, gerst, mais) met veel hooi en lucerne zonder toevoegingen. Ze krijgen er wel een vitaminesupplement bij.
Dit hebben we met een DA samengesteld en bevalt prima!

Hoi,
Nou van haver word ze echt superdruk dus dat is niet zo fijn, en in lucerne zit ook veel vet wat ze dus ook niet krijgt. Veel hooi krijgt ze wel ja, daar zit weinig in maar vult wel!!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:37

lynne8 schreef:
Ze heeft inderdaad ook zo'n mineralen blok uit de himalaya daar likt ze regelmatig aan ja! dus dan word het???:
07:00 1 plak hooi+ 3 wortelen
11:00 1/4 hooi
16:00 1/2 hooi
18:00 1 hooi +3 wortelen+1/2 plakje stro
22:00 1 hooi

Klinkt goed!

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 15:41

Oke mooi dan!! Kijken wat andere ervan zeggen, ik vind het zelf ook wel goed klinken!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:49

Dan geef je toch granen zonder haver. Lucerne zit ook in PAVO koek, overigens zit daar geen vet in, hoor.Dan zit er in hooi ook vet! http://www.hartog-lucerne.nl/lucerne-mix_nl.html kijk hier maar wat er wel in zit. De Pavo koek zal meer vet bevatten.
Overigens is het een fabel dat paarden druk worden van haver, ze krijgen er energie van, dat is iets anders. Onze paarden krijgen al jaren granen met haver en zijn nu juist veel gelijkmatiger in hun temperament, terwijl ze meer dan genoeg energie hebben. En dat geldt niet alleen voor onze paarden, maar voor meer paarden die granen en hooi krijgen ipv brok, e.d.

Als jou oudere pony nog goede tanden heeft is goed hooi het beste voer voor haar ( en gras). Daarbij evt. een vitaminensupplement wat je voert in een beetje natgemaakte zemelen ( als je geen granen durft te voeren) en ze krijgt zat. Fjorden zijn heel sober en eerder te dik dan te dun.
Denk er wel aan dat je pony op een gegeven moment kan gaan afvallen omdat ze haar voer minder goed opneemt. MIjn oude paard ( nu bijna 29) was tot 1,5 jaar geleden ook altijd flink dik maar valt nu in de winter toch wat terug.
Als dat gebeurt kan je bijv. de Subli Priores gaan voeren, dat is speciaal voor oudere paarden en pony's en wordt als slobber gevoerd.
Maar zolang ze het goed doet op hoofdzakelijk hooi zou ik niet teveel veranderen.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 17:56

Oke, nou ik heb een hele zak lucerne staan maar op stal werd dat mij meerdere malen afgeraden om te geven. Ook omdat er aardig wat eiwitten in zitten. En ik houd haar natuurlijk goed in de gaten, dus als ze teveel afvalt in dat speciale voer misschien wel iets! Bedankt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 18:10

lynne8 schreef:
Oke, nou ik heb een hele zak lucerne staan maar op stal werd dat mij meerdere malen afgeraden om te geven. Ook omdat er aardig wat eiwitten in zitten. En ik houd haar natuurlijk goed in de gaten, dus als ze teveel afvalt in dat speciale voer misschien wel iets! Bedankt

Het is een wijd verbreid misverstand dat lucerne veel eiwitten bevat. Overigens kan eiwit niet zoveel kwaad, minder dan suikers. Het eiwit in lucerne is licht verteerbaar en bevat heel veel goede voedingsstoffen. Een kilootje daarvan per dag kan echt geen kwaad en is een prima aanvulling.

Lees het stukje van Hartog maar even goed door. Onze paarden krijgen er zelfs 3 a 4 kg per dag van!

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 18:15

Oke, nou ik lees het nog wel een keer goed dan:P

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 19:05

Zijn er nog meer mensen die wat in te brengen hebben op mijn schema?? Ik zou het graag willen weten!