help rotstraal

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

help rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 21:05

Mijn paarden hebben allebei rotstraal. De ene in een begin fase en de ander is al wat verder.

Ze staan dagelijks minimaal 3 uurtjes buiten. Maar het is nog vrij vochtig hier op de wei.
En ik mest ze s'ochtends uitgebreid. Dus poep en plas hoeken eruit. Alles sorteren en het schone op een hoop dan veeg ik alles eruit om er vervolgens het schone weer te verspreiden en er een dikke laag op te gooien. En s'avonds mest ik ze nog een keer vluchtig de drollen eruit en de natte plek.

3 weken geleden zijn ze allebei naar de hoefsmid geweest. En ik hou het nu dagelijks bij. Ik maak de hoeven schoon met water en een beetje dettol om er dan flink wat hoef en zool op te spuiten.
Maar heb het idee dat het niet werkt.

Heb er dan ook 2 weken geleden een dierenarts na laten kijken. En die vond het allemaal niet zo ernstig. En raadde me aan om de stallen goed schoon te houden wat ik al deed. En een week niet naar buiten omdat het toen echt heel nat was. Ik heb me aan dit advies gehouden.

Maar ik maak me toch ernstig zorgen en wil morgen dan ook een andere dierenarts laten komen.
En wil nu om de dag de hoeven schoonmaken met betadine shampoo. En dan betadine spray erop spuiten.
Maar misschien dat jullie nog tips hebben. Wat ik wel moet doen en wat absoluut niet.

8nnemiek

Re: help rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:15

Wat je echt eens moet proberen: Hoof Solution van Kevin Bacon's
Echt geweldig spul. Het is wat stroperig, lijkt op teer, maar sluit de hoef niet af. Het blijft echt goed zitten, loopt niet zomaar eruit. En de rotstraal is dan echt binnen no-time weg.
Is o.a. hier verkrijgbaar: http://www.ruiterhuishelden.nl/shop/hoe ... 50_gr.html

Verder kan modder en nattigheid weinig kwaad. Mest en urine is veel slechter. Dus mijn advies: Lekker buiten zetten, vantevoren even de mest eruit krabben.. En bij het binnenhalen, als je paard de stal in gaat, moet je de modder gewoon laten zitten. Dan kan de mest er niet bij.
Dat is in ieder geval wat ik eraan deed, en dat heeft bij mijn paard heel goed geholpen Lachen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:18

Onze bekapper heeft speciale spray tegen rotstraal. Hij adviseerde ons ook om na het schoonmaken van de straal in te spuiten met wondspray. Dit houdt het schoon, maar sluit de bacterie niet in.

Weidegang is minder schadelijk dan stalling, vanwege de effecten van mest en urine op de straal. Inderdaad dus goed schoonhouden.

Hoe is de staat van de hoeven verder? Want goede sterke hoeven met een gezonde straal geven natuurlijk minder kans op rotstraal.

Succes!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:22

Inderdaad ook belangrijk, de staat van de hoeven Ja
En ijzers of blootvoets?

Een ander voordeel aan meer weidegang is meer beweging, en meer beweging stimuleert het hoefmechanisme (werkt vooral goed zonder ijzers), daardoor wordt de doorbloeding beter, en geneest het sneller.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:24

Hoefspray in combinatie met egyptische zalf werkt bij mijn paarden prima.

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:25

Mijn paard had ook last van beginnende rotstraal, gelukkig is het nu weer over na een weekje behandelen met Egyptische zalf. Ik heb mijn hoefsmid ook langs laten komen en hij gaf een tip over een wondermiddel. Zie link: http://www.agradi.nl/product?sc=Algemee ... ssc=Hoeven
Deze hoof-fit gel schijnt heel erg goed te werken. Ik wil het ook nog gaan bestellen .. kan nooit geen kwaad om dit alvast in huis te hebben.
Succes!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:57

--> BEH

lique1909

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 13:39

Absoluut niet gaan teren!!! Houd het goed schoon, maar zorg ook dat de rotzooi eruit kan, met teren sluit je de ontsteking af waardoor er geen vuil meer in kan of vocht, maar er kan ook geen rotzooi uit!!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 17:56

Ik ben inieder geval blij te horen dat ze gewoon lekker buiten kunnen lopen. Vind dat toch het fijnst voor mijn paarden.
Ze staan allebei blootvoets. Verder zijn de hoeven netjes hard en groeien als kool. Ik laat de hoefsmid om de 7 weken komen. Maar na 6 weken is het eigenlijk al weer nodig.

