Afgelopen weekend was mijn paardenpech-weekend. Vrijdag heeft Wurolieta in het weiland vast gelegen tegen een badkuip (watervoorziening daar) aan, ijzers losgewrikt, lipje van het ijzer in de hoefzool. Hoefsmid erbij gehaald en de ijzers eraf. Leek niks aan de hand.
Zondag longeerde ik haar in het weiland, ook niks aan de hand. Totdat ze ineens uitgleed en volledig plat ging, niet zoals Bambi maar gewoon op de zij. Eenmaal opgestaan leek er wederom niks aan de hand.
Maandag had ze een iets dikkere kogel linksvoor (NIET kreupel of stijf) wat ik ook niet zo gek zou vinden na bovenstaande acties.
Maandagavond vervoer in de trailer van Terschelling terug naar haar stal in Oenkerk (reis van ongeveer 3,5 uur). Niks aan de hand behalve die dikkere kogel linksvoor.
Kom ik dinsdagavond op stal heeft ze 4 (!) dikke kogels, zo dik opgezet dat naar mijn idee het vel niet verder opgerekt kan worden. Gelijk de dierenarts gebeld die haar heeft onderzocht. Temperatuur ok, hartslag ok, eetlust in orde, niet kreupel maar dus wel die dikke kogels. De dierenarts heeft haar een spuit corticosteroide gegeven tegen allergische reactie, in de veronderstelling dat dit het zou kunnen zijn maar ik weet het niet zeker. Heeft iemand van jullie wel eens zoiets gezien/ gehoord/ meegemaakt?
Vandaag was de zwelling aan alle 4 kogels de helft minder maar nog wel dik. Hopelijk gaat het gauw weg..
Toch ben ik nieuwsgierig wat het kan zijn want dit hoeft niet nog een keer te gebeuren....