Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
KiWiKo schreef:ik denk eerder maandagziekte, of spierbevangen
was het eerste dat in me opkwam.
amigootje schreef:een paard dat uit pure jarloersie haar ijzers er af trapt...![]()
![]()
Ben benieuwd wat je DA zegt
Share schreef:heeft ze quadrisol gekregen?
Ik hoop dat het gauw over is.
Mijn vraag is alleen, hoe ga je het 'probleem' aanpakken? ik neem aan dat je niet weer je nieuwe paard gaat verkopen?
sonjim schreef:ik zou het jaloerse paard in de eerste stal zetten, wat namelijk zeker in het begin gebeurd is dat je eerst naar je nieuwe paard loopt en daardoor de oude "vergeet". Door haar eerst te zetten, loop je altijd eerst langs haar en kunt dan ook bewust de tijd nemen om haar eerst tte begroeten.
SuzanneHk schreef:Ik zou je toch aanraden om er zo snel mogelijk een ijzer onder te krijgen met een leren zool of een kunststof zool met hoefpad (geen siliconenkit!).
Dit omdat als je je paardje op blote voeten laat staan, de hoeven af zullen blijven brokkelen, waardoor ze alleen maar meer last krijgt. Een goede hoefsmid kan de ijzers er zo onder maken dat zij ze niet af zal trappen, waardoor de hoeven echt kunnen gaan groeien, zonder dat ze tegelijkertijd ook weer afslijten!
Ik spreek uit ervaring, heb meerdere keren meegemaakt dat paarden zulke korte hoeven hadden dat ze niet meer goed konden lopen. Zodra er een ijzer met zool onder zat, ging het al duidelijk beter en na een paar weken kunnen ze dan weer gewoon lopen!!!
Succes!!!

Kiki08 schreef:In twee weken tijd zal je paard waarschijnlijk nog niet veel gewicht verloren zijn. Als dan ook de hoeven in slechte staat zijn en de extra steun van de ijzers weg is, lijkt hoefbevangenheid me wel een mogelijkheid.
Als dat het geval is, zou je merrie normaal haar voorbenen naar voren plaatsen en op de achterhand proberen te steunen. Zachte hoeven (niet enkel de straal) kunnen ook een teken van hoefbevangenheid zijn.
Rotstraal kan ook kreupelheid veroorzaken, maar dan moet het al wel héél erg zijn. Daar zou ik niet zometeen aan denken.
SuzanneHk schreef:Als je smid goed in de witte lijn nagelt en niet in de wand, heb je heel weinig kans op scheuren. Verder moet je smid ervoor zorgen dat het ijzer zo min mogelijk uitsteekt, zodat ze er niet op kan gaan staan en daardoor het ijzer af trapt. Het zijn gewoon normale ijzers die ik bedoel hoor! GEEN KUNSTSTOF IJZERS!!! Er komt alleen een zool tussen het hoefijzer en de hoef die demping geeft, net als jij nike air max aan hebt![]()
Is dus geen werk voor een dierenarts, maar gewoon voor een hoefsmid. En de ijzers kunnen gewoon onder korte hoeven.
Marlous schreef:Misschien kun je alvast een draadje om de mesthoop heen zetten, zodat ze er niet bij kan?
Denk dat die ammoniak in de mesthoop ook niet erg goed is voor haar hoeven? Maargoed, hier hoef je natuurlijk pas over 2 weken aan te denken