Raar ademen na/tijdens inspanning

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxtesssss

Raar ademen na/tijdens inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 20:29

Sinds een maandje heb ik een haflinger merrie welke ik sinds 2-3 weken aan het werk zet. (zo'n 3 keer per week)
Meestal na/tijdens het longeren heeft ze korte momenten dat ze wat kucht of raar adem haalt. Het is niet verergerd vanaf het eerste moment dat ik het hoorde.
Ze is klinisch gekeurt en toen is er ook niets gehoort of opgemerkt. Ik ben van waar ik haar vandaan heb daar ook een aantal keer geweest, ook gereden enzo en ook niets gemerkt.

Toen ze hier kwam heb ik een week lang wat foenegriek bijgevoerd door haar dagelijks voer, omdat ze op ander hooi en biks overging (wat droger was als wat ze altijd kreeg).
Toen merkte ik dat ze zo ging doen en ben ik daarmee gestopt. Vanaf een week daarna ongeveer heb ik niet meer gemerkt dat ze kuchte/raad adem haalde.
2 weken later was ik ziek (afgelopen maandag) toen heeft mn moeder gevoert en heeft ze er perongeluk foenegriek over het voer gedaan. (ik had nog gezegd dat moet er níét overheen, maargoed.. *zucht*)
Dinsdag tijdens het rijden merkte ik weer dat ze het deed, vandaag tijdens longeren ook.

Zou het kunnen zijn dat het aan de foenegriek ligt? Of is het toch slim om er even een DA naar te laten kijken?
Ik denk dat ik het deze en komende week even aankijk en dan verder kijk.

Iemand dit ook gehad?

xxtesssss

Re: Raar ademen na/tijdens inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 20:47

Oja snotneus heeft ze niet ofzo, ze is niet verkouden oid.

xxtesssss

Re: Raar ademen na/tijdens inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 21:00

Het is wel erg stoffig op stal (ze staat in een stal en in de stal daarnaast staan tafels opgeslagen zit behoorlijk veel stof en spinnewebben op)

Ze staat overdag buiten en 's nachts binnen..

Ehm verder is het hooi wat ik nu voer dus droger dan wat er werd gevoerd op de vorige stal.