Verwondingen vulva, iemand ervaring mee? (foto's)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hobby

Verwondingen vulva, iemand ervaring mee? (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 12:15

Mijn merrie staat sinds april 2008 bij mij en heeft in die periode meerdere malen kleine verwondingen aan haar vulva gehad. De eerste twee keer had ze een hele kleine verwonding aan de linkerkant van de vulva ter grootte van een muntje. Beide keren was ze hengstig, waardoor ik in eerste instantie dacht dat haar huid misschien reageerde op de urine (ze plast erg veel als ze hengstig is). Binnen enkele dagen waren de wondjes genezen.
Gisteren zag ik dat ze opnieuw verwondingen aan haar vulva had en deze keer was ook de linkerzijde erg opgezwollen. De verwondingen bestaan uit een aantal rood/roze ronde plekjes die wat lijken op schaafplekken, enkele ondiepe sneeën en flinke zwelling. De dierenarts (zij is tevens haar vorige eigenaresse) zag bovendien dat ook de binnenzijde van de vulva tot ongeveer 7 cm beschadigd en rood was. Deze keer is ze niet hengstig.
In eerste instantie stond de dierenarts voor een raadsel. In de 18 jaar dat zij het paard heeft gehad, had ze dit nog nooit eerder gezien. Het letsel zag er in haar ogen uit als uitwendig trauma. Na overleg met een andere dierenarts bestond het vermoeden dat mijn merrie misschien een herpesvirus heeft en als gevolg daarvan dusdanig jeuk heeft aan haar vulva dat ze haar huid tot bloedens toe stuk schuurt. Volgens mijn dierenarts kon ze mijn merrie alleen op het herpesvirus controleren als er daadwerkelijk blaasjes aanwezig zijn en dit was nu niet het geval.
Op zich klinkt dit aannemelijk, ware het niet dat ik mijn merrie voor mijn woning in een paddock heb lopen en haar nog nooit met haar achterste heb zien schuren. Bovendien heb ik in mijn ogen geen voorwerpen in mijn paddock waar ze zich zodanig op stuk kan schuren. Ook zijn er geen andere tekenen van schuren op haar billen of staart zichtbaar.
Heeft iemand dergelijke verwondingen vaker meegemaakt of weet iemand nog een mogelijke oorzaak?

Afbeelding

Afbeelding

Mishandeling e.d. sluiten wij uit, aangezien ik aan een drukke openbare weg woon en ik meerdere paarden heb, waarvan deze merrie niet de meest gemakkelijke is.

Nouvel

Re: Verwondingen vulva, iemand ervaring mee? (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:07

Mijn vorige paard heeft dat ook eens gehad toen ze hengstig was.
Toevallig was de fysio er toen ook en die heb ik er naar laten kijken.
Zij ging er toen vanuit dat ze door de hengstigheid waarschijnlijk wat te hard had geschuurd of misschien over iets scherps heen...

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:12

Ik heb het ook een keer gezien bij een pony. Dametje was flink hengstig en schuurde met haar billen tegen zo'n enorm pak hooi aan. heel de vulva ontstoken. Ik weet niet of er aan de binnenkant ook wonden zaten.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:27

Hobby schreef:
Mijn merrie staat sinds april 2008 bij mij en heeft in die periode meerdere malen kleine verwondingen aan haar vulva gehad. De eerste twee keer had ze een hele kleine verwonding aan de linkerkant van de vulva ter grootte van een muntje. Beide keren was ze hengstig, waardoor ik in eerste instantie dacht dat haar huid misschien reageerde op de urine (ze plast erg veel als ze hengstig is). Binnen enkele dagen waren de wondjes genezen.
Gisteren zag ik dat ze opnieuw verwondingen aan haar vulva had en deze keer was ook de linkerzijde erg opgezwollen. De verwondingen bestaan uit een aantal rood/roze ronde plekjes die wat lijken op schaafplekken, enkele ondiepe sneeën en flinke zwelling. De dierenarts (zij is tevens haar vorige eigenaresse) zag bovendien dat ook de binnenzijde van de vulva tot ongeveer 7 cm beschadigd en rood was. Deze keer is ze niet hengstig.
In eerste instantie stond de dierenarts voor een raadsel. In de 18 jaar dat zij het paard heeft gehad, had ze dit nog nooit eerder gezien. Het letsel zag er in haar ogen uit als uitwendig trauma. Na overleg met een andere dierenarts bestond het vermoeden dat mijn merrie misschien een herpesvirus heeft en als gevolg daarvan dusdanig jeuk heeft aan haar vulva dat ze haar huid tot bloedens toe stuk schuurt. Volgens mijn dierenarts kon ze mijn merrie alleen op het herpesvirus controleren als er daadwerkelijk blaasjes aanwezig zijn en dit was nu niet het geval.
Op zich klinkt dit aannemelijk, ware het niet dat ik mijn merrie voor mijn woning in een paddock heb lopen en haar nog nooit met haar achterste heb zien schuren. Bovendien heb ik in mijn ogen geen voorwerpen in mijn paddock waar ze zich zodanig op stuk kan schuren. Ook zijn er geen andere tekenen van schuren op haar billen of staart zichtbaar.
Heeft iemand dergelijke verwondingen vaker meegemaakt of weet iemand nog een mogelijke oorzaak?

