koliek>> kronkel in de darm

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Charlotte_

koliek>> kronkel in de darm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 13:06

hallo,

gistermiddag lag onze b pony van ong 22 jaar in de bak als of hij dood was..we kwamen eral snel achter dat het koliek was..nou dierenarts gebeld en spuitje na 5 minuten moest je verandering zien en ws het binnen 2 uur nog niet beter moesten we weer bellen. nouja ik wandelen natuurlijk maar goed het werd niet minder eerder erger. nouja dierenarts erbij weer spuitjes enz.. die nacht sliep mn moeder en mn zusje bij de pony in een caravan (pony in de bak)en dan af en toe uit bed om te kijken hoe het ging en lopen enz.. nouja geen verbetering dierenarts erweer bij (dit x andere een hele goede) hij gevoeld blijkt slag in de darm te zijn..nouja ze heeft weer spuitje en volgens mij nog andere dingen en nu hopen dat het weer goed komt.. operatie is te duur dus we hopen dat het zo goed komt en anders zal ze moeten worden afgemaakt of inlaten slapen... Verdrietig
echt k u t dit! iemand die dit ook heeft meegemaakt en dat een paard is genezen zonder operatie??

de pony is al 10 jaar bij ons en zoon schatje je kunt er met halster en touw buitenriten mee rijden enz.. ik hoopgewoon dat het goed komt Lachen

_Charlotte_

Re: koliek>> kronkel in de darm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 13:07

daarnaast heeft ze nog steeeds niet gemest ja af en toe kleine beetjes en volgens mij zit daardan ook stukken darmbij in als ik het goed heb gehoord..... of ik heb het verkeerd verstaan

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:11

Het is heel vervelend voor je! Ik hoop dat het over gaat.
Om heel eerlijk te zijn vind ik dat je geen paard moet nemen als je het niet kan betalen als er iets zou gebeuren.

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 13:19

weetje wel hoeveel dat kost?

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:23

@sarah_m: Een koliek operatie kost al gauw 2500 a 3000 euro. Ik denk niet dat veel mensen dit op de rekening hebben staan.

@charlotte, de enige tip die ik je kan geven is het paard zoveel mogelijk laten lopen. Meer kun je niet doen.
Opereren vind ik helaas niet altijd een optie, paard kan na de operatie veel pijn hebben en is het ook maar de vraag of het dan helemaal goed komt.

Ik zou zeggen kijk even in mijn topic over een paard bij mij op stal wat wel helaas is overleden aankoliek. Maar misschien kun je er iets mee.

verder een tip:

Probeer ook goed zijn temperatuur in de gaten te houden en de kleur van zijn tandvlees.

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 13:25

zon operatie kost 6000 althans datzei mn moeder.. en daarnaast is de kans ook niet zo groot dat de operatie slaagt

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:34

Vreselijk....

Een operatie kost inderdaad tussen de 2500-3000 euro hier in de Randstad, dus ik vermoed dat dat bij jullie hetzelde is. Het feit dat jullie pony nog niet gemest heeft is verontrustend en duidt denk ik nog steeds op een mogelijke vedraaing of verstopping.

Een aantal jaar geleden hebben wij ook een 2 jarige gehad met een verdraaing. Het verdraaide stuk darm had afstervingsverschijnselen en moest verwijderd worden. Wij dachten dat dit een zeer goede kans van slagen had (50 % maar), gezien de leeftijd. De operatie slaagde uiteindelijk, maar binnen een week zag ze eruit als een slachtpaard doordat ze sondevoeding kreeg omdat de darm de eerste weken niet belast mocht worden.

Het enige wat ik hier mee wil zeggen is dat je je heel goed moet realiseren dat een operatie waarbij de darm weer TEGEN elkaar aan wordt gezet (dus stuk verwijderen) dat dit waarschijnlijk een lijdensweg is voor de pony. Ze is 22 en verkeerd waarschijnlijk niet in de top conditie van een bijvoorbeeld 8 jarige. De weg naar herstel zal daarom langer en zwaarder zijn.

Zij heeft nog 8 weken bij ons mogen zijn, waarna we besloten hadden dat ze genoeg strijd had geleverd. We hebben haar toen laten inslapen.

Ik wens je heel veel sterkte, weet precies wat je doormaakt op dit moment

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 14:05

Ik ken geen enkel paard bij wie dit vanzelf over ging, zeker niet als er een "knoop" in de darmen zit. Ik ben geen dierenarts, dus ik kan niet zeggen of het wel kan, maar ik zou altijd proberen te kijken of het nog eerlijk is naar het beestje toe om het nog te laten lijden. Van hier kunnen wij dat niet inschatten, dat moeten jullie doen.

Mijn paard heeft ook koliek gehad, heel erg. Gelukkig niet door een draaiing, maar door wormen. Zoiets is ook gevaarlijk, maar gemakkelijker (en goedkoper) op te lossen.