Dat van teer had ik inderdaad gelezen dat ik dat dus niet moet gebruiken.
Ik ga nog even op de links kijken.

Dankjewel

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 14:38

Mijn fjordje had aan 1 hoef ook rotstraal en heb er CTC spray (blauw) voor gekregen en moest t 11 dagen sprayen en nu stinkt t ook neit meer en ziet er al veeeeel beter uit, de D.A. zei dat t wel ff tijd kost totdat t weer "normaal" uitzag (zag er nogal rafelig uit)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 20:15

CtC spray is dat nog te verkrijgen in nederland? Dat is toch die blauwe spray?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 20:19

CTC of OTC. Werkt hetzelfde. Hielp bij mijn paard super.

Butterflys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 21:39

Hoi,

Destijds heb ik ook Egyptische zalf gebruikt op advies van mijn hoefsmid. Vooraf hoef goed schoonmaken en de egyptische zalf met een wattenstaafje goed ter plekke aanbrengen. Soms wordt ook het advies gegeven doordrenkte watten achter te laten, en later te verwijderen. Letop deze zalf heeft wel sterke inwerking, ook op je eigen huid! Maar mij lijkt het toch niet echt diervriendelijk je paard zolang op stal te moeten laten staan, zielig. Buitenspelen houdt ze vrolijk en helpt toch ook bij genezing.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:43

Egyptische zalf en betadine werken heel erg goed. Maar het je paard heeft echt meer beweging nodig. Buiten lopen werkt in combinatie met bovenstaande smeersels het beste. Dan is het zo weg.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:10

Hoof&Sole Hardener kan ook goed helpen... is ook blauwe spray.
Kost iets van 12 euro per spuitbusje.
Wat een smid mij aanraadde: spuit de hoeven in met die spray en doe er dan een plakkaat droge klei (modder klei) op. Dan blijft de spray zitten en is het niet direct eraf, kan het goed inwerken, voordat ze naar buiten gaan. Als ze op stal staan kun je de voeten beter laten luchten zodat ze aan de lucht drogen.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:20

Zoveel mogelijk buiten laten lopen in de wei, hier lopen ze de minste bacterieen op. En zoals hierboven een aantal keren is gezegd goed schoonhouden en desinfecteren met.....

Mijn paarden lopen sinds 3.5 maand dag en nacht buiten (alleen binnen bij onweer), sindsdien zijn hun hoeven alleen maar beter en sterker geworden en geen last van rotstraal ed.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:24

@maykie; mijn paard krijgt juist (beginnende) rotstraal (losse vellen aan de stralen) als ie dag en nacht in de natte wei staat. Daarom hou ik mijn paard nu 's nachts binnen zodat de voeten kunnen opdrogen.

De een heeft dus baat hierbij, de andere bij wat anders...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:30

IngLio schreef:
@maykie; mijn paard krijgt juist (beginnende) rotstraal (losse vellen aan de stralen) als ie dag en nacht in de natte wei staat. Daarom hou ik mijn paard nu 's nachts binnen zodat de voeten kunnen opdrogen.

De een heeft dus baat hierbij, de andere bij wat anders...

Losse vellen aan de stralen wil niet zeggen dat dit rotstraal is hoor.
Wel kunnen door die vellen bacteriën makkelijker in straal blijven zitten.
(vooral als je ze op stal zet)
Die vellen kun je gewoon met een scherp mesje weg snijden.
Even aan je hoefsmid vragen hoe je dit moet doen.

Rotstraal krijgen ze van (te lang) stilstaan in urine en mest (op stal).

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:35

Hoi hoi,

zelfde probleem hiier. Mijn nieuwe paard kwam met rotstraal binnen bij ons. Op advies van mijn hoefsmid, tandpasta in de stralen gedaan. Vraag me niet waarom, maar het werkt! En is goedkoper dan al die middeltjes. Daarnaast behandelde ik rotstraal altijd met vloeibare blauwsel.

Pliennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:48

teer erop smeren lijkt mij ook niet echt goed tegen rotstraal. Ik heb wel goede ervaringen met die blauwe spray CTC en egyptische zalf. Je geeft zelf aan dat je het goed schoonhoudt met water, maar probeer het echt zo droog mogelijk te houden. Elke dag goed de hoeven uit krabben. Het heeft even tijd nodig, maar dan moet het vanzelf goed komen. Als het echt uit de hand loopt zal ik zeker je hoefsmid even raadplegen! succes