Afbeelding

Afbeelding

Mishandeling e.d. sluiten wij uit, aangezien ik aan een drukke openbare weg woon en ik meerdere paarden heb, waarvan deze merrie niet de meest gemakkelijke is.

Staan de paarden dag en nacht buiten, Hobby?
Hoe groot is de merrie? Kan ze bij de waterbak komen of aan een paal waar het automatische drinkbakje aan bevestigd is?
Is de onderzijde van haar staartwortel vrij van wondjes? (besmetting van de vulva)

Ik zou haar in ieder geval laten behandelen door een paardenarts en een antibioticum en/of een ontstekingsremmer toedienen.
Dit ziet er in ieder geval niet goed uit en ik hoop dat je het laat behandelen zodat het niet nog erger wordt.
Het is een rotplek wat moeilijk heelt omdat het daar vochtig is (of wordt van t plassen)

Ik ken een duitse merrie die dit ook had. Haar staart werd gebandageerd om te voorkomen dat ALS het besmettelijk was, het dan niet op de staartwortel terecht kwam.

Als het erger wordt ben je nog verder van huis.
Sterkte ermee

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:52

staan er ruinen bij de merrie die haar mogelijk kunnen dekken?

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:14

Ik ga helemaal mee met Downhill.
Misschien kan je als verzachtende factor iets van hyperallergeen zalf op smeren

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 14:21

Allemaal alvast bedankt voor jullie reacties! Vind het fijn dat meer mensen dit gezien hebben. Mijn paarden staan dag en nacht buiten en hebben de beschikking over een schuilstal. Mijn merrie is 1,64 m. Ik gebruik plastic cementbakken als waterbak en heb geen automatische drinkbakken of voerbakken op die hoogte hangen. Aan de binnenzijde van mijn weideposten heb ik schrikdraad, dus dat is ook geen schuuroptie. De enige plek waaraan ze kan schuren is de hoek van de schuur, maar dat is een rechte hoek en niet iets puntigs. Daarmee kan ik de schade aan de binnenkant niet verklaren. Bovendien zie ik ook geen 'smeersels' van urine of iets dergelijks op het houtwerk. Verder heb ik nog twee fruitbomen in mijn paddock staan, waarbij ik me evenmin kan voorstellen dat het een dergelijke schade veroorzaakt. Ik ben met de dierenarts de gehele paddock doorgelopen en we konden beiden geen voorwerpen vinden waarvan we een dergelijke schade zouden verwachten. Ook kan ik nergens aan de billen van het paard zien dat ze geschuurd zou hebben. De staartwortel is geheel vrij van wonden of schuurplekken, alleen de vulva zelf is beschadigd. Ook is ze momenteel niet hengstig. Tijdens de laatste hengstigheid had ze geen verwondingen.

Mijn merrie staat inderdaad onder behandeling bij een paardendierenarts. Momenteel behandel ik haar door de vulva regelmatig schoon te spuiten en te behandelen met een speciale wondspray. Vandaag zijn de wondjes in ieder geval netjes dicht en is de zwelling gelijk gebleven. Mijn dierenarts verwacht binnen twee dagen een afname van de zwelling. Als dat niet gebeurd moet ik alsnog corticosteroïdencreme gebruiken. Aangezien mijn paard een nogal gevoelige huid heeft en snel allergisch reageert, hebben we hier nu nog mee gewacht.

