Pavo-Voedingswijzer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gimmick11

Pavo-Voedingswijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 18:22

Hoi, heb net de Pavo-voedingswijzer ingevuld voor mijn twee (KWPN)paarden.
De eerste, Angie, zou wat meer bespierd mogen zijn en ook wat dikker. Haar vacht is wat dof.
Ze wordt om de dag getraind (dressuur, longeren) en is drie jaar jong.
Op dit moment krijgt ze 4 kg Hippostar en 10kg hooi op een dag, en sinds kort een emmer snijmaïs. Ook staat ze 4 uur in de wei.

Mien, mijn andere paard, is al 18. Ze wordt 6x per week ongeveer 45 min, tot 1,5 uur gereden. Ze is in een goeie conditie, niet te dik of te dun. Zij krijgt 2kg Hippostar en 10 kg hooi. En ze staat ook 4 uur in de wei.
Omdat ze wat ouder is zou ik haar wel wat extra's willen geven. Ik merk dat ze soms wat moeite heeft met herstel na arbeid.

Voor beide (verschillende) paarden werd Pavo-ConditionXtra brokken en Pavo-NatruersBest muesli geadviseerd.
Heeft er iemand hier ervaring mee, en wat kan ik verder nog voor mijn paardjes doen?

ellepel

Re: Pavo-Voedingswijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:42

heb je de mogelijkheid om beide paarden langer in de wei te zetten?
is toch wel heel gezond voor ze om wat meer gras binnen te krijgen en ook goed voor de vacht.
en ze worden dan ook dikker natuurlijk

qua voeding lijkt het me dat je ruimschoots aan de benodigde hoeveelheid krachtvoer zit.
daarom zou ik kiezen voor meer weidegang.

mocht dat niet lukken kies dan niet voor nog meer krachtvoer,daar zit namelijk ook veel extra spul in wat ze niet echt nodig hebben ( toevoegingen etc)

kies dan voor een supplement wat voor elk paard precies dat aanvult wat ze tekort hebben

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 20:10

Meer weidegang gaat niet lukken, we hebben maar een halve hectare, helaas...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 06:39

ohw ja inderdaad dan heb je te weinig land.
om Angie dan dikker te krijgen kun je in elk geval wel meer hooi geven en dan toch een supplement voor beiden?

er zijn veel supplementen die wel heel goed zijn.
staan hier op bokt wel meerdere,zelf gebruik ik de sportmineralen van Subli,ben er erg tevreden over.

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:57

sinds kort geef ik mijn paard ook pavo condition extra, ik ben nog bezig met overstappen en kan dus nog niet echt zeggen hoe het is. Hij mag ook een stuk dikker worden en ik voer hem dan ook maisvlokken bij, daar worden ze niet heet van maar wel wat sneller dikker Knipoog

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 12:59

Maïsvlokken, waar kun je dat halen?
Wij voeren nu kuil(snij)maïs bij, dat is eigenlijk voor de koeien.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:53

Gimmick11 schreef:
Hoi, heb net de Pavo-voedingswijzer ingevuld voor mijn twee (KWPN)paarden.
De eerste, Angie, zou wat meer bespierd mogen zijn en ook wat dikker. Haar vacht is wat dof.
Ze wordt om de dag getraind (dressuur, longeren) en is drie jaar jong.
Op dit moment krijgt ze 4 kg Hippostar en 10kg hooi op een dag, en sinds kort een emmer snijmaïs. Ook staat ze 4 uur in de wei.

Mien, mijn andere paard, is al 18. Ze wordt 6x per week ongeveer 45 min, tot 1,5 uur gereden. Ze is in een goeie conditie, niet te dik of te dun. Zij krijgt 2kg Hippostar en 10 kg hooi. En ze staat ook 4 uur in de wei.
Omdat ze wat ouder is zou ik haar wel wat extra's willen geven. Ik merk dat ze soms wat moeite heeft met herstel na arbeid.

Voor beide (verschillende) paarden werd Pavo-ConditionXtra brokken en Pavo-NatruersBest muesli geadviseerd.
Heeft er iemand hier ervaring mee, en wat kan ik verder nog voor mijn paardjes doen?

