Ruw vet: wat kan een paard ermee?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Ruw vet: wat kan een paard ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 16:53

In de meeste soorten krachtvoer zit een percentage ruw vet. Heeft een paard hier ook iets aan, of is het overbodig materiaal in de brok? Wie weet het antwoord?

Maris

Re: Ruw vet: wat kan een paard ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:17

Sommige vetten voegen essentiele omegavetzuren toe aan de brok/muesli. Vooral omega 3 kan een paard soms te kort hebben ( zit in lijnzaadolie ).
Verder zijn vetten een bron van energie voor een paard. Endurance paarden worden vaak vetrijk gevoerd.
De meningen zijn erover verdeeld hoe goed een paard die vetten kan verteren.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 18:36

Oike, bedankt voor je antwoord! Maar hoe moet je nou weten welke vetten er in ''ruw vet'' zitten, zoals dat op de zak brok staat?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 18:44

dat weet je niet. Ruw vet is een benaming voor vetachtige stoffen die na een bepaalde bewerking overblijven (klinkt erg vaag maar zo is er bijv ook ruw as, dat is alles wat overblijft na verwijdering van water. Ik kan het evt wel voor je nazoeken in mn voeding syllabus als je het precies wil weten?)
Vetten zijn behalve een voedingsbron ook nodig om bepaalde vitamines op te nemen. Zeker niet overbodig dus!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 19:06

Zwerte schreef:
dat weet je niet. Ruw vet is een benaming voor vetachtige stoffen die na een bepaalde bewerking overblijven (klinkt erg vaag maar zo is er bijv ook ruw as, dat is alles wat overblijft na verwijdering van water. Ik kan het evt wel voor je nazoeken in mn voeding syllabus als je het precies wil weten?)
Vetten zijn behalve een voedingsbron ook nodig om bepaalde vitamines op te nemen. Zeker niet overbodig dus!

Oh, oke. Lachen Lekker vaag dus. Volgens mij maak je trouwens een foutje:
- ''zo is er bijv ook ruw as, dat is alles wat overblijft na verwijdering van water.'' Is dat niet droge stof in plaats van ruw as?

Ruw as is toch alles wat er overblijft na verbranding?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:11

eh ja... oeps Bloos

edit: nu wil ik ook weer weten hoe het ook alweer zit! ga het even opzoeken!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:16

ok komt ie:
Bij de kwantitatieve bepaling van het ruw vetgehalte wordt gebruik gemaakt van pertroleumether. Alles wat hierin oplosbaar is komt dus in de RVET-fractie terecht. Behalve zuivere vetten (esters van glycerol en vetzuren) bevat dit wassen (= esters van vetzuren en eenwaardige hogere alcoholen), harsen, sterolen, fosfolipiden, vitamines A D E en K en kleurstoffen zoals chlorophyl.

Edit: vet is bij paarden met name belangrijk voor de opnames van vitamines en voor de essentiele vetzuren. Dit is meestal gedekt met 2 a 3 % Rvet. Voer met veel meer vet dan dit is dus ook een energiebommetje Haha!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 12:27

Bedankt voor de uitleg en het opzoeken Zwerte! Lachen In krachtvoer zit over het algemeen wel 6% tot 10% ruw vet, dat is dus waarschijnlijk ook een van de redenen dat paarden meer energie van krachtvoer krijgen, naast alle zetmeel en koolhydraten die er verder nog in zitten.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 17:32

Op ruw vet branden paarden ook geloof ik (daar bedoelik mee zonder ruw vet hebbe ze niets te verbranden haha) Energie dus.
Te veel ruw vet word omgezet in ranzig vet, teveel aan ranzig vet veroorzaakt spier bevangenheid (dit heb ik geleerd, but you may correct me if im wrong)