paard loopt mank op 4 benen ! Wat zou het kunnen zijn? drin

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

X_fientje_X

paard loopt mank op 4 benen ! Wat zou het kunnen zijn? drin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 12:26

Hallo,

Mijn paard staat sinds gisterenmorgen mank op der 4 benen.
- Ze kan niet stappen (in de stal een pas verzetten gaat zeer moeizaam)
- Deze nacht heeft ze de hele tijd neergelegen

Een beetje voorgeschiedenis is misschien handig. Sinds een week is mijn nieuw paardje erbij gekomen. Ze is er hartstikke jaloers op ondanks dat ze nooit samen gelopen hebben.
- Ze stond op een hele lekkere verse weide en ze was ontzettend dik -> van de weide gehaald +-2weken geleden en op stal gezet.
- Ze slaat ontzettend hard tegen de stalmuren/staldeur met der voorbenen en der achterbenen.
- Als ze op de weide loopt, sprint ze steeds de mesthoop op om alles te kunnen zien. (mesthoop is drassig)
- Uit pure jaloesie heeft ze 3 van haar ijzers zelf afgetrapt, waardoor er brokken uit de hoeven zijn.

--> Nu staat ze dus ernstig mank op 4 benen, voornamelijk rechtsachter en de 2 voorbenen (de benen waar de hoefijzers afgetrapt zijn)
--> Als ik haar hoeven uitkrab, ruiken ze sterk en zijn ze zeer zacht
--> de voorbeenaders pulseren zeer sterk

Deze avond komt de dierenarts langs, maar in afwachting vraag ik jullie hulp !
1) Ik dacht eerst dat ze hoefbevangen is aangezien het de 4 benen zijn. Maar ze staat sinds 2 weken op een vrijwel kale weide. Kan ze hoefbevangenheid krijgen van de stress veroorzaakt door de aanwezigheid van mijn nieuw paardje ?
2) Daarna dacht ik aan rotstraal aangezien er makkelijk een soort zwarte brokken uit der hoeven "vallen" en de straal van haar 4 hoeven kleurt gitzwart. Ook ruiken haar hoeven, maar niet overdreven erg. Kan een paard bij rotstraal manken op de 4 benen ?

Bestaat er een andere aandoening aan de hoeven waarbij het paard mankt op de 4 benen ?

Ik hoop dat ik een aantal snelle reacties krijg, want ik ben ontzettend ongerust.
Alvast bedankt
Fien

Kiki08

Re: paard loopt mank op 4 benen ! Wat zou het kunnen zijn? drin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:25

In twee weken tijd zal je paard waarschijnlijk nog niet veel gewicht verloren zijn. Als dan ook de hoeven in slechte staat zijn en de extra steun van de ijzers weg is, lijkt hoefbevangenheid me wel een mogelijkheid.
Als dat het geval is, zou je merrie normaal haar voorbenen naar voren plaatsen en op de achterhand proberen te steunen. Zachte hoeven (niet enkel de straal) kunnen ook een teken van hoefbevangenheid zijn.

Rotstraal kan ook kreupelheid veroorzaken, maar dan moet het al wel héél erg zijn. Daar zou ik niet zometeen aan denken.

Vermits je paard vooral mankt op de benen zonder ijzers, zou het evengoed kunnen dat dit het probleem is, dat de hoeven er, door het aftrappen van de ijzers, zo erg aan toe zijn dat het pijn veroorzaakt. In dat geval: smid laten komen en de hoeven tijd geven om zich te herstellen.

Veel meer kan ik er moeilijk over zeggen, ik heb de hoeven van je paardje immers zelf niet gezien hé.
Ik hoop in elk geval dat het meevalt. Laat je weten wat de veearst zegt?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:26

Mij klinkt dit ook als hoefbevangen in de oren.