Mijn eerste da bleef ook maar spuitjes geven. En prikken en prikken, hielp gewoon niks. Dan een andere da gevraagd en die begon dadelijk met op te voelen (bij jouw paardje ook gebeurd, hopelijk?) en met de mest te onderzoeken.
Dus een goede da met veel paardenervaring is bij koliek absolute noodzaak.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 14:12

Als er echt een "slag" in zit.... vrees ik het ergste.. voor je..
Als stukken darm beginnen af te sterven is het het einde voor je paardje..

Misschien overwegen.. om hem in te laten slapen..zodat je paardje
niet onnodig hoeft te lijden... Als je toch zeker weet, dat ze niet opknapt..
Zou dat zeker overleggen met de dierenarts..

Sterkte.. meid.. hoop dat het geen "slag" is maar een verstopping..
of mijpart.. een entrapment..

Ben het eens met de niet perse koliek operatie mensen..
heb veel paarden op zien knappen na koliek operatie.. ..
Wat natuurlijk fantastisch is..
En ook velen.. een miserabele dood zien sterven.. uiteindelijk..
Wat zeer triest is, na al het leed dat zo'n dier heeft moeten doormaken..

brego2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 14:19

Ik wens je eerst sterkte en ik hoop ook echt dat het een verstopping is. Veel lopen met je paard en contact met je da houden.
Nogmaals veel strekte

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 15:46

hooo wacht
ander nieuws..
dierenarts is weer geweest
het blijkt nu dat de dunne darm verstopt zit er kan geen kronkel in de darm zitten anders was ze nu al overleden..
ikga is even de andere berichtjes lezen..

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 15:53

ze heeft nu 5 liter binnen met een soort van laxeermiddel en nog geen verbetering..we houden nog even vol en als we weer bellen dan wrodrt ze ingeslapen dierenarts is er nu al 5 x geweest

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 17:18

sarah_m schreef:
Het is heel vervelend voor je! Ik hoop dat het over gaat.
Om heel eerlijk te zijn vind ik dat je geen paard moet nemen als je het niet kan betalen als er iets zou gebeuren.

Een koliek operatie is noet alleen duur. Maar een erg risicovolle operatie. Het herstel is erg zwaar. Dus een operatie betekend niet gelijk het beste. Je moet er goed over nadenken.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 17:44

_Charlotte_ schreef:
ze heeft nu 5 liter binnen met een soort van laxeermiddel en nog geen verbetering..we houden nog even vol en als we weer bellen dan wrodrt ze ingeslapen dierenarts is er nu al 5 x geweest

Onze merrie had toen ook in totaal 7 liter laxeermiddel gehad maar er kwam helaas niks uit.
De da is toen meer al 9x geweest in 3 dagen tijd. Ik hoop voor je dat het laxeermiddel (parafine) snel gaat werken. Houdt er rekening mee dat dat spul even tijd nodig heeft om in te werken.

Houdt ondertussen temperatuur en kleur vanhet tandvlees en dergelijke in de gaten.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:04

Dat is idd parafine. Ik herhaal mijn vraag even: heeft hij je paardje opgevoeld (dus met arm langs achter er in) en de mest onderzocht?
Parafine heeft mijn paard toen enorm geholpen. Het heeft idd tijd nodig, maar ik ken ook paarden die pas na meerdere keren 5l terug beterden.

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 20:31

hjaa zeis opgevoeld..

maar ze is helaas overleden rond 7 uur Verdrietig

ze heeft dus toch een slag in de blinde darm gehad of dunne ikweet het niet meer maar in iedergeval ze werdt steeds dikker dit omdat het gas niet meer weg kon dus haar darm drukte tegen het hart en lever enz..
rond half 7 beldemn vader dat ze helemaal gek werdt..daarvoor liep ze los op het erf want dat vindzeleuk en we wonen eindjee van de weg en ze kan tohc niet zomaar de weg op want zo snel ging ze neit..
maar ze hadt toen veel pijn helemaal rond draaien enz.. en niet kunnen staan maar ookn iet liggen nouja toen is ze tegen de bakrand aangaan leunen nouja mnmoeder had dierenarts gebeld gevraagd om intelaten spuiten want dit was te erg..anders hadden we de dierenarts nu vanavond tussen 9 en 10 laten komen om te laten inslapen...mmaar goed toen leunde ze tegen het hek..daarna viel ze op haar kond..en even later viel ze neer..nja overleden 5 minuten later was de dierenarts er al..

maar het is een vechtertje want ze heeft hetong 24 uuur volgehouden en dat terwijl ze vaak snel overlijden met zon knik of kronkel in de darm en dat ook nog op haar leeftijd..njaa

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 20:33

Oh, wat jammer... Veel sterkte met het verlies.

mardeleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 20:46

Heel veel sterkte.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 20:54

Ik vind het heel vervelend voor je, maar aan de andere kant wordt ik ook heel boos als ik het hele verhaal zo lees.
Als een dierenarts het vermoeden heeft dat een paard een slag in de darm heeft, dan verwijst hij direct door naar een kliniek.
Hier kun je alsnog beslissen of je laat opereren of niet.
Ik vind persoonlijk dat het dier veel te lang heel veel pijn geleden heeft.
Sorry, ik weet dat dit niet leuk overkomt en ik heb getwijfeld of ik zou reageren, maar ik wilde het toch even kwijt.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 20:59

_Charlotte_ schreef:
zon operatie kost 6000 althans datzei mn moeder.. en daarnaast is de kans ook niet zo groot dat de operatie slaagt

een operatie kost gemiddeld zo n 3000 a 4000 euro

de slagingskans is afhankelijk van de ernst maar is meestal zo n 50 %

ik vind dat als je geen geld hebt om dergelijke operaties uit laten voeren dat je dan ook niet aan een paard moet beginnen
dieren kunnen nu eenmaal ziek worden en verdienen dan de beste zorg en kans die ze kunnen krijgen en dat is dus geen spuitje!!!!!! Verdrietig Huilen Boos!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:02

_Charlotte_ schreef:
hjaa zeis opgevoeld..

maar ze is helaas overleden rond 7 uur Verdrietig

ze heeft dus toch een slag in de blinde darm gehad of dunne ikweet het niet meer maar in iedergeval ze werdt steeds dikker dit omdat het gas niet meer weg kon dus haar darm drukte tegen het hart en lever enz..
rond half 7 beldemn vader dat ze helemaal gek werdt..daarvoor liep ze los op het erf want dat vindzeleuk en we wonen eindjee van de weg en ze kan tohc niet zomaar de weg op want zo snel ging ze neit..
maar ze hadt toen veel pijn helemaal rond draaien enz.. en niet kunnen staan maar ookn iet liggen nouja toen is ze tegen de bakrand aangaan leunen nouja mnmoeder had dierenarts gebeld gevraagd om intelaten spuiten want dit was te erg..anders hadden we de dierenarts nu vanavond tussen 9 en 10 laten komen om te laten inslapen...mmaar goed toen leunde ze tegen het hek..daarna viel ze op haar kond..en even later viel ze neer..nja overleden 5 minuten later was de dierenarts er al..

maar het is een vechtertje want ze heeft hetong 24 uuur volgehouden en dat terwijl ze vaak snel overlijden met zon knik of kronkel in de darm en dat ook nog op haar leeftijd..njaa

ik zie nu pas het zeer verdrietige nieuws

erg jammer en triest

heel veel sterkte met het verlies Vriendjes zijn?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:10

tamaramt schreef:
_Charlotte_ schreef:

een operatie kost gemiddeld zo n 3000 a 4000 euro

de slagingskans is afhankelijk van de ernst maar is meestal zo n 50 %

ik vind dat als je geen geld hebt om dergelijke operaties uit laten voeren dat je dan ook niet aan een paard moet beginnen
dieren kunnen nu eenmaal ziek worden en verdienen dan de beste zorg en kans die ze kunnen krijgen en dat is dus geen spuitje!!!!!! Verdrietig Huilen Boos!

Ondanks mijn post van net ben ik dit niet met je eens tamarant.
De pony was 22 jaar oud./
Het slagingspercentage op langere termijn is over het algemeen geen 50% plus dat een pony/paard na een operatie ook nog een lange lijdensweg tegemoet kan zien als hij pech heeft.
dus in dit geval zou ik denk ik wel kiezen voor de optie inslapen (tenzij ze me echt een heel grote kans van slagen zouden geven)
en dan zou het bij mij niet gaan om de afweging van de kosten, maar wel over het welzijn van het dier.
Ik vind alleen dat dit veel te lang geduurd heeft.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:14

Sterkte meid!! Jullie hebben samen met de DA het beste gedaan voor de pony en zagen zelf ook al in dat ze het niet meer ging redden, anders maak je niet de beslissing om haar te laten inslapen, al was dit niet meer nodig.......

Als mijn paarden of andere dieren ziek worden krijgen ze een goede verzorging, maar een koliekoperatie zou ik ook niet snel laten uitvoeren Bloos

brego2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:19

heel veel sterkte met het verlies. Je heb goed gehandeld. Een operatie op hogere leeftijd brengt ook risico's met zich mee.

Nogmaals heel veel sterkte
liefs ram

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:20

Ja ik weet wat zoiets kost... Als je dat niet meteen op je bankrekening hebt staan dat snap ik maar dan heb je 3 opties;

- geen paard nemen
- paard verzekeren
- elke maand wat opzij zetten

Je neemt toch ook geen kind als je die bij een longontsteking geen medicijnen kan geven?