Homeopathie bij luchtwegproblemen, hoe aan te pakken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

snater

Homeopathie bij luchtwegproblemen, hoe aan te pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 14:45

Ik heb van alles gevonden met de zoekfunctie, maar tot mijn verbazing niet wat ik zocht. Dus toch maar een nieuw topic aangemaakt.

Mijn paard is erg gevoelig op zijn luchtwegen en hoest bij het minste of geringste. Als ik merk dat hij er weer last van heeft, gaan we naar de DA die hem al eerder gespiegeld heeft (bronchoscopie). Hij krijgt dan een clenbuterol-kuur (Ventipulmin) en een poosje rust. Daarna pak ik hem rustig aan weer op en dat gaat zo al een jaar of twee. Hij heeft zo'n twee tot vier keer per jaar zo'n 'terugval'. Mijn paard staat elke dag meerdere uren buiten, de bak en paddock worden uitgebreid gesproeid voor hij erin gaat, stal wordt niet opgestrooid of geveegd als hij binnen staat en hij heeft bovendien een goed geventileerde buitenstal en eersteklas strooisel. Hij is nu 6 en als 3-jarige had hij er eigenlijk geen last van. Pas in het najaar toen hij 4,5 was, kwamen de eerste klachten.

Op zich werkt de aanpak van de DA met clenbuterol en evt. prednisolon prima, maar toch ben ik niet zo blij met deze behandeling. Het zijn toch niet de minste medicijnen en bovendien moet ik steeds rekening houden met wedstrijden ivm dopinggebruik. Nu overweeg ik homeopathische behandeling, evenueel preventief. Maar hoe pak ik dat aan? Is het verstandig om zelf homeopatische producten te gaan kopen en toedienen, en zo ja, hoe kom ik er dan achter welke middelen ik moet hebben?
Zelf overweeg ik contact te zoeken met een homeopatisch dierenarts, maar ik heb geen idee waar ik die kan vinden in de buurt en wat zo'n consult zou kosten.

Wie heeft er ervaringen en antwoorden voor mij?

AaronYve

Re: Homeopathie bij luchtwegproblemen, hoe aan te pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 14:49

www.simicur.nl

Is echt een super dierenarts met homeopatie erbij.
Is niet zo duur en komt door heel Nederland.
Als ik jou was zou ik hem even een mailtje sturen met jou vragen of hem even bellen.
Hij heeft in mijn omgeving al meerdere ''wonderen'' verricht op dit gebied.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 14:51

Hoi,

mijn paard heeft COPD, wat ik doe is het volgende.
Hij staat 24/7 buiten, s'winters s'nachts op stal ivm het feit dat dan alle paardjes naar binnen gaan en hij niet alleen in de wei kan staan. Ik probeer dit wel zo kort mogelijk te houden, laat erin vroeg eruit.
Hij staat zo goed als in een buiten stal, dus vollop frisse lucht.
Hij staat op vlas, eet kuil, hooi is echt veel te stoffig zelfs al week je het voor.
Aan homeopathische dingen ( als je het zo wilt noemen) krijgt hij knoflook met foenegriek en ik geef hem hoestpoeder van HMP.
Mijn ervaring hiermee is zeer positief!!

Ventipulmin heeft hi jbij zijn vorige baasje ook wel gehad, sinds ik hem heb is het gelukkig nog niet nodig geweest.

Heeft hij ook witte neusuitvloeing als hij hoest en asl je je oor op zijn ribben legt hoor je hem dan "pieppen'??

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 14:55

mijn paard is ook heel gevoelig wat luchtwegen betreft,ze is nu 15 en ben ook al wat jaartjes aan het sukkelen.
snap niet hoe het kan,ze word ieder jaar geent,staat op krullen,mest iedere dag haar stal uit,staat minimaal 12 uur per dag buiten en met mooi weer ook snachts,ze heeft goed hooi,
ben ook al bergen met geld kwijt aan de veearts,ze heeft in die jaren al een hoop flessen ventipulmin op gegeten en een hoop andere troep,ze komt er wel telkens weer boven op maar zodra het weer begint te kwakkelen zoals nu heeft ze het toch weer te pakken,moet zo even een pot hoestvoeder gaan halen,weet nu zo snel niet welk merk het is,zal het je straks even laten weten,dat werkt tot nu toe prima bij haar,ze krijgt het dan twee keer per dag een volle schep over het voer heen,het kost geloof ik 17.50 euro,en haal het hier bij de boerenbond.
laatste keer was ik 300 euro kwijt aan de veearts en ze hoeste nog,heb nu 1 keer (paar maanden geleden) dat kruiden spul gegeven en ze was er echt vanaf,tot gisteren dan.
probeer het nu eerst eens een week met dat spul,en helpt het deze keer niet dan maar weer de vee arts bellen

