Acuut 4 dikke kogels?? Niet kreupel wel wat lusteloos..Ieman

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

femskie

Acuut 4 dikke kogels?? Niet kreupel wel wat lusteloos..Ieman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 22:37

Hallo allemaal!

Afgelopen weekend was mijn paardenpech-weekend. Vrijdag heeft Wurolieta in het weiland vast gelegen tegen een badkuip (watervoorziening daar) aan, ijzers losgewrikt, lipje van het ijzer in de hoefzool. Hoefsmid erbij gehaald en de ijzers eraf. Leek niks aan de hand.
Zondag longeerde ik haar in het weiland, ook niks aan de hand. Totdat ze ineens uitgleed en volledig plat ging, niet zoals Bambi maar gewoon op de zij. Eenmaal opgestaan leek er wederom niks aan de hand.
Maandag had ze een iets dikkere kogel linksvoor (NIET kreupel of stijf) wat ik ook niet zo gek zou vinden na bovenstaande acties.
Maandagavond vervoer in de trailer van Terschelling terug naar haar stal in Oenkerk (reis van ongeveer 3,5 uur). Niks aan de hand behalve die dikkere kogel linksvoor.

Kom ik dinsdagavond op stal heeft ze 4 (!) dikke kogels, zo dik opgezet dat naar mijn idee het vel niet verder opgerekt kan worden. Gelijk de dierenarts gebeld die haar heeft onderzocht. Temperatuur ok, hartslag ok, eetlust in orde, niet kreupel maar dus wel die dikke kogels. De dierenarts heeft haar een spuit corticosteroide gegeven tegen allergische reactie, in de veronderstelling dat dit het zou kunnen zijn maar ik weet het niet zeker. Heeft iemand van jullie wel eens zoiets gezien/ gehoord/ meegemaakt?

Vandaag was de zwelling aan alle 4 kogels de helft minder maar nog wel dik. Hopelijk gaat het gauw weg..

Toch ben ik nieuwsgierig wat het kan zijn want dit hoeft niet nog een keer te gebeuren.... Boos!

TurboTinker

Re: Acuut 4 dikke kogels?? Niet kreupel wel wat lusteloos..Ieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 22:41

Kan het niet gewoon vocht zijn? wat je vaak hebt bij verstuikingen etc?

Kennisje dr paard had toen der tijd ook ineens dikke benen. maar niet kreupel of warm. blijkt achteraf einschuss te zijn.
(na een aantal jaar verder zijn ..blijft dat been weer dik worden na arbeid, daar word ie dun van, en niet eens altijd)

Maar goed, ik ben geen VA. als je het zeker wilt weten,kunnen ze een echo en/of warmte scan maken.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 08:10

Kan het idd geen vocht zijn. Dat kan door het vallen maar het kan ook komen door veranderde omstandigheden.
Ik weet niet hoe lang ze op Terschelling gestaan heeft(hele zomer op het land?) en nu weer thuis in Oenkerk veel meer op stal.
Dit wisselen van totale weide gang naar stal kan ook dikke benen veroorzaken. Daarbij evt. ander hooi of kuilgras.
Lekker zorgen voor rustige beweging dat kan geen kwaad.
Succes en beterschap met de brokkenpiloot Knipoog

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 21:28

Bedankt voor jullie reacties!
@ Aukelizy: ja misschien reageert ze wel vrij heftig op de overgang. Had ik niet verwacht!
Er is overigens nu wel weer iets anders...liep ze tot gisteren aan toe geen pas kreupel met die dikke kogels, vandaag is de zwelling weg en loopt ze WEL kreupel op linksvoor...Heb er daarnet even hartelijk bij staan huilen want ik maak me zo'n zorgen.. Morgen de dierenarts er maar weer bij...Boos!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 22:06

Ik ben benieuwd wat hij zegt! succes ermee!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 22:10

Is ook even niet niks allemaal natuurlijk!
Ik heb dit wel eens vaker met paarden gezien met bv ernstig struikelen en op het oog niets en volgende dag dikke benen.
Toch adviseer ik altijd even Da bij halen al is het maar voor jou gemoedsrust.
Oke die komt morgen al las ik dus wacht het even af meer kun je nu toch niet doen, dus sterkte voor vanavond maar komt vast wel goed meis..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 07:52

Ik hoop voor je dat het allemaal mee valt vandaag.
Ik zal voor je duimen, wie weet helpt het.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 22:54

nou lieve duimers, de dierenarts is vandaag geweest en hij vond het allemaal nogal meevallen. D'r benen, met name de kogels waren eigenlijk normaal te noemen, ook het been dat als eerste dik was. Hij kon nergens verdikkingen vinden dus de benen waren rustig. Ook de temperatuur, hartslag en longen waren normaal. En toen moest het stappen en draven aan de hand nog plaatsvinden...daar hield ik dus een beetje mijn hart voor vast...maar ook dat ging eigenlijk heel normaal. Wel viel op dat ze gevoelig liep onregelmatige ondergrond (beton met een groffe grindlaag erop) maar ze heeft sinds het badkuipincident ook geen ijzers voor meer en wel een heel gevoelige hoefzool.

Al met al nu even geduld, wel laten bewegen, kijken of het met rijden op zachte ondergrond gaat en even wat rustig aan doen.

Toch ben ik er nog niet helemaal gerust op..tot nu toe was er elke dag weer iets geks. Morgen met knikkende knietjes weer naar stal toe..

Misschien maak ik me wel uberveel zorgen maar ik denk dat gekomen is doordat ik vorig jaar mijn andere paardje in moest laten slapen na een ongeval. Daar word je toch wat voorzichtig en zo van denk ik.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 08:15

femskie schreef:
Misschien maak ik me wel uberveel zorgen maar ik denk dat gekomen is doordat ik vorig jaar mijn andere paardje in moest laten slapen na een ongeval. Daar word je toch wat voorzichtig en zo van denk ik.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je extra voorzichtig wordt nadat je zo iets overkomen is.
Mijn ene paard heb ik na een beenbreuk, door een gekke uitbarsting op het land, ook in moeten laten slapen dus ik weet hoe je je voelt.
Maar gelukkig dat het met je paard meevalt.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 09:14

Hmm. nog niet een direct antwoord van de VA dus.
Kijk het nog even aan, anders kun je over een weekje altijd nog een andere VA laten komen.

Ze heeft vastgelegen he? heb je goed gecontroleerd op wondjes? want ze hoeven maar een speldekop groot te zijn.(evt met betadine wassen just in case)

Ben benieuwd hoe ze over een week loopt.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 18:20

Gisteren heb ik voor het eerst weer gereden en ze liep als een trein. Ze heeft op dit moment nergens last van, behalve gevoelige hoefjes op het harde. De hoefsmid heeft nog niet kunnen komen en dat ze in ieder geval voor op ijzers moet is nu wel weer bevestigd..

Dikke benen of kogels is sinds afgelopen donderdag helemaal geen sprake meer van (gelukkig!)!