CT-scan/Scyntigrafie/MRI scan

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nitouche

CT-scan/Scyntigrafie/MRI scan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 16:53

Ik ben benieuwd wat het verschil is tussen ct-scan/ Scyntigrafie en mri scan.

Mijn paard moet dus een ct scan ondergaan bij de kliniek voor zijn kaak, Nu is het zo dat de verzekering beweert dat dit niet verzekerd is.
Heb een uitgebreide ziektekosten.
Waar een aantal dingen uitgesloten zijn waaronder scyntigrafie/ mri en shock wave therapie.

Ik kan dus nergens vinden dat een ct scan uitgezonderd is.
Kan iemand mij vertellen of de ct scan valt onder de andere 2 behandelingen of niet.

Ik zal van de week de kliniek verder ook over informeren.

Alvast bedankt.

amigootje

Re: CT-scan/Scyntigrafie/MRI scan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:25

een CT scan is zover ik begrijp heel wat anders dan een Scyntigrafie en MRI scan

CT scan ( Computertomografie ) Dat gaat met rontgestralen

Een MRI scan (Magnetic Resonance Imaging ) dat is een mangneet scan

De Scyntigrafie ken ik zelf niet ( nog nooit van gehoord )

Er zit zeker tussen de MRI en de CT veel verschil, zou eens vragen wat hun het verschil vinden !!

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:27

Mijn paard heeft ook een CT gehad en de verzekering heeft dit wel vergoed. De DA heeft hiervoor wel contact opgenomen met mijn verzekering.

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:35

Een scyntigrafie is weer iets anders als een ct/mri scan. Bij een scyntigrafie wordt een stof in de aderen gespoten die onstabiel is en dus vervalt naar een andere stof. Bij dit verval komt straling vrij. Deze straling is te zien op de scan. Omdat deze stof vooral gaat zitten in ontstoken of op een andere manier 'werkende' delen van het lichaam, kun je zo de activiteit van bijvoorbeeld gewrichten bepalen.

Edit: Hoe het precies zit met verzekeringen zou ik niet weten, maar dit betreft de scyntigrafie.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 09:08

het zijn inderdaad drie heel verschillende dingen.
het verschil staat hierboven al uitgelegd. Daarbij komt ook nog, dat een scintigrafie vooral wordt gebruikt om het probleem te lokaliseren. De plekken die oplichten door de stof die ingespoten is, worden vaak nog verder onderzocht dmv rontgenfoto of echo. Doordat je met de scintigrafie erachter bent gekomen waar het problem zit, kun je daarna precies uitzoeken wat er aan de hand is.

Met een CT wordt juist het probleem al zichtbaar, daar is meteen op te zien of er iets aan de hand is en zo ja, wat er dan een de hand is.

Wb de vergoedingen van je verzekering: mijn paard is ook verzekerd en heeft twee keer een CT ondergaan en een scintigrafie. 1 Ct en de scinti zijn vergoed. Is wel in overleg gegaan met mijn da. Maar dat ligt eraan waar het paard verzekerd is, en ik denk ook dat de waarde waarvoor het paard verzekerd is meespeelt. Succes!