paard met kwijl en schuim zonder arbeid

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tisje

paard met kwijl en schuim zonder arbeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 15:51

ik kwam net op stal, zie ik dat mijn paardje flink wat schuim (wit) en kwijl in haar mond heeft.
er hangen een soort kwijldraden uit haar mond (vrij "stevig" kwijl)
het ene moment is het meer dan het andere moment. maar de hele stalmuur zat al onder de draden.
haar temperatuur is goed maar ze heeft wel koude oren en haar vacht stond iets overeind.
ze had goede eetlust en zag er verder prima uit.
ik ga vanavond sowieso naar stal om een regendekentje om te doen en weer te temperaturen.
herkend iemand dit?

Tinky12

Re: paard met kwijl en schuim zonder arbeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:57

Ze had wel goede eetlust??Heb je dat een tijdje geobserveerd? Het terugkomen van speeksel kan duiden op een slokdarmverstopping maar als je haar goed hebt zien slikken zou dit niet het geval moeten zijn.
Koude oren en opgezette vacht is niet echt normaal met deze temperaturen,schuimen en kwijlen duid op iets wat ergens in de mond niet helemaal in orde is,haar speekselklieren worden getriggert.Ik zou de DA even opbellen en om advies vragen.
Vreemd hoor...houd je ons op de hoogte??

Beterschap Ach gut

tisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 16:01

Ze at haar slobber zoals normaal met veel gesmak naar binnen.
ze staat wel in een open stal bijna de hele dag stil en het tocht er ook een beetje (door verbouwingen)
ik ga straks nog ff kijken en temperaturen en ff een regendekentje opdoen. want ze is ook al flink bezig een wintervacht aan het kweken

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:13

Ik heb in haar mond gekeken (ben stalgenootje van Tis) en zag niets bijzonders. Ik denk dat ze verkouden is, of iets in die richting, omdat ze best op de tocht staat

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:27

Tocht is enorm slecht,maar bij verkoudheid heb je neusuitvloeiïng en evt hoesten.Kwijlen vind ik niet bij dit beeld passen.
Kun je hem niet tijdelijk elders onderbrengen totdat de verbouwing klaar is,of hem buiten zetten?

Die van mij hebben ook al dikke wintervacht hoor,scheermachine is ook al gebruikt. Knipoog

tisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 16:28

de wind kwam een hele tijd van een andere kant, dus had ze er geen last van. denk dat het niet heel lang meer duurt voordat de deuren er zijn

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:35

Misschien toch verstanding om er een dierenarts bij te halen?

Een paard dat ik ken heeft een stalgebrek, hij likt constant zijn lippen af, hierdoor staat er ook schuim op z'n mond.
Heel appart.
Denk niet dat er dan ook kwijl aan te pas komt, maar je kan er eens op letten Knipoog

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:48

DA vind ik overdreven, aangezien het paard geen koorts heeft, verder fief is, goed eet..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:05

Is het overdreven om informatie te vragen??Vind ik niet hoor,hij hoeft niet meteen het erf op te rennen maar opbellen en om raad vragen kan toch geen kwaad??
Niet met alles krijgt een paard koorts...

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:12

Hoezo overdreven. Flink schuim en kwijl, is niet echt normaal.
Beter wat 'overdreven' een dierenarts vragen, dan later spijt hebben dat je het niet gedaan hebt?

Het kan ook gewoon een gekke tik zijn ofzo.. dattie met z'n drinkwater gek doet? Ik verzin ook maar wat Tong uitsteken

Ik zou gewoon even informeren, hij hoeft indd. niet meteen voor de deur te staan..

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:15

Lijkt mij een slokdarmverstopping. Mijn paard heeft dat ook al eens gehad. Geen voer meer geven en als het niet snel beter wordt de DA ff bellen.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:19

Ik denk ook aan een slokdarmverstopping. Zou het even aanzien en bij twijfel de dierenarts bellen.

tisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 17:35

ik ga er nu heen.
ik vond het een beetje overdreven om meteen een da te bellen aangezien ze zich verder prima voelt. zo meteen dekentje om en temperaturen.
ze heeft gister wel een hele zure appel op (vers van de boom) die vond ze niet echt lekker, maar het lijkt me stug dat ze daar nu nog last van heeft.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:00

Kwijl en schuim kan duiden op vergiftiging.....

anncor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:16

Mijn 2 paarden hebben de afgelopen dagen liters speeksel laten lopen uit de mond, met steeds de tong in en uit de mond. Geen koorts. DA heeft ze onderocht en hartslag is goed, darmen ook, temp ook, maar de slijmvliezen in de mond en de tong zijn gezwollen en heel geirriteerd. Hij denkt door het eten van een giftige plant. Nu zoeken we in en om het weiland naar planten en struiken die deze verschijnselen kunnen veroorzaken. Ik zou zeker een DA laten komen.

tisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 21:15

Het sinds vanochtend over... waarschijnlijk iets verkeerds gegeten. verder alles prima nu, gelukkig!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 20:26

Fijn om te horen Ja