Rheuma bij 19-jarig fit paard: wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Rheuma bij 19-jarig fit paard: wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 15:59

Waarschijnlijk heeft mijn 19-jarige lipizaner-ruin begin-verschijnselen van rheuma. Hij maakt een absolute fitte indruk, wil graag met me naar buiten, maar loopt wel langzamer en is gevoeliger op asfaltwegen en harder ondergronden, maar je merkt, dat hij graag meegaat. In vreemde omgevingen is hij zeer snel, heeft op zachte bodem een hele mooie ruime pas. Thuis is hij weg van stal langzaam, terug vaak snel, maar soms niet. Voor loopt hij op hoefschoenen bij buitenritten, wat hem erg goed doet. Hij eet goed, maar wordt wel in de flanken dunner en daar zijn we nu ook druk mee bezig. Hij wordt 5x in de week gereden, 1x intensief dressuur (volgens mij wordt hij wel stijver), 3x 1 a 2-urige buiten, en 1 x een langere dagrit. We rijden ook vaak trektochten, dat hij nog steeds goed meedoet.

Doordat mijn paard steeds langzamer op harde bodem ging lopen, hebben we lang gezocht waar het aan kon liggen, dachten vooral aan de hoeven. We denken dat het waarschijnlijk rheuma is. Mijn vraag is: hebben jullie ervaring met een paard met rheuma? Waar moet ik opletten? Mag ik mijn paard nog zo intensief laten werken. Mag ik wel dressuur rijden en kleine cirkels? Wat zou ik bij kunnen voeren? Ik ben gewoon bang, dat mijn paard misschien pijn heeft, aangezein hij zoiets niet snel laat merken. Ik merk soms, afhankelijk van de dag, dat hij zich fitter voelt en soms niet, maar hij wil wel altijd mee. Waar moet ik rekening meehouden in de nabije toekomst? Elk advies is welkom. Hij staat overdag 12 uur buiten en s'nachts op stal met een eigen paddock.

HannahFrouk

Re: Rheuma bij 19-jarig fit paard: wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 16:19

Kun je niet beter eerst even een bloedonderzoekje laten doen om te laten vaststellen of het inderdaad reuma is? Het kan toch ook b.v. artrose zijn, of een probleem met de pezen of ... of ... of....?

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 16:24

Bloedonderzoekje is gedaan. Het is een begin van arthrose en reuma. Pezen, spieren, gewrichten zijn OK, is allemaal onderzocht.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 16:30

19 jaar is al een respectabele leeftijd voor een paard!
Heel normaal dus dat je paardje het allemaal iets kalmer aan gaat doen en wat stijver word. Ik wordt zelf ook al een dagje ouder en kan ook niet meer de dingen die ik deed toen ik 20 was.
Geest wil wel, lichaam werkt soms niet mee.En ook een dier...niet alleen een paard...heeft daar natuurlijk last van.
Doe een klein stapje terug, geef hem eventueel een extra suplement voor de spieren en botten, en geniet verder nog van je paardje.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 16:37

Een paard met reuma moet juist blijven bewegen, dus met name het maken van bosritten zou ik je wel aan willen raden. Kijk goed naar jouw paard en houd er rekening mee dat je de volgende dag pas merkt of je het paard overvraagt hebt.
In hoeverre het rijden van kleine cirkels nog kan, durf ik niet te zeggen. Ik denk dat lange rechte stukken beter zijn voor de belasting op de gewrichten, maar kijk vooral naar jouw paard.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 15:23

Ben op zoek naar informatie over paarden met Rheuma, maar kan helaas niet veel vinden. Weet iemand een goede informatie-bron. Ik begin steeds neer het idee te krijgen, dat mijn paard last heeft en misschien wel erge pijn en dit niet goed laat merken. Ik laat binnenkort nog een dierenarts hiernaar kijken, maar wil zoveel mogelijk informatie inwinnen, als ik kan.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:47

Maar wat heeft ze precies? Reuma bij mensen kent veel verschillende verschijningsvormen en bij paarden spreekt men naar mijn weten meestal niet over reuma.
Als bij je paard de spieren, gewrichten en pezen verder in orde zijn, heeft ze dan niet 'gewoon' artrose?

csc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 17:32

Natuurlijk is het eerste en belangrijkste om een diagnose te laten stellen door de dierenarts.
Maar daarna komt aan jou de beslissing hoe met het probleem om te gaan. Vaak op de leeftijd van jou paard kan de reguliere diergeneeskunde niet zoveel meer betekenen en zou ik me gaan informeren over (voedings-) supplementen en complementaire geneeswijzen als homeopathie. Deze kunnen veel betekenen voor een paardje zoals die van jou, zodat jullie samen nog lang plezier met elkaar beleven!
Qua rijden zal je paardje je zelf aan laten voelen wat wel en wat niet kan. Al kunnen paarden erg goed zijn voor hun baasjes en zich hard maken tegen de pijn. Aan jou de taak je paardje te kennen?!
Reuma is een verzamelnaam voor vele problemen, zelfs arthrose valt eigenlijk onder reuma.
Ik kan je wel engelse boeken aanraden met informatie, laat maar weten of je daarin geinterresserd bent.
Veel sterkte!