Gisteren zag ik dat ze opnieuw verwondingen aan haar vulva had en deze keer was ook de linkerzijde erg opgezwollen. De verwondingen bestaan uit een aantal rood/roze ronde plekjes die wat lijken op schaafplekken, enkele ondiepe sneeën en flinke zwelling. De dierenarts (zij is tevens haar vorige eigenaresse) zag bovendien dat ook de binnenzijde van de vulva tot ongeveer 7 cm beschadigd en rood was. Deze keer is ze niet hengstig.
In eerste instantie stond de dierenarts voor een raadsel. In de 18 jaar dat zij het paard heeft gehad, had ze dit nog nooit eerder gezien. Het letsel zag er in haar ogen uit als uitwendig trauma. Na overleg met een andere dierenarts bestond het vermoeden dat mijn merrie misschien een herpesvirus heeft en als gevolg daarvan dusdanig jeuk heeft aan haar vulva dat ze haar huid tot bloedens toe stuk schuurt. Volgens mijn dierenarts kon ze mijn merrie alleen op het herpesvirus controleren als er daadwerkelijk blaasjes aanwezig zijn en dit was nu niet het geval.
Op zich klinkt dit aannemelijk, ware het niet dat ik mijn merrie voor mijn woning in een paddock heb lopen en haar nog nooit met haar achterste heb zien schuren. Bovendien heb ik in mijn ogen geen voorwerpen in mijn paddock waar ze zich zodanig op stuk kan schuren. Ook zijn er geen andere tekenen van schuren op haar billen of staart zichtbaar.
Heeft iemand dergelijke verwondingen vaker meegemaakt of weet iemand nog een mogelijke oorzaak?

Mishandeling e.d. sluiten wij uit, aangezien ik aan een drukke openbare weg woon en ik meerdere paarden heb, waarvan deze merrie niet de meest gemakkelijke is.
En vooral: waarom die plek
(maar dat weet je dierenarts hopelijk ook)