Zijn paarden gevoelig voor het magnetisch veld van de aarde?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Zijn paarden gevoelig voor het magnetisch veld van de aarde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 06:33

Naar aanleiding van dit bericht vandaag, dat koeien een ingebouwd kompas hebben en het liefst in noord/zuid richting liggen, vraag ik me af of het jullie ooit opgevallen is dat paarden die voorkeur ook hebben.

Het valt me wel op dat ze in een bepaalde richting staan/liggen in de wei, maar ik heb altijd gedacht dat dat te maken had met de zon/windrichting. Ze gaan nu onderzoeken of het ook voor andere dieren geldt zoals schapen en paarden.
Als ik naar onze schapen kijk, liggen die naar mijn idee allemaal in andere richtingen als het windstil is. Wel boeiend. En bij de paarden is me het nog nooit opgevallen, tenzij het hard waait of regent, want dan gaan ze met de kont in de wind staan.

Ik ga er toch eens meer opletten of ze magnetisch reageren.

http://www.nu.nl/news/1716139/89/rss/%2 ... as%27.html gekopieerd van NU.NL
AMSTERDAM - Koeien zijn gevoelig voor het magnetisch veld van de aarde en stellen zich het liefst op met hun lichamen op een as van noord naar zuid of precies tegengesteld.

Dat zeggen Duitse en Tsjechische wetenschappers na op satellietfoto's van Google Earth de positie van meer dan achtduizend koeien te hebben bekeken.

In zestig tot zeventig procent van de gevallen lagen de koeien loodrecht op de evenaar, wat volgens de onderzoekers een significante afwijking is van willekeurige houdingen.

Resultaten

De resultaten van het onderzoek verschijnen dinsdag in het wetenschappelijke tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

De beelden van Google Earth misten overigens de scherpte om uit te kunnen maken of de koeien hun kop vooral naar het noorden of naar het zuiden keren.

Magnetisme

Het idee om te onderzoeken of runderen gevoelig zijn voor magnetisme onstond vanuit eerdere studies naar het effect van het magnetisch veld op kleinere dieren.

Zo is bekend dat bijen en termieten zich met behulp van een speciaal orgaan aan de hand van magnetisme oriënteren.

Uitsluiten

De onderzoekers zeggen mogelijke andere verklarende factoren -zoals een geprefeerde houding van de koeien ten opzichte van de zon of de wind- te hebben kunnen uitsluiten.

Bij andere dieren, zoals herten, werd in het onderzoek een soortgelijk fenomeen waargenomen. De onderzoekers, onder meer verbonden aan de Duitse universiteit van Duisburg-Essen, zijn nu van plan ook te gaan kijken naar schapen, geiten, paarden en wilde zwijnen.