Vier kg brok voor een (jong) paard is echt teveel, zeker voor het werk wat ze doet. Wat is de kwaliteit van het hooi? En hoe lang doet ze met die 10 kg hooi? Ik adviseer in ieder geval om je paarden onbeperkt ruwvoer te geven, als ze dat dus nog niet al krijgen.
Voor je andere paard: heeft ze die twee kilo echt nodig? Qua extra zou je een supplement met vitamine E kunnen geven, dit is goed voor de spieren.

Komen de paarden naast de weide wel buiten? Of staan ze de rest van de 20 uur op stal?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:54

Gimmick11 schreef:
Maïsvlokken, waar kun je dat halen?
Wij voeren nu kuil(snij)maïs bij, dat is eigenlijk voor de koeien.

Hier is het te koop bij de dierenwinkel/fouragehandel

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:07

Ik heb trouwns net geprobeerd om die pavo voedingswijzer in te vullen, maar als ik klaar ben met invullen krijg ik een schermpje met daarin: ''Om je een persoonlijk voedingsadvies te kunnen opsturen vragen wij je om de volgende vraag te beantwoorden:'' maar er staat helemaal geen vraag! En als ik dan op 'sluiten' klik, dan moet ik weer opnieuw beginnen..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:12

Ze krijgen behoorlijk wat krachtvoer binnen, en dat moet allemaal verteerd worden. Beter is om de hoeveelheid ruwvoer drastisch te verhogen, of als ze er te snel mee weg zijn het in een hooinet oid te doen. Wel heel laag hangen, anders is het niet goed voor de rug en hals spieren.

Als ik de Pavo voedingswijzer zou moeten volgen, staat mijn paard morgen bevangen..... en zou ik haar moeten rollen. Ik heb een Fries die dan wel 24/7 op de wei staat, maar ze krijgt echt maar een handje krachtvoer bij, glimt als een spiegel ed. Kijk eens of er veel toevoegingen in je voer zitten, melasse, rietmelasse, zetmeel en suiker zijn niet in heel grote hoeveelheden nodig en zeker niet als je paard de rest van de dag op stal staat.

Kunnen ze eventueel in een bak staan, of een paddock met wat hooi erbij? Dan komen ze toch buiten en kunnen ruwvoer eten wat echt superbelangrijk is voor een paardje.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:17

Die voedingswijzer is echt héél fout Clown
Bij mijn paard sloeg t nergens op..
Ik had ingevuld dat hij dag en nacht op een kleine, korte wei stond. Genoeg hooi krijgt. Een klein beetje brok. En dat zijn gewicht perfect is..
Ik heb aangeklikt dat het om een tinker gaat (die dus zoals iedereen weet veel ruwvoer en weinig brok mogen hebben)..

Krijg ik dit advies:
Citaat:
Jij hebt ingevuld dat Mystic op dit moment aan ruwvoer krijgt:
20 uur weidegang, 7kg ruwvoer, 0.2kg luzerne (telt ook als ruwvoer).

Op basis van de antwoorden die je hebt gegeven adviseert de VoedingsWijzer:

Geef je paard naast 20 uur weidegang:
Geen extra ruwvoer
2.5 - 3.5 kg krachtvoer
Wanneer je minder dan 4.5 kg per dag verstrekt, is het raadzaam om extra vitaminen & mineralen te verstrekken met Pavo Summerfit

De producten die het beste bij Mystic passen zijn:
Pavo Nature's Best
Pavo Liga

ROFL Huilen van het lachen
Lees vooral de dikgedrukte zin Lips are sealed
Jezus, als je zoveel voert aan een gemiddelde tinker dan heb je een jaar later toch een hoefbevangen vetkwabbel vol mok rondlopen (uhh, rollen) Nagelbijten / Gniffelen

Duidelijk dat die mensen van pavo toch echt alleen aan hun eigen beurs denken!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:25

Tjaaaa, had ik nou écht niet gedacht. Tong uitsteken Ik wilde hem ook alleen maar invullen om te kijken wat voor een ''objectief'' advies eruit zou komen. Maar dat is duidelijk niet meer nodig.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:00

dorientjuh schreef:
Tjaaaa, had ik nou écht niet gedacht. Tong uitsteken Ik wilde hem ook alleen maar invullen om te kijken wat voor een ''objectief'' advies eruit zou komen. Maar dat is duidelijk niet meer nodig.

