oh jee mijn mercedes krijgt een baby benz

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mistyrain

oh jee mijn mercedes krijgt een baby benz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 22:09

Haha! hoi

ik heb geen idee waar ik dit kan neerzetten,dus ik plaats het maar hier.
ik heb een paar weken geleden een merrie gekregen!ze is fantastisch...
ze is een haflinger/fjord en ze is 1.48 hoog,en toen ik haar zag was ik verliefd..

nou alles gaat prima alleen ze was/is zooooo gigantisch dik... en ze heeft zomerexceem.. en ze heeft een soort plek... de man van wie ze af kwam zei dat het kwam van een halster wat als veulen in haar hoofdje was vergroeid..
(ze is nu 12)..ziet er beetje vreemd uit (ze is overgeens een heerlijkheidje om te zien)

nu blijkt ze dus drachtig...drachtig!!ik ben helemaal niet ervaren om een veulen op te voeden...wat moet ik nu?het is wel speciaal maar ik heb juist voor een wat oudere merrie gekozen waar ik wat meer van kon leren qua zodat we gewoon wat bosritjes konden maken en nu als alles goedloopt heb ik dalijk een veulen...
wij hebben geen weide (alleen 2 buitenbakken en strand en bos om de hoek)en een veulen op stal lijkt me niet echt een optie?wat kan ik het beste doen?

groetjes

Ayasha
Blogger

Re: oh jee mijn mercedes krijgt een baby benz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 22:12

het goede nieuws? De eerste zes maanden voed de merrie hem of haar voor je op, en de drie volgende jaren doen speelkameraadjes dat... Haha!

kan je het niet met je DA bespreken? Of heb je niemand in de buurt die kan helpen?

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 22:13

Ten eerste, heerlijke titel! Haha!
Ten tweede... Misschien is het een mogelijkheid om je merrie ergens tijdelijk op een weiland te zetten met veulen? Zo is het bij mijn paard wel gegaan, zij kreeg onverwacht een veulen. De vorige eigenaresse van mijn paard heeft de merrie en veulen na een week op de weide gegooid in de buurt, zodat ze heerlijk los konden lopen.

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 22:19

Nou, das dus 2 voor de prijs van 1!! Haha!

Nou, je kan straks als het veulen geboren is na een paar weekjes weer prima op haar gaan rijden!
Het enige wat vervelend is is dat je geen weidegang hebt, misschien kun je in de buurt een weitje
huren en anders zou ik haar zoveel mogelijk met haar veulentje in de bak doen.

Wanneer word de kleine verwacht?? Had de dierenarts enig idee?

Gefeliciteerd iig!

mistyrain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 22:30

ja het is hier nu best moeilijk om een weide tevinden hier in de randstad meeste weitjes zijn maar tot oktober.. en met de bevalling zelf?wat moet ik doen en wat heb ik nodig?is de dierenarts heel de bevalling erbij?1 ding is wel heel fijn eraan,en dat is dat ze best een beetje wantrouwig is dus kan ik deze tijd goed gebruiken om te tutten en te wandelen met haar,maar het is hier wel druk du sben ik ook weer bang dat deze dame in haar toestand iets overkomt als ze schrikt van alles..
ze komt bij een boer vandaan(heeft wel veulentjes gehad)en daar was wel verkeer vrachtwagen etc.. maar geen trams en brommers...toen ik haar kreeg had ze ook geen verzekering daar ben ik nu mee bezig maar dat is best nog ingewikkeld allemaal want ik hoor dat ik beter het geld wat ik daar aan kwijt ben op de bank kan zetten(heb nu 1000 euro apart staan,en ouders die godzijdank paraat staan)omdat in meeste gevallen er niet uitgekeerd wordt..maar omdat dit in zo een rap tempo is gegaan (2 weken)en nu blijkt dat ze drachtig is is alles op een ramp uitgelopen(voor mijn gevoel)
maar ja het veulen was niet verwacht toch gekregen,en gewenst... nu alleen nog een plan maken om het in goede banen te leiden..

mistyrain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 22:37

rond december zal de spruit verwacht worden..
morgen ga ik een foto's maken en kijken of ik er niet 1 kan plaatsen..ze is zooooo dik ik dacht in eerste instantie een grasbuik..
ik heb ook wel iets gelezen over een opfok stal?
is dat fijn?en vanaf hoe oud is dat?

