Waarschijnlijk heeft mijn 19-jarige lipizaner-ruin begin-verschijnselen van rheuma. Hij maakt een absolute fitte indruk, wil graag met me naar buiten, maar loopt wel langzamer en is gevoeliger op asfaltwegen en harder ondergronden, maar je merkt, dat hij graag meegaat. In vreemde omgevingen is hij zeer snel, heeft op zachte bodem een hele mooie ruime pas. Thuis is hij weg van stal langzaam, terug vaak snel, maar soms niet. Voor loopt hij op hoefschoenen bij buitenritten, wat hem erg goed doet. Hij eet goed, maar wordt wel in de flanken dunner en daar zijn we nu ook druk mee bezig. Hij wordt 5x in de week gereden, 1x intensief dressuur (volgens mij wordt hij wel stijver), 3x 1 a 2-urige buiten, en 1 x een langere dagrit. We rijden ook vaak trektochten, dat hij nog steeds goed meedoet.
Doordat mijn paard steeds langzamer op harde bodem ging lopen, hebben we lang gezocht waar het aan kon liggen, dachten vooral aan de hoeven. We denken dat het waarschijnlijk rheuma is. Mijn vraag is: hebben jullie ervaring met een paard met rheuma? Waar moet ik opletten? Mag ik mijn paard nog zo intensief laten werken. Mag ik wel dressuur rijden en kleine cirkels? Wat zou ik bij kunnen voeren? Ik ben gewoon bang, dat mijn paard misschien pijn heeft, aangezein hij zoiets niet snel laat merken. Ik merk soms, afhankelijk van de dag, dat hij zich fitter voelt en soms niet, maar hij wil wel altijd mee. Waar moet ik rekening meehouden in de nabije toekomst? Elk advies is welkom. Hij staat overdag 12 uur buiten en s'nachts op stal met een eigen paddock.