ROFL

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 14:37

dorientjuh schreef:
Vier kg brok voor een (jong) paard is echt teveel, zeker voor het werk wat ze doet. Wat is de kwaliteit van het hooi? En hoe lang doet ze met die 10 kg hooi? Ik adviseer in ieder geval om je paarden onbeperkt ruwvoer te geven, als ze dat dus nog niet al krijgen.
Voor je andere paard: heeft ze die twee kilo echt nodig? Qua extra zou je een supplement met vitamine E kunnen geven, dit is goed voor de spieren.

Komen de paarden naast de weide wel buiten? Of staan ze de rest van de 20 uur op stal?

Hoi, dat jonge paard is nu al 1.72 en nogal aan de dunne kant. Ze is heel energiek, en moet om de dag lopen.
Ze heeft echt wel 4 kg op een dag nodig, en ze doen bij ons de hele dag over het hooi.
Naast de weidegang (ik weet dat het niet veel is, maar meer wei hebben we gewoon niet) loopt ze ook nog een paar uur in de paddock.
Die andere heeft ook echt twee kilo nodig, ze wordt bijna iedere dag flink gereden.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:50

Gimmick11 schreef:
dorientjuh schreef:

Hoi, dat jonge paard is nu al 1.72 en nogal aan de dunne kant. Ze is heel energiek, en moet om de dag lopen.
Ze heeft echt wel 4 kg op een dag nodig, en ze doen bij ons de hele dag over het hooi.
Naast de weidegang (ik weet dat het niet veel is, maar meer wei hebben we gewoon niet) loopt ze ook nog een paar uur in de paddock.
Die andere heeft ook echt twee kilo nodig, ze wordt bijna iedere dag flink gereden.

Dan kan je beter een hoogwaardiger voer kopen, waar meer inzit. De kilo's moeten ook allemaal verteerd worden, en dat kost ook weer energie. Hoe meer er in het voer zit, hoe minder ze ervan nodig hebben. Mijn Fries is 1.62, en staat nu op rust wegens een blessuretje, maar loopt ook om de dag op een handje voer. Het is vaak even zoeken op welk merk voer je paard het het beste doet, je verdiepen in de verschillende merken en kijken wat ze te bieden hebben. Je jonge paard zou je ook een heel groot plezier doen met weidehooi, daar haalt ze ook heel veel uit. Vraag eens advies op bij oa Marstall, Havens, Hartog ed. Goede merken voer. Zijn wel iets duurder in aanschaf, maar je hebt er veel minder van nodig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:51

4 kg vind ik ook wel érg veel, zeker voor een paard dat niet eens elke dag hoeft te lopen.
Van te veel brok kunnen paarden ook afvallen, sterker nog, ze kunnen er goed ziek van worden; doffe vacht, sloom, koliekerig..
Er kan sowieso maar een bepaalde hoeveelheid in een keer worden opgenomen, het teveel wat ze binnenkrijgen wordt gewoon weer uitgepoept.
De spijsvertering van een paard is er gewoon niet op gebouwd om 2 x per dag flinke hoeveelheden te verwerken. Ze hebben gewoon de hele dag kleine beetjes nodig.
Misschien is het een goed idee om wat extra hooi te verdelen door de wei, en je paard dan langer op wei te laten.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 15:17

Ja, maar het is een paard in de groei, van drie! Daarom loopt ze maar om de dag, maar ze heeft wél energie nodig om te kunnen groeien.
En Havens hebben we altijd gevoerd, maar dat vind ik nou niet zo'n goed merk.
Hartog ook niet, die schijnen toch ook BHA, BHT enzo er in te stoppen (of loop ik alweer achter)
Breghje, wat bedoel je met weidehooi?
Ze krijgen nu een superkwaliteit hooi, grofstengelig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:23

Veulens kunnen zelfs groot worden met alleen maar hooi, en een paard van 3 heeft toch de zwaarste groeiperiode achter de rug.
4 kilo blijft veel te veel, ook voor een paard in de groei, zelfs als ie elke dag zou moeten lopen.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 15:25

Oké, hoe krijg ik haar dan dikker? Ze krijgt ook nog een kilo maïskuil op een dag.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:26

