verschrikkelijk zand eten.....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nati

verschrikkelijk zand eten.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 19:26

hallo,

Ik heb hier even een vraag, als het hier niet goed staat alvast mijn excuses,

Mijn paard is pas geopereerd, dus ik mag nog niks (alleen stappen), nu ga ik vaak met hem grazen(en dan staat er veel gras) dan zet hij lettelijk zijn tanden in de grond en dan vreet hij echt happen zand naar binnen.....wil ik hem daar weghalen, gaat hij steeds weer naar die plekken om zand te eten.......Waardoor kan dit komen? Wat kan hiervan de oorzaak zijn, dit probleem is niet alleen nu, dit doet hij altijd, ook al staat hij in het land, of in de paddock, dit is wederom ook 1 van de vele redenen dat hij niet buiten komt, hoop dat jullie hierover meer van weten,want gezond is het niet

Kiki08

Re: verschrikkelijk zand eten.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:49

Er zijn verschillende redenen waarom een paard zand gaat eten. Het kan uit verveling zijn. Maar dat is niet de hoofdreden bij jou paard denk ik, dan zou hij het niet doen als jij met hem bezig bent. Ik denk eerder aan een tekort aan mineralen.
Je kan best zorgen voor een zoutblok met extra mineralen in. Om er toch zeker van te zijn dat je paard niet uit verveling alsnog zand begint te eten als hij in de paddock staat, kan je hem daar wat hooi bij voederen.
Hopelijk helpt dit je verder.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:52

Kan inderdaad mineralentekort zijn, maar ook bij een maagzweer willen ze weleens zand gaan eten.

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 19:52

@kiki08: dank je wel, maar het vervelende is dat zelf als ik hooi in de paddock leg.....eet hij liever het zand dan het hooi, Zoutblok met mineralen heeft hij...maar doet er niks mee.

hoop op meer reacties Lachen

Kiki08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:56

Wat Zammie zegt kan ook. Voor de zekerheid misschien de DA eens opbellen?

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 20:01

maar het kan toch niet zijn dat hij....elke dag, de hele dag door een maagzweer heeft? ik kan het ook fout hebben hoor...maar lijkt me niet logisch.... Bloos

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:04

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:05

Nou, ik kan je vertellen dat een maagzweer niet vanzelf overgaat. Heb zelf eentje gehad en ben sindsdien erg gevoelig voor veel dingen qua maag. Ik heb wel medicijnen hiervoor gehad en ja een maagzweer voel je de gehele dag en nacht en is zeer pijnlijk. Vooral na wat te hebben gegeten...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:07

nati schreef:
maar het kan toch niet zijn dat hij....elke dag, de hele dag door een maagzweer heeft? ik kan het ook fout hebben hoor...maar lijkt me niet logisch.... Bloos

Ik begrijp je vraag niet helemaal. Een maagzweer heeft hij wel of niet en als hij er een heeft duurt het lang voordat hij er weer van genezen is. Een paard kan een maagzweer krijgen door stress.
Je paard zal gerust stress hebben na de operatie en nu hij het rustig aan moet doen en waarschijnlijk veel meer op stal staat.
Ik zou zeker even overleggen met de behandelend veearts.

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 20:16

zoals ik hierboven al eerder heb gezegt.....hij heeft dit niet sinds de operatie....hij heeft dit al heeeeel lang....en nu vroeg ik me af wat de reden zou kunnen zijn.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:40

Je hebt nu al 2 dingen die de oorzaak kunnen zijn en ik denk dat dit ook de meest voorkomende oorzaken zijn bij zandeten... Vind je dit onzin of zo? Want je zegt wel dat er een mineralensteen is, maar dat houdt niet in dat dat voldoende is en dan nog, een maagzweer kan bij paarden jaren sluimeren zonder dat mensen dit in de gaten hebben. Dit is volgens mij bij paarden alleen maar te beoordelen door maagonderzoek.

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 06:52

ok....nou vrijdag komt de veearts de hechtingen eruithalen, dan zal ik meteen wel even vragen Lachen

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 07:48

Begrijp ik uit je verhaal dat hij het op 1 bewuste plek doet? Als dat het geval is dan zou je daar wat stront op kunnen leggen zodat het niet meer 'lekker' is.
Dit is vanzelfsprekend een noodoplossing. Je moet onderzoeken waarom hij zoveel zand eet.

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 21:02

veearts zei dat het geen maagzweer was, ik zou meer aan mineralen moeten denken, als hij de steen weer echt niet moet, heb je ook bepaalde brokken met die stoffen erin, en moet ik daar een beetje per dag van geven