Brokkelende hoeven (onderkant)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

punkielover

Brokkelende hoeven (onderkant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 20:27

Hallo Bokkers,

Mijn shetlandermerrie van 6 jaar heeft enorm rare hoeven gekregen. Een normaal paard zou gewoon een harde hoef hebben. Ook aan de onderkant moet dit toch tamelijk hard zijn.
Vanavond krabte ik de hoeven van mijn shetlander uit, en ze brokkelde gewoon helemaal af aan de onder kant. Als ik dan krab zonder moeite dan vielen er echt stukjes uit. Het stinkt ook enorm.

Nou weet ik best wel wat van de ziektes van een pony zelf, maar van de hoeven weet ik eigenlijk helemaal niets. (Schandalig eigenlijk, en ik ga me er dus ook vanaf nu in verdiepen.).

Omdat ik er al te laat achterkwam kan ik de hoefsmid niet bellen. Maar morgenvroeg bel ik hem meteen.

Hier dus een duidelijke vraag: Weten jullie wat dit is, en wat ik eraan kan doet tot de tijd dat de hoefsmid er is?

Hier een foto van de hoef:
http://i37.tinypic.com/1jw45y.jpg

_bloempje01_

Re: Brokkelende hoeven (onderkant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 20:28

is zo vaak! niks aan de hand. denk dat het komt omdat het weer weer ietsje natter is. maak je geen zorgen Knipoog

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 20:43

Maak je geen zorgen Knipoog is gewoon oud zoolmateriaal dat loslaat.
Hoefsmid moet je sowieso even bellen, maar dan wel voor een afspraak om te bekappen Lachen
Hij is gewoon aan een bekapbeurt toe.

edit: typfoutje

One

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:35

Ik zou toch even kijken naar je voeding. Brokkelhoeven kunnen veroorzaakt worden door heel erg lang droog weer, onvoldoende beweging (en dus onvoldoende toevoer van voedingsstoffen), tekorten in de voeding of een niet goed passend of oud beslag. Het laatste zal mischien niet voor jou van toepassing zijn.

Zou even je paard in de gaten houden hoe die er nu op reageert en er mee loopt. Als je merkt dat ze er last van heeft even laten rusten tot de smid er is. Die kan je zowiezo meer vertellen.

Sucses:)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 08:21

Dat je met de hoevenkrabber stukjes oude zool weg kunt peuteren is heel normaal hoor en betekent alleen maar dat de zool lekker door groeit. Maar dat de onderkant zo enorm stink is vervelender. Dat kan een aanwijzing zijn dat hij last heeft van rotstraal. Ik zou zeker even een smid langs laten komen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 08:25

Vind het er ook niet gek uitzien. Behalve dat de hoefwand erg lang is. Dus hoefsmid is sowieso nodig Knipoog Als het stinkt zou ik dat ook gelijk navragen bij je hoefsmid.

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 15:27

Bedankt voor alle reacties. Ik vind het wel vervelend, de hoefsmid zou hier zijn om 4 uur maar hij is er nog niet. Ik hoop dat hij niet verhinderd is.
@Nelleke, De hoeven moeten bekapt worden ja, dat weet ik en heb ik vermeld.
@One, ik weet niet, ze heeft iedere dag beetje beweging. Ik denk een kwartiertje aan de longé en ze is weer vrij. Verder heeft ze gewoon basisbrok en staat ze dag en nacht op de wei..

Ik vraag het meteen aan de hoefsmid dalijk.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:38

--> BEH

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:05

Jee wat een lange hoefwand, volgende keer kun je de smid een maandje eerder laten komen Knipoog
Over de zool, daar hoef je je helemaal geen zorgen over te maken. De zool vernieuwt zichzelf af en toe. Dan komt het bovenste laagje van de zool los, en daaronder zit weer een nieuwe zool.