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 22:46

leuk nieuws. :d,haha..

een opfok is voor als de veulen gespeent is enzz. en oud genoeg daar voor is ben ook geen exper in veulens Knipoog maar een opfok is zowie zo pas later als de baby benz groter is..

waar woon jij dan als ik het vragen mag ??, mischien is er toch ergens een boer net buiten de randstad waar je ze met zijn 2 tjes tijdelijk mag zetten. tot het veulen oudgenoeg is voor de opfok

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 22:50

Iig super dat ze al wel veulentjes gehad heeft, hierdoor weet zij wel wat haar te wachten staat Knipoog .
Ik zou als ik jou was gewoon eens wat info opzoeken via google ofzo (of koop een boek met dergelijke info)
zodat je een beetje een beeld krijgt van wat je kan verwachten.
Heb je toevallig ook kennisen of vrienden die ervaring hebben met fokken? Misschien wil een van hen er wel
bij zijn als het straks zo ver is.

Don't worry, 't komt vast allemaal wel goed!

mistyrain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 23:17

ik woon in den haag,en ik weet 1 weide maar dat is niet echt dichtbij mij huis,ik heb zelf geen auto (kon kiezen paard of auto ahum nou rara)en mijn vriend werkt de hele week dus het is best lastig om daar te komen voor me gevoel zijn ze dan aan hun lot overgelaten...als er iets is kan ik er niet bij nou ja niet zo snel geen schuilstal(pff alleen het idee al lijkt me verschrikklijk) en verder het meeste is maar tot oktober..

mistyrain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 23:18

maar goed ondanks alle vraagtekens...ook blijdschap natuurlijk!!ik word omaaaaaa!!!

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 23:33

Ik zou ze ook liever niet zo buiten m'n bereik hebben staan. En als het december/januari is, is het ook wel lekker als je ze 's nachts en bij guur weer binnen kan zetten! Ik zou ze (zoals ik jouw situatie tot nu toe kan bekijken) gewoon lekker laten staan waar ze nu staan en ze zoveel mogelijk overdag losgooien in de rijbak... In dec/jan zit er verder toch niks in het gras dus daarvoor hoef je ze niet in de wei te zetten...

mistyrain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 08:42

en de weiperiode begint vanaf mei?

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 08:50

Gewoon kijken hoe het loopt,en bedenken wat je met het veulen wilt als het er is.
Als je het houdt kun je na een paar maanden een opfok zoeken, houd je het niet, verkoop je hem/haar.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 08:56

Hey,

Je merrie gewoon lekker bij je houden tot het veulen eruit is. Daarna de wei op zetten. Als het echt niet lukt, ik woon zelf in Monster en wil best mee helpen zoeken naar een wei. Als je nog vragen hebt, mag je gerust PB'en Knipoog

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 08:59

Je leert in de praktijk wel hoe het moet, iedere fokker heeft ook een keer zijn eerste veulen gehad Knipoog Komt vast wel goed.

Alleen zou ik met halstermak maken en leren geleid te worden niet te lang wachten.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:05

Gefeliciteerd Haha!

als de baby benz in december komt kan ze natuurlijk niet zo makkelijk meer de wei op.
Immers is het dan koud, nat en de meeste boeren willen het niet in die periode.

Ik zelf heb een grote paddock bij huis en daar zijn al heel wat veulens groot geworden hoor Knipoog

En dan lekker volgend voorjaar op de wei??

Heel veel plezier ermee Knipoog

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:12

Voor een veulen (en de merrie) is het belangrijk dat ze veel bewegen Knipoog (niet in de zin van rennen rennen rennen!, maar bewegingsvrijheid Knipoog)
Als het veulen er is zou ik ze gewoon lang in de paddock zetten met een grote pluk hooi erbij ofzo Knipoog Zodat ze wat te knabbelen hebben.. Knipoog
Dan kun je ze in het voorjaar gelijk op het land droppen! Tong uitsteken

En natuurlijk: GEFELICITEERD!! Haha! Haha! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! OK dan!