Kun je de wei niet fatsoenlijk maken zodat ze niet op de mesthoop kunnen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:26

ik denk eerder maandagziekte, of spierbevangen

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:15

een paard dat uit pure jarloersie haar ijzers er af trapt... Sigaar Lips are sealed

Ben benieuwd wat je DA zegt Knipoog

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:18

KiWiKo schreef:
ik denk eerder maandagziekte, of spierbevangen

denk ik ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:19

ik ga met kiwiko mee. Ja was het eerste dat in me opkwam.

Amigootje, ze zal het wel een beetje verkeerd verwoord hebben. ik snap de toegevoegde waarde van je bericht niet zo eerlijk gezegd

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:21

amigootje schreef:
een paard dat uit pure jarloersie haar ijzers er af trapt... Sigaar Lips are sealed

Ben benieuwd wat je DA zegt Knipoog

Ja dat snapte ik ook niet helemaal.. Wat bedoel je ermee?

x

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:16

Dat een paard niet kan denken 'ooo ik ben zo jarloers, laat ik me ijzers eraf trappen'

meschien idd verkeerd verwoord van de TS, dat kan Knipoog

De toegevoegde waarden van mij bericht, is dat ik benieuwd ben wat de DA zegt,
en dat ik niet kan voorstellen, dat een paard uit jarloersie zijn ijzers eraf trapt !!!

(edit) Geloof dat het hier niet om mij gaat, maar om het paard van de TS, om nu allemaal op mij te reageren heeft
denk totaal geen nut, en is ook een nuttelozen toevoeging van dit topic Vork

X_fientje_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 18:35

Hallo allemaal,

Gisterenavond is de dierenarts nog langsgeweest.

Ik heb mij misschien een beetje verkeerd verwoord. Uit jaloezie haar ijzers aftrappen bedoelde ik mee dat ze zich zo zenuwachtig gedraagt en de hele tijd staat te trampelen in de stal of op de weide dat ze met haar ene been het hoefijzer van het andere been aftrapt. Dus niet echt uit jaloezie maar uit door haar zenuwachtig gedrag. Ik besteed ontzettend veel aandacht aan haar hoeven aangezien ze heel gevoelige hoeven heeft. Daardoor is het aftrappen van haar ijzers dan ook een makkie.

Het verdikt van de dierenarts :
- geen hoefbevangenheid : ze plaatste haar gewicht niet op de boefballen. En het manken was reeds op zeer korte tijd (enkele uren fel verminderd)
- geen rotstraal : hoeven zijn perfect onderhouden
PS de mesthoop wordt deze winter helemaal heraangelegd zodat ze er niet meer bij kan.

--> Doordat ze heel broze hoeven heeft, is door het aftrappen van haar ijzers niet alleen het ijzer meegekomen, maar ook een deel van de hoefrand. Dit heeft een soort ontsteking veroorzaakt en pijn in de hoeven. Ze heeft een pijnstiller gekregen en ontstekingsremmer. Nu moet ze 2 weken op stal blijven zodat de hoeven rustig kunnen groeien en zodat ze een beetje op der positieven kan komen. Na die 2 weken kan de smid komen om de hoeven bij te werken. Daarna een aantal maanden rust tot de hoeven weer helemaal hun normale lengte gekregen hebben (Ik moet haar een biotine-preparaat toedienen) en 2 jaar geen ijzers meer tot alle scheuren en broze plekken uit de hoeven verdwenen zijn.

Dus het valt alllemaal best mee en hopelijk kunnen we de broosheid van der hoeven onder controle houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:41

heeft ze quadrisol gekregen?
Ik hoop dat het gauw over is.

Mijn vraag is alleen, hoe ga je het 'probleem' aanpakken? ik neem aan dat je niet weer je nieuwe paard gaat verkopen?

X_fientje_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 07:59

Share schreef:
heeft ze quadrisol gekregen?
Ik hoop dat het gauw over is.

Mijn vraag is alleen, hoe ga je het 'probleem' aanpakken? ik neem aan dat je niet weer je nieuwe paard gaat verkopen?

Nee quadrisol heeft z niet gekregen, wel en soort poeder waarvan ik de naam eventjes vergeten ben.

