Oog: zwelling onderste ooglid

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chikiboy

Oog: zwelling onderste ooglid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 14:02

Hallo,

Ik vond Negro vanochtend met een vuil oog...heb het met een zacht doekje en water uitgewassen.
Daarna zag ik dat het onderste ooglid lichtjes gezwollen is...alsof er wat vocht inzit...

Wie herkent dit ?

Negro heeft vanochtend zijn laatste dosis cortisone gehad en krijgt elke dag vitamine Bcomplex spuiten toegediend en losartan medicijnen omwille van het West-Nile virus (zie ander topic)

Wie heeft een tip voor me ?

Bedankt !

tanjazaffira

Re: Oog: zwelling onderste ooglid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:08

lijkt me niet helemaal goed.
Je kan het oog schoonmaken ( houden ) met afgekoeld gekookt water en schoonmaken met een sterielgaasje.
Verder zijn er oogzalfjes verkrijgbaar bij de DA. Vertrouw je het niet bel dan even met de DA voor informatie en tips. Succes

neinie

Re: Oog: zwelling onderste ooglid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:21

Bij ons hebben veel paarden dit op het moment. Een dik oog (onderste ooglid), vaak iets tranend en soms met wat 'prut' in de ooghoek. Lijkt wel een soort virusje te zijn. Het gaat meestal binnen 1 á 2 dagen weer weg en kan later weer opkomen.
Met het schoonmaken van het oog zou ik wel uitkijken. Ook al gebruik je nl. gekookt water en een steriel doekje, je wrijft altijd vuil en bacteriën van de huid rondom het oog het oog in en dat kan voor nog meer irritatie zorgen. Alleen als er echt prut in de ooghoeken zit zou ik dat voorzichtig weghalen. Verder kun je altijd de veearts even bellen voor een zalfje eventueel, dan is het meestal zo weg..