snater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 15:00

Nee, uit zijn neus komt alleen waterige vloeistof. Hartslag en temperatuur zijn prima in orde, hij is verder ook super in conditie momenteel. Verder ademt hij ook goed. Bij het rijden merk ik dat hij in het begin ga draven wat aanstalten maakt om te hoesten maar dat niet doet. Na het loswerken in stap draf en galop stap ik altijd wat aan de lange teugel om hem daarna op te pakken en verder te trainen. In het galopperen en stappen gaat dat goed, in het drafwerk komt het hoesten pas. Dan ademt hij wel zwaarder.
Momenteel is het een beetje wisselend, de ene dag hoest hij , dan weer een paar dagen niet. Als hij hoest in het draven, laat ik hem aan de lange teugel nog wat draven, om te kijken of het over gaat. Dat is niet zo, dus heb ik het idee dat hij last heeft van zijn keel of voorste luchtwegen. De hoest komt ook niet van diep zeg maar.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:43

amazone77 schreef:
mijn paard is ook heel gevoelig wat luchtwegen betreft,ze is nu 15 en ben ook al wat jaartjes aan het sukkelen.
snap niet hoe het kan,ze word ieder jaar geent,staat op krullen,mest iedere dag haar stal uit,staat minimaal 12 uur per dag buiten en met mooi weer ook snachts,ze heeft goed hooi,
ben ook al bergen met geld kwijt aan de veearts,ze heeft in die jaren al een hoop flessen ventipulmin op gegeten en een hoop andere troep,ze komt er wel telkens weer boven op maar zodra het weer begint te kwakkelen zoals nu heeft ze het toch weer te pakken,moet zo even een pot hoestvoeder gaan halen,weet nu zo snel niet welk merk het is,zal het je straks even laten weten,dat werkt tot nu toe prima bij haar,ze krijgt het dan twee keer per dag een volle schep over het voer heen,het kost geloof ik 17.50 euro,en haal het hier bij de boerenbond.
laatste keer was ik 300 euro kwijt aan de veearts en ze hoeste nog,heb nu 1 keer (paar maanden geleden) dat kruiden spul gegeven en ze was er echt vanaf,tot gisteren dan.
probeer het nu eerst eens een week met dat spul,en helpt het deze keer niet dan maar weer de vee arts bellen

heb net een pot van dat hoest voeder gehaald,
het merk is van H.M.P.horse van excellent ook staat er een link op de bus,
www.allesvoormijnpaard.nl
ik denk niet dat het homeopathies is maar baat het niet dan schaad het niet.
succes met je paardje.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:45

Ik lees even mee, heb ook een, bij vlagen, hoestende pony op stal Knipoog

snater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 16:05

Mijn paard krijgt ook Super Multi Compleet van Primeval, en zomaar poedertjes bijvoeren ben ik niet zo voor. Ik heb HMP pas ook in mijn handen gehad, maar ik vind het sowieso niets dat er niet eens op de verpakking staat wat erin zit. Ja, kruiden, maar ik wil dan juist weten welke kruiden en wat die dan precies doen.

Marjella86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 20:23

ook ik lees even mee... ik ben nu na een ventipulmin en prednisolon kuur en een trimesulf kuur begonnen met echinaforce... ben benieuwd of meer mensen dit geven?

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 20:33

Citaat:
heb net een pot van dat hoest voeder gehaald,
het merk is van H.M.P.horse van excellent ook staat er een link op de bus,
http://www.allesvoormijnpaard.nl
ik denk niet dat het homeopathies is maar baat het niet dan schaad het niet.
succes met je paardje.

Dit spul werkt erg goed. Ooit eens de tip gekregen om dit te geven aan mijn pony.
Hij deed het er erg goed op, helaas at hij het na 2 winters niet meer. Het spul ruikt ook vrij sterk.

Vorige winter begonnen met easy breathing van NAF (paardendrogist).
Moet zeggen dat hij er (*afkloppen*) erg goed op heeft gereageerd!

Bronchoscopie ed zit er niet meer in voor die van mij. Hij heeft nog nooit op de trailer gestaan en is hoogbejaard, zou het erg zielig vinden als hij dat nog moest ondergaan. Ach gut
Als het hoesten te erg wordt komt de DA en krijgt hij een kuurtje. (prednisolon, ventipulmin enz)

Zjadore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:45

In plaats van hem met allerlei homeopathische middelen zelf te gaan behandelen zou je ook een behandeling door een klassiek homeopaat voor dieren kunnen overwegen. Ik heb voor een afstudeerscriptie onderzoek gedaan naar homeopathie bij hoesten en in een veel gevallen help het echt veel beter dan reguliere medicatie.
Ik heb geen idee waar je woont maar als je kijkt op www.bkhd.nl is er vast wel iemand bij jouw in de buurt.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 12:05

Zjadore, dat ben ik inderdaad van plan. Je maakt me wel nieuwsgierig naar je scriptie, zou je een digitale versie willen mailen misschien?

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:39

Je kan ook eens kijken op de site van de paardendrogist, staat alles heel erg duidelijk omschreven en voor informatie of vragen kun je ze ook bellen of mailen.

Zelf heb ik een cursus homepathie voor dieren gedaan en bestel veel homepathische dingen bij de paardendrogist waar mijn dieren veel baat bij hebben.

Wie weet kan ik je wat advies geven over bepaalde dingen. Heb zelf ook ervaring met hoestende paarden (o.a. dampigheid, chronische bronchitis en astma).

Zjadore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:52

snater schreef:
Zjadore, dat ben ik inderdaad van plan. Je maakt me wel nieuwsgierig naar je scriptie, zou je een digitale versie willen mailen misschien?

Ik heb je even een PM gestuurd.

Chrisss schreef:
Zelf heb ik een cursus homepathie voor dieren gedaan en bestel veel homepathische dingen bij de paardendrogist waar mijn dieren veel baat bij hebben.

Ik wil je zeker niet aanvallen maar een cursus homeopathie is wel wat anders dan een 4 jarige HBO opleiding die klassiek homeopaten voor dieren hebben gevolgd.
De term 'Baadt het niet dan schaadt het niet' bij homeopathie klopt niet want een verkeerd gegeven middel kan wel degelijk schadelijke gevolgen hebben!
Ook bij kruiden vergeten mensen wel eens dat dat ook echt medicijnen zijn!
Zeker bij luchtwegproblemen moet je erg voorzichtig zijn om blijvende schade aan de luchtwegen te voorkomen en zelf wat bij de paardendrogist bestellen (die inderdaad mooie verhalen bij hun producten zetten Knipoog lijkt mij niet de goede aanpak.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:06

Luchtwegcompositum van de Groene Os is heel fijn spul.
Verder geef ik mijn paard vaak voor het rijden een klein beetje muesli met een scheutje dennenknoppen/honing siroop, ik heb het idee dat dat met rijden ook wel iets scheelt (bij haar ontstaat het hoesten vooral uit irritatie in de keel).

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 23:18

Baadt het niet, schaadt het niet. Dat hoor je mij niet zeggen. Natuurlijk is een cursus homeopathie niet hetzelfde als een HBO opleiding, maar zo krijg je er wel een beter inzicht in.

Verder bestel ik ook echt niet zomaar lukraak spullen bij de Paardendrogist. Dit gaat allemaal in overleg met mijn dierenarts die zelf aan heeft geraden om homeopatische middelen te gaan gebruiken. Want net als bij mensen wordt je lichaam "aangetast" en kan het zwaar zijn voor je lichaam om bepaalde medicijnen te verwerken.

Naast mijn cursus ken ik persoonlijk mensen uit de homeopathie (gediplomeerd). Ik ben het helemaal met je eens dat je niet zelf zomaar dingen uit moet gaan proberen, maar bij de Paardendrogist hebben ze bepaalde bekende en gerenomeerde merken die goede resultaten kunnen boeken. Maar ja, het is beter om een deskundig iemand te raadplegen.