Hoe gaan we het probleem aanpakken?
Eigenlijk heel erg simpel: We hebben 3 aaneengesloten stallen. Tot voor kort konden we slechts de eerste 2 stallen gebruiken (renovatiewerken aan de 3de stal) en stonden ze dus tegen elkaar. Ze konden elkaar horen, zien, ruiken,... Nu afwachting van de 3de stal, gaat mijn nieuw paardje op een weide een aantal km verder op. Zo kunnen ze elkaar niet horen, zien of ruiken. Wanneer de 3de stal klaar is, komt mijn nieuwe paardje terug naar huis en dan staat het nieuw paard in de eerste stal en zij staat in de laatste stal. Zo kunnen ze elkaar niet meer zien. Normaalgezien zou dit moeten volstaan om ze rustig te krijgen en te houden.

Wanneer dit plan echter niet zou lukken en ze zenuwachtig blijft lopen, verhuist ze naar de andere wei (op 5 km van de stallen) daar staan nog eens 2 stallen. Daar kan ze dan rustig samen met de shet staan.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 08:07

ik zou het jaloerse paard in de eerste stal zetten, wat namelijk zeker in het begin gebeurd is dat je eerst naar je nieuwe paard loopt en daardoor de oude "vergeet". Door haar eerst te zetten, loop je altijd eerst langs haar en kunt dan ook bewust de tijd nemen om haar eerst tte begroeten.

X_fientje_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 08:10

sonjim schreef:
ik zou het jaloerse paard in de eerste stal zetten, wat namelijk zeker in het begin gebeurd is dat je eerst naar je nieuwe paard loopt en daardoor de oude "vergeet". Door haar eerst te zetten, loop je altijd eerst langs haar en kunt dan ook bewust de tijd nemen om haar eerst tte begroeten.

Bedankt, inderdaad geen slecht idee ! Normaalgezien komt 'de oude' altijd op de eerste plaats : eerst eten, eerst rijden,...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 12:22

Vergeten is natuurlijk niet zo zwart wit bedoelt, maar ik merk dat met mijn haffie nu ze niet meer werkt is het des te belangrijker dat zij eerst aandacht krijgt.

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:39

Ik zou je toch aanraden om er zo snel mogelijk een ijzer onder te krijgen met een leren zool of een kunststof zool met hoefpad (geen siliconenkit!).
Dit omdat als je je paardje op blote voeten laat staan, de hoeven af zullen blijven brokkelen, waardoor ze alleen maar meer last krijgt. Een goede hoefsmid kan de ijzers er zo onder maken dat zij ze niet af zal trappen, waardoor de hoeven echt kunnen gaan groeien, zonder dat ze tegelijkertijd ook weer afslijten!

Ik spreek uit ervaring, heb meerdere keren meegemaakt dat paarden zulke korte hoeven hadden dat ze niet meer goed konden lopen. Zodra er een ijzer met zool onder zat, ging het al duidelijk beter en na een paar weken kunnen ze dan weer gewoon lopen!!!

Succes!!!

X_fientje_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 10:45

SuzanneHk schreef:
Ik zou je toch aanraden om er zo snel mogelijk een ijzer onder te krijgen met een leren zool of een kunststof zool met hoefpad (geen siliconenkit!).
Dit omdat als je je paardje op blote voeten laat staan, de hoeven af zullen blijven brokkelen, waardoor ze alleen maar meer last krijgt. Een goede hoefsmid kan de ijzers er zo onder maken dat zij ze niet af zal trappen, waardoor de hoeven echt kunnen gaan groeien, zonder dat ze tegelijkertijd ook weer afslijten!

Ik spreek uit ervaring, heb meerdere keren meegemaakt dat paarden zulke korte hoeven hadden dat ze niet meer goed konden lopen. Zodra er een ijzer met zool onder zat, ging het al duidelijk beter en na een paar weken kunnen ze dan weer gewoon lopen!!!

Succes!!!

Van ijzers met een leren zool of een kunststof zool