vocht in kaken door halster

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joany_pony

vocht in kaken door halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 19:04

mijn paard(quarter) staat overdag in de wei met z'n halster(full) om in de wei als ik hem er 's avonds uitpak dan zijn z'n kaken precies onder de sluiting bij z'n kaken en achter z'n kaken helemaal dik.....
heeft iemand dit probleem ook met z'n paard,weet iemand of dit kan komen doordat z'n halster te strak zit...Ik ga het morgen iig proberen met een ander halster maar was hier wel nieuwschierig naar bij andere...mocht dit dan nog zo zijn is het natuurlijk vanzelfsprekend dat ik meteen de dierenarts bel

ellepelJarig

Re: vocht in kaken door halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:05

Maaikietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:09

Dit had mijn paard een tijd geleden ook. Ik schrok me dood, en raakte toch lichtelijk in paniek. Het bleek door de (het klinkt heel raar) Noorderwind te komen. Door de felle wind zwelt het rond en achter de kaak op. Is niet erg, worden er niet ziek van, en het zakt daarna gewoon weer weg. Smorgens zie je er dan niets meer van! Hoop dat dit bij jou ook het geval is, makkelijke oplossing: niets aan te doen, en niet erg.
Als het iets anders is, sterkte!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 08:14

Opgezette klieren bij de kaak na een dag op de weide hoeft niet per se heel alarmerend te zijn. Na een hele dag grazen (dus met de kop aan de grond eten) zijn bij sommige paarden de speekselklieren meer gevuld. Vooral bij paarden die van nature weinig ruimte achter de kaak hebben zie je de speekselklieren dan uitstulpen aan weerszijden van de kaak.

joany_pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 06:46

dank jullie wel....lijkt inderdaad erg op dat van de foto's alleen vind het wel erg naar want lijkt met rijden wel een betje of hij er last van heeft :S laten we maar hopen dat het niet te lang duurt en dat hij er niet te veel last van heeft...

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 20:07

Equimotion schreef:
Opgezette klieren bij de kaak na een dag op de weide hoeft niet per se heel alarmerend te zijn. Na een hele dag grazen (dus met de kop aan de grond eten) zijn bij sommige paarden de speekselklieren meer gevuld. Vooral bij paarden die van nature weinig ruimte achter de kaak hebben zie je de speekselklieren dan uitstulpen aan weerszijden van de kaak.

inderdaad
mijn paard heeft dit ook
dit jaar valt het best mee maar vorig jaar had hij vooral in de zomermaanden als ze langer op de weides staan en veel gras hebben echt mega dikke kaken
zelfs zo dik dat aan het einde van de dag het halster (wat gewoon normaal zit) echt strak in de kaak geperst zat

dit jaar zijn de weides een stuknkaler dus minder te grazen en heeft hij er minder last van als vorig jaar

maar het kan geen kwaad
vorig jaar heeft mijn paard het een maand of 2 gehad
als je gaat rijden / longeren wordt de kaak al heel stuk minder en als ze een uur of 2 /3 van het land af zijn s avonds is de zwelling weg

Miss_Jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 20:12

Ik wete niet of je wer wat aan hebt maar,
een meisje bij mij op stal had ook ene paard die allemaal vocht ook bij ze kaken had, die had een onstoken speekselklier en daar had ze ene zalfje voor gekregen van de dierenarts

FELIENTJEEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 20:14

Als dat andere halster geen nut heefd en de dikheid erger word, idd de dierenarts bellen en misschien, tenzij de dierenarts er iets voor heeft: zonder halster in de wei. Maar dat spreekt voor zich. Ik heb zelf ook geen idee hoe dat kan komen, allergie voor dat staal? Te strak?

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 20:18

Is zonder halster geen optie?
Mijn pony heeft hier ook last van. De ene dag meer dan de andere dag. Het ligt een beetje aan het weer en ook aan de hoeveelheid gras dat in het land staat.