Momenteel staan er geen ruinen bij mijn paard, ik heb zelf drie merries. Bij de vorige eigenaar heeft ze wel bij ruinen gestaan en ze is in het verleden een keer gedekt.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:58

ALs ze het nooit eerder gehad zou hebben zou je denken aan een wespensteek ofzo. Maar je zegt dat ze het wel eerder heeft gehad. Het zou wel erg toevallig zijn dat ze al een paar keer gestoken is door een wesp Clown En vooral: waarom die plek Haha!

Maar wat zegt de dieren arts verder? Hij / zij geeft een middeltje om op te smeren omdat het hoogstwaarschijnlijk een uitwendige aandoening is, toch? Het is dus ook zeker dat het geen inwendige aandoening is of dat drager is van een bacterie, zoals de Staphyllus Coccus Intramedius (nederlandsche naam weet ik niet zo 123, hierbij de latijnse Clown ) bacterie.
Dat zijn bactiën die met regelmaat terug komen door middel van uitwendige huidaandoeningen. Als je drager bent van zo'n bacterie kan het soms maanden rustig zijn op de huid maar het kan ook donders lastig worden en weken lang opspelen door middel van aandoeningen op de huid.

Het MOET wel een bacterie zijn want de aandoening komt met regelmaat terug zoals je schrijft in je openingspost.

StreptoCoccus LIJKT mij uitgesloten.

MIsschien is het een goed plan een beetje prut van de aandoening op te sturen naar het laboratorium ?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:08

Heeft de merrie koorts, Hobby?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:14

even lezen downhill!
Er staat dat de DA denkt aan herpes, een virus dus. Als de aandoening regelmatig terugkeert is het onzin om gelijk aan een bacterie te denken, het kan allerlei oorzaken hebben! Bijvoorbeeld een herpesvirus komt ook regelmatig terug.
Enne, het is staphylococcus intermedius. Volgens mij is er geen nederlandse naam voor maar de juiste latijnse zoekt wat makkelijker voor de TS Haha! (de rest wat dragerschap e.d. betreft klopt wel, het steekt de kop op als de weerstand verminderd is.)

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 20:23

Ik ben blij dat jullie zo mee willen denken! De dierenarts denkt inderdaad aan een herpesvirus,maar ik kan haar in ieder geval jouw mogelijkheid voorleggen Downhill. De vorige keren had ze steeds maar één klein plekje stuk, daar was de huid roze/rood in plaats van zwart en beide keren waren de plekjes rond van vorm. Ik heb geen smeermiddeltje op dit moment, ik gebruik alleen een wondspray op natuurlijke basis voor de genezing. In het uiterste geval zou ik een corticosteroïdencreme krijgen, maar zoals het er nu naar uit ziet is dit gelukkig niet nodig. De verwondingen zijn inmiddels mooi aan het genezen en de zwelling is vanavond al iets afgenomen. Ze heeft trouwens geen koorts. Ik zal proberen om morgen nog een keer foto's te maken.
Ik begreep van de dierenarts dat de merrie in het verleden wel veel huidaandoeningen heeft gehad, met name exceem, maar dit deed volgens haar niet aan als exceem.

Ik heb met de dierenarts afgesproken dat ik in de agenda alles ga bijhouden om te kijken of er een patroon in zit. In eerste instantie leek het gepaard te gaan met hengstigheid, maar ze is nu niet hengstig. Als ze nog een keer iets dergelijks krijgt wordt ze op de trailer geladen en naar de kliniek gebracht. Daar kunnen ze meer onderzoeken doen en gebruik maken van een opvoelbox. De dierenarts werd gisteren flink getrapt en ook na de verdoving was het paard niet betrouwbaar.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 15:46

Even een update. De zwelling is inmiddels helemaal geslonken en de wonden zijn weer netjes dicht. Na twee dagen spoelen vond ik de wonden nog erg onrustig en ontstoken, waarna de dierenarts opnieuw is geweest. We hebben de wonden vervolgens behandeld met groene leem en binnen drie dagen was alles genezen.
Ondertussen heb ik nog iemand gesproken die een dergelijke verwonding eerder had gezien bij een merrie die een trap precies tegen de vulva had gehad. Aangezien ze recent nog een trap had gehad van één van de merries, leek mij dit een logische verklaring. Ik hoop dat er voorlopig niets gebeurd en anders brengen we een bezoekje aan de kliniek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 15:55

Fijn dat het nu rustig is!

Een herpes virus lijkt me zeer onwaarschijnlijk, omdat daarvan de 1e aanval de hefstigste is, en nu zeg jij dus dat het nu erger is dan de keer vooraf!

Ik hoop voor jullie dat het wegblijft nu!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:54

Robijntjah schreef:
Fijn dat het nu rustig is!

Een herpes virus lijkt me zeer onwaarschijnlijk, omdat daarvan de 1e aanval de hefstigste is, en nu zeg jij dus dat het nu erger is dan de keer vooraf!

Ik hoop voor jullie dat het wegblijft nu!

IK ben ook blij dat het wat rustiger is op die plek Hobby. Mocht het tóch wederom erger worden dan zou ik door een paardenarts een monstertje laten opsturen. Je weet nooit waar het nog meer zit (inwendig?) En je hebt gelijk duidelijkheid HOE te handelen. Wie weet is je merrie er dan snel vanaf. Het is zo'n rotplek! Ook voor het genezingsproces is dit een rotplek. Zullen we maar "kling" zeggen in plaats van vulva? Knipoog

De vorige eigenaar was / is dierenarts? Maar ze zei toch dat deze merrie NOOIT wat had gehad? Het zou inderdaad een trap kunnen zijn. Ik hoop voor jou dat DAT het is.....

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 11:14

De vorige eigenaresse is inderdaad dierenarts. Zij heeft het paard 18 jaar geleden zelf gefokt en heeft haar tot april 2008 in haar bezit gehad, maar heeft dergelijke verwondingen nooit eerder bij het paard gezien. De merrie kampte wel altijd met een uitzonderlijke hengstigheid, 12 dagen hengstig, 7 dagen niet en dan opnieuw 12 dagen hengstig. Bovendien gilde ze dan bij iedere aanraking. Dat heeft ze bij mij nog niet zo gehad. Ik reed het paard al een jaar voordat ik haar kocht en heb dergelijke verwondingen ook nooit gezien. Nog steeds een raadsel dus. Als het nog een keer terug komt, wordt er inderdaad uitgebreid onderzoek gedaan op de kliniek. Hopelijk geeft dat dan een duidelijker beeld.
Hoor ik eigenlijk "kling" te zeggen?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:49

Hobby schreef:
De vorige eigenaresse is inderdaad dierenarts. Zij heeft het paard 18 jaar geleden zelf gefokt en heeft haar tot april 2008 in haar bezit gehad, maar heeft dergelijke verwondingen nooit eerder bij het paard gezien. De merrie kampte wel altijd met een uitzonderlijke hengstigheid, 12 dagen hengstig, 7 dagen niet en dan opnieuw 12 dagen hengstig. Bovendien gilde ze dan bij iedere aanraking. Dat heeft ze bij mij nog niet zo gehad. Ik reed het paard al een jaar voordat ik haar kocht en heb dergelijke verwondingen ook nooit gezien. Nog steeds een raadsel dus. Als het nog een keer terug komt, wordt er inderdaad uitgebreid onderzoek gedaan op de kliniek. Hopelijk geeft dat dan een duidelijker beeld.
Hoor ik eigenlijk "kling" te zeggen?

Kling..... Ja (maar dat weet je dierenarts hopelijk ook) Haha!
Wel fijn dat ze bij jou niet zo'n gillende keukenmeid is. Zo'n onderzoek is niet zo duur hoor. En hiermee heb je wel veel meer duidelijkheid en is het misschien wel een hele simpele oplossing voor je paardje. Ik hoop het in ieder geval wel voor jou en natuurlijk ook je merrie. Bel gewoon eens rond naar wat diverse artsen. (desnoods mailen met een foto van haar kling wat hun vermoedens zijn en op welke basis en WAAROP zij het onderzoek willen doen) De 1 is weer goedkoper dan de ander. Sommigen sturen het gelijk door naar Utrecht. En sommigen kunnen het in hun eigen laboratorium onderzoeken.

Telefoontje of mailtje kost niet zoveel. Lachen