Krachtvoer is niet bedacht omdat het paard anders tekorten zou krijgen, krachtvoer is bedacht voor paarden die geen tijd hebben om dag en nacht door ruwvoer te eten. Lachen Paarden kunnen krachtvoer niet zo goed verteren als ruwvoer, daardoor zullen ze er ook slechter uit gaan zien en dunner worden als ze veel / steeds meer krachtvoer krijgen. De goede oplossing hierbij is dus: onbeperkt ruwvoer en het krachtvoer afbouwen en daarbij de overgangsperiode waarin je paard er misschien wat minder mooi uit ziet voor lief nemen. Lachen Met veel krachtvoer geven werk je trouwens ook ocd in de hand.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:27

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:29

Gimmick11 schreef:
Ja, maar het is een paard in de groei, van drie! Daarom loopt ze maar om de dag, maar ze heeft wél energie nodig om te kunnen groeien.
En Havens hebben we altijd gevoerd, maar dat vind ik nou niet zo'n goed merk.
Hartog ook niet, die schijnen toch ook BHA, BHT enzo er in te stoppen (of loop ik alweer achter)
Breghje, wat bedoel je met weidehooi?
Ze krijgen nu een superkwaliteit hooi, grofstengelig.

Als je Havens niet goed vind wegens de toevoegingen, kan ik je van harte Marstall aanbevelen Ja . Dat is namelijk de reden dat mijn paard dat krijgt, ik ben ook niet van de toevoegingen. Ook daar staat op de zak dat je meer moet voeren (ook Marstall is marketingtechnisch niet achterlijk helaas) maar als je belt voor advies wordt dat van de baan geveegd en krijg je een eerlijk advies. Wat je ook kan doen, ElCid hier op bokt heeft met behulp van de DA een eigen samenstelling laten maken van granen en die wordt nu gevoerd. Is ook een idee uiteraard, dan weet je zelf wat je geeft, wat er in zit etc.

Weidehooi is hooi dat niet in bloei heeft gestaan voor het gemaaid werdt, dus niet wordt gebruikt om graszaad uit te winnen. Daar zit nog behoorlijk wat aan voedingsstoffen in, als ze weidehooi krijgen komt ze in feite niets te kort wat voedingsstoffen betreft. En grof langstelig hooi is super!

Het kan ook zijn, dat om de dag toch net iets te veel van het goede is voor haar. Moet ze lang werken? Rijd je haar ook echt om de dag of wissel je af met bv. wat longeren, buitenrond hobbelen etc? Het kan ook zijn dat ze behoorlijk wat moet verwerken in het koppie, en daar niet echt de tijd voor kan nemen. Sommige paarden kunnen met drie zo aan het werk, sommigen kunnen pas gereden worden met 4 of ouder omdat ze het nog niet allemaal kunnen bevatten zeg maar, dus daar zou je ook eens naar kunnen kijken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:31

Meestal helpt het wel om maïsmeel en slobber bij te voeren, een deel van het hooi te vervangen door kuil en wat zonnebloemolie over het voer kan helpen. Verder het krachtvoer verdelen over meer voerbeurten, minimaal 3x per dag, en maximaal een halve kilo per keer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:35

Gimmick11 schreef:
Oké, hoe krijg ik haar dan dikker? Ze krijgt ook nog een kilo maïskuil op een dag.

krijgen ze nu wel of niet onbeperkt hooi dan?
dus dat ze echt zoveel kunnen eten als ze willen?
zou ik toch eerst daarmee beginnen..als ze dan nog niet dikker worden met goede kwaliteit hooi dan zou je het toch in wat anders moeten zoeken.

seniores priores van Subli is ook hele goede aanvulling voor paarden die wat dikker mogen

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 20:05

Ze eten de gehele dag door hooi, wanneer ze op stal staan.
Die paar uur dat ze in de paddock staan krijgen ze niets, daarna gaan we meestal rijden, dus dan hebben ze in ieder geval geen volle maag.

Maïsmeel hebben we geprobeerd, maar daar krijgt de 3-jarige dikke benen van.

Wij hebben gewoon hooi, niet gebruikt voor graszaadwinning.

Meer keer per dag krachtvoer voeren ga ik doen!

En slobber zal ik morgen ook halen.

Nou, dan gaan we maar eens kijken.

O ja, de driejarige wordt afwisselend gereden/gelongeerd. Het is nog niet echt een paard waar je de weg mee op kunt, dus geen buitenritten.