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:21

weet je eigenlijk via de vorige eigenaar wat voor hengst er op heeft gezeten?
ben benieuwd wat er uit komt Haha!
succes ermee.

mistyrain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 17:47

vandaag de veearts weer geweest voo r het bultvormige ding...
en het is helemaal mis Boos!
het is een kies ofzo die nu in haar wang zit en ontstoken is!mijn spaarpot is dus al aangebroken van ik heb medicijnen gekregen (200!!!1week) hopelijk slaat dit aan!vrijdag komt de veearts opnieuw met een sperder?omte te kijken of ze het staand kunnen weghalen of dat ze echt in een kliniek behandeld moet worden! ook is ze hoefbevangen!arm dier,sprak de vorige eigenaar en die zei doodleuk je mag dr terug brengen maar dan gaat xze voo rmij de verkoop terug in want ik verdien me brood ermee... eerst ging ik janken, en daarna ben ik zo boos geworden en heb ik dr bedreigd(ook van pure spanning).
ja je brengt een ziek kind toch ook niet weg?ze ziet er vrolijk uit en ze is levendig en loopt ook gewoon (ze alleen hoefbevangen aan de voorkant)ze hebben haar gewoon gebruikt en daarna aan haar lot overgelaten..toen kwam ik als dombo binnen,maar ja ik ben nou eenmaal verliefd en ik zal dr elke laatste euro in pompen dien ik bezit..
maar goed nu ben ik op zoek naar een soort schoen/sok voor over haar hoeven omdat onze buitenbak best lopen is (400 meter)en de da heeft gezegd alleen op zachte ondergrond...
maar waar vind ik die?ook de dracht vermoeilijkt alles... ik bid dat alles aanslaat,en dan vrijdag weer afwachten...

ps:deze dieren arts(een joneg meid))was sooooo top waanzinnig gewoon.ook heeft ze me een beetje gematst met de kosten (omdat er nog heel wat aan zit te komen Boos! )

ook zei de vorige eigenaar mij maakt het niks uit allemaal ,pers dr een paar veuletjes uit en daarn ais het klaar...
ik haat ze en ik wou ze echt zo vermoorden!maar goed mercedes blijft waar ze is,en god god god alsjeblieft laat er van die pijn verlost wordn!alleen nu nog schoene...

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 18:32

sorry, maar mag ik vragen hoe oud je bent?? Bloos!
Sterkte! Ach gut

mistyrain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 19:43

25

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 22:05

Knipoog
Sterkte.. weet je toevallig al wie de papa is?? Lachen
Of maakt het je niet veel uit?? Lachen Dalijk heeft er een helemaal geweldige hengst op gezeten Haha! nou ben ik wel benieuwd.. Bloos Tong uitsteken

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 09:46

Het zit je allemaal niet mee geloof ik ...... Een winterveulen is al niet om te juichen dan ook nog een merrie die bevangen is, en dat terwijl de merrie en het ongeboren veulen juist hun voeding nu zo nodig hebben. Laat je aub goed informeren door de dierenarts wat ze nu wel en niet mag, zodat de kleine niks tekort komt? Anders heb je er zometeen gelijk een zorgen kindje bij!!

Succes met alles.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:21

Allemachtig. Dat veulen maak ik me niet zo druk om. Een paddock is al prima, inderdaad wat te doen geven daar zoals een bal of lekker hooi en dat komt vast wel goed. Maar wat ik erger vind is het nieuws over die hoefbevangenheid. Wat een pech. En sja... ik heb ooit een hondje van 10 uit het asiel gekozen die bleek ook ziek te zijn, mocht ik ook terug brengen. Maar van zo'n dier hou je toch vanaf de 1e dag, dat kun je toch niet meer. Verdrietig

Heel veel sterkte.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:53

Allemachies wat een pech. Ik snap dat je gestressed ben, maar zou je misschien iets duidelijker kunnen typen? Ik heb het 3 x overnieuw moeten lezen voor ik het duidelijk kreeg Knipoog .

Welke veearts heb je?