Mijn depri shetje..?? foto's

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Djilla

Mijn depri shetje..?? foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 13:23

Hallo,

Ik heb een shetlander hengstje van 1 jaar oud.
Hij was ongeveer anderhalve maand geleden nog helemaal zichzelf vol energie en we gingen vaak een rondje rennen.
Maar dat is nu over hij wil niet meer draven en galop heb ik al een hele tijd niet meer gezien. Alleen richting gras gaat hij nog wel in een sukkel drafje.
Hij eet goed en valt ook niet af en komt niet aan. Hij staat nog samen met zijn moeder op stal met zand uitloop.
Ik heb al gekeken of hij miss. last van zand had, maar in zijn poep is niks te ontdekken.
Last van wormen heeft hij volgens mij ook niet hij is ongeveer 2 maanden geleden door de dierenarts ontwormd. Ik zie ook niks in zijn poep of bij z'n gaatje.
Hij heeft tenminste niet dat ik kan vinden ergens een warme plek of pijn als ik hem aanraak.
Zijn ogen zijn niet dof en zijn vacht ziet er naar mijn idee goed uit?
Ik heb een afspraak gemaakt met de hoefsmit voor dinsdag over een week. Miss. dat het door zijn hoeven komt?
Ook had ik altijd een goede band met hem, maar tegenwoordig lijkt hij een beetje afwezig en heb ik niet echt contact met hem. Het komt op mij over of hij een beetje depri is. Het lijkt mij niet dat dit bij de leeftijd hoort? ze horen zo jong toch vol energie te zitten?

Heeft iemand dit eerder meegemaakt..? of heeft iemand een idee wat ik hier aan kan doen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lynn_Nikita

Re: Mijn depri shetje..?? foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:24

staat hij alleen?

edit, zonder andere jonge veulentjes, kan het niet zijn dat hij zich verveeld?
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 26-08-08 13:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Fiorenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:24

Heeft hij geen leeftijdgenootjes om mee te spelen?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:26

teneerste ik vind het een mooie shetlander! Je kan voor de zekerheid nog een ontwormingsmiddel geven. Misschien is hij resistent geworden tegen de middel dat je hebt gegeven.
Misschien zou een leeftijdsgenootje idd kunnen helpen.

love_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:28

Heel raar,,

Het klinkt toch goed.. Lachen
En de shet ziet er ook goed uit!
Maar misschien komt het omdat je hem al een hele tijd niet gezien hebt!? zoals je zelf zegt??
Je kan als je twijfelt ook door de DA bloed af laten nemen dan weet je gelijk een hoop meer.

Leuke pony trouwens..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:30

Waarom staat dit hengstje nog bij zijn moeder? Is hij tussendoor wel afgespeend geweest? En tja, tenzij je graag een inteelt veulentje wilt zal ik toch of de hengst ruinen, of ze uit elkaar halen.
Als er geen aantoonbare reden is voor zijn futloosheid zou ik bloedonderziek laten doen

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:32

heb je hem goed ontwormt? zojaa probeer dan een andere nog eens want niet alle wormkuren werken op ieder paard..
en geen vitaminen gebrek ofzoo ? hier had onze 2 jarige (inmidels verkocht en 4 jaar) ooit last van..we hebben toen bloedlaten prikken en toen uiteindleijk was het dit en nog iets wat ik niet meer weet .. Clown
maar bloedprikken kun je ook altijd laten doen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:38

Ik zou geen extra wormkuur geven. Hij is 2 maanden geleden goed ontwormd. Ik denk niet dat hij binnen 2 maanden zo onder de wormen is komen te zitten dat hij er futloos van wordt, daar ziet hij er ook te goed voor uit. Je kunt natuurlijk wel altijd een mestonderzoekje laten doen (kost heel weinig).

Maar ja, wanneer hij altijd vrolijk en blij was en nu niet meer is er toch íets aan de hand. Hij sluit zich een beetje af zeg je, kan het zijn dat er (andere mensen) een beetje veel drukte om hem heen is? Of heb je meer het idee dat hij zich echt lichamelijk niet lekker voelt?

Heb je al geprobeerd hem eens bij een ander paardje te zetten, een beetje nieuwe prikkels geven Lachen

Djilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 13:41

Lynn_Nikita schreef:
staat hij alleen?

edit, zonder andere jonge veulentjes, kan het niet zijn dat hij zich verveeld?

Hmm.. ja miss. verveeld hij zich wel, want hij staat samen met zijn moeder en die is al 14 jaar oud. Ik zou hem vaker met zijn zus in de achtertuin kunnen zetten, maar het enige wat ze dan doen is eten ze spelen niet met elkaar en kijken ook niet naar elkaar om. Of gaat het er maar om dat hij samen is met een leeftijdsgenoot..?

C_arola schreef:
teneerste ik vind het een mooie shetlander! Je kan voor de zekerheid nog een ontwormingsmiddel geven.

Dankjewel!! Dat ga ik dan maar eens doen ik moet toch de dierenarts nog bellen om een afspraak te maken over de mogelijkheden van een castratie Knipoog, dus kan ik meteen om een wormenspuit vragen.

love_01 schreef:
Heel raar,,

Het klinkt toch goed.. Lachen
En de shet ziet er ook goed uit!
Maar misschien komt het omdat je hem al een hele tijd niet gezien hebt!? zoals je zelf zegt??
Je kan als je twijfelt ook door de DA bloed af laten nemen dan weet je gelijk een hoop meer.

Leuke pony trouwens..

Ook dankjewel!! Haha!
Ik bedoelde niet dat ik hem al een tijd niet gezien heb Knipoog, maar dat als ik hem zie (best vaak Knipoog) dat hij niet echt op me reageerd hij leeft een beetje een eigen wereldje. Eerst was dat niet zo en kwam hij hinikkend aanrennen en was constand op mij aan het letten. Nu intereseerd het hem allemaal niet zo meer wat er om hem heen gebeurd en is hij heel rustig.
Dat ga ik vragen aan de DA..? Bij mensen doen ze dat ook vaak als ze zich niet lekker voelen.

Weet iemand miss. een goede betrouwbare DA in de buurt van Noord-Brabant..?? (Oosterhout, Breda, enz..)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:43

tja, dat zijn er nogal wat....
ik weet dat er iig in made een DA praktijk zit die ook paarden doen

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:45

leeftijdsgenoot kan veel uitmaken. Pas op dat ie niet na verloop van tijd een merrie gaat dekken (veulen enter of moeder) als je dat niet wilt.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:47

Als je het niet vertrouwd zou ik gewoon bloedonderzoek en lichamelijk onderzoek laten doen, komt daar niks uit...dan zou ik het toch gaan zoeken op het gebied van soortgenootjes ed.

Wat betreft ontwormen
Als je hem twee maanden geleden hebt ontwormd met ivermectine dan moet dat nu zo'n beetje weer gebeuren. Heb je hem al eens ontwormd met een middel tegen lintworm?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:48

er zeggen te veel mensen klakkeloos: gooi er nog een wormenkuur in!
weetje wel wat daar allemaal in zit?? Het is al erg genoeg dat men dat zomaar om de 6 weken doet. Het is niet voor niks niet meer verkrijgbaar in ruitersportzaken, jammer qua kosten maar toch vind ik het een prima besluit.
Je moet inderdaad je DA bellen, en vragen om een mestonderzoek. Dat is (bij ons) 9 euro en je weet OF er wormen in je paard zitten.
Heb je geen eigen DA trouwens? Gewoon de regio DA laten komen en even laten onderzoeken. Niet zelf aanmodderen door extra spuiten te geven.
Succes, en niet zelf klussen meid, laat dat nou aan geleerde mensen over, niet aan bokt Lachen
het gaat wel om je shettie, die er overigens prachtig uitziet.

Djilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 13:50

Yinari schreef:
Ik zou geen extra wormkuur geven. Hij is 2 maanden geleden goed ontwormd. Ik denk niet dat hij binnen 2 maanden zo onder de wormen is komen te zitten dat hij er futloos van wordt, daar ziet hij er ook te goed voor uit. Je kunt natuurlijk wel altijd een mestonderzoekje laten doen (kost heel weinig).

Maar ja, wanneer hij altijd vrolijk en blij was en nu niet meer is er toch íets aan de hand. Hij sluit zich een beetje af zeg je, kan het zijn dat er (andere mensen) een beetje veel drukte om hem heen is? Of heb je meer het idee dat hij zich echt lichamelijk niet lekker voelt?

Heb je al geprobeerd hem eens bij een ander paardje te zetten, een beetje nieuwe prikkels geven Lachen

Oke ja klopt. Ik zal ik eens vragen aan de DA over een mestonderzoek.
Nou het is eigenlijk juist heel rustig waar hij staat Knipoog, Hij loopt wel een klein beetje stijf, maar dat is opzich logies omdat hij nog maar zo weinig beweegt, omdat hij gewoon niet wil.
Eerst kwamen zijn achterbenen precies in of over de afdruk van de voorhoef in stap, tegenwoordig is dat een hoefafdruk ervoor, dus hij loopt korter dat duit toch op stijfheid..?

Er is geen ander paardje in de buurt behalve zijn moeder en zijn halfzus
en ik mag er nooit nog een pony van mijn ouders.

Djilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 14:09

Ik kan de dierenartsen praktijk tussen Mark en Amer bellen tussen 8 en 9 uur 's ochtends om een afspraak te maken.
Dat ga ik dan ook morgen ochtend doen Knipoog.
Ik ga vragen om een onderzoekje en informatie over een castratie?

Ik ga hem vaker samen met zijn halfzusje in de achtertuin zetten. Ik kan ook proberen of ik met 2 pony's tegelijk een rondje kan lopen.

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reactie!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 14:25

Djilla schreef:
Er is geen ander paardje in de buurt behalve zijn moeder en zijn halfzus
en ik mag er nooit nog een pony van mijn ouders.

En daar staat ie echt bij? Of in een apart stukje?

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:25

In Breda zelf is ook een paardenarts, zat eerst in de praktijk van de Boeverije

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:28

dat is paardenpraktijkbreda.nl geworden.
is een erg goede dierenarts

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 07:53

Hele mooie shet. Jammer dat hij wat depri is, want zo komt het idd over. Ben het er helemaal mee eens dat je er niet zomaar een wormspuit in moet duwen. Het is niet voor niets dat ze binnenkort (hier is dat al) alleen op recept verkrijgbaar zijn. Bovendien is hij pas ontwormt.

Goed van je dat je hem bij het halfzusje wilt laten lopen, want gezelschap heeft ie zeker nodig van een ander jonkie. Kun je ze niet gewoon vast bij elkaar laten lopen? Dan raken ze meer aan elkaar gewend en komt het spelen vanzelf.
Verder kan veel aandacht goed werken.

Maar eerst van alles idd lichamelijk laten controleren, gezien hij ook stijver is en dat hoort niet voor een jonge shet.
Heeft hij wel genoeg plaats bij stal en uitloop. Jonge paarden hebben graag veel plaats om te spelen en dat hebben ze ook nodig om zich te ontwikkelen. Weidegang zou eigenlijk het beste zijn, samen met andere jonge paarden.

Als er lichamelijk niets aan de hand is, zou je ook eens kunnen kijken of er meer mensen in de buurt zitten met jonge pony's, zodat hij daar eens een tijd bij kan lopen, in de opfok. Dat is voor een jong paard toch het beste, zowel voor de geestelijke als lichamelijke ontwikkeling, ongeacht welk ras het is.
Dan heeft hij plaats, afwisseling en uitdaging. Goed mogelijk dat hij zich te pletter verveeld.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 08:01

Je geeft zelf aan dat ie stijf en kort loopt. Lijkt me dat ie dan pijn heeft bij het lopen en zo snel mogelijk een dierenarts hem na moet kijken. Succes

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 08:46

niet samen met zijn halfzusje zetten zolang hij nog hengst is. Een hengst kan vanaf 8 mnd vruchtbaar zijn

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 08:54

Onze verzorgshet was toen wij hem ophaalden bij oude eigenar ook depri. Stond alleen etm een geit. Wordt je niet bepaald vrolijk van als pony denk ik Koe . Ook was er altijd aandacht voor hem geweest op de kinderboerderij en nu ineens 6 maanden niet meer. Ook werd er al 6 mnd niet met hem gewerkt.
We zijn weer met hem aan de slag gegaan, Rustig opbouwend. En het beesie bloeide op. Hij is 6, heeft nu net springen ontdekt en vindt ie helemaal leuk. Ik longer hem, waarbij ik ook nieuwe dingen aanleer, en ik ga Dubbele en Lange Lijnen met hem doen eerdaags en mijn zoon rijdt erop.

Als ik dan hoor dat jouw anderhalf jarige niets te doen heeft... verveelt hij zich misschien? Ik weet dat het een nog erg jonge leeftijd is. Maar je kunt toch wel spelletjes met hem doen, (jolliebal, grondwerk etc) om hem te prikkelen? Ik zou die kant eens opgaan. Hij heeft nu zo te horen een vrij saai leventje. Terwijl anderhalfjarige shetjes toch vaak leergierig zijn en bezig willen zijn.

Veel succes

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:50

stef schreef:
niet samen met zijn halfzusje zetten zolang hij nog hengst is. Een hengst kan vanaf 8 mnd vruchtbaar zijn

Oeps ja... helemaal gelijk in. Ff niet bij stilgestaan... stom. Dat risico is overigens bij de moeder ook aanwezig. Opfokgroep met hengstjes zou dus ideaal zijn. Evt casteren, maar dat gaan niet altijd op deze leeftijd. Afhankelijk of de balletjes al dan niet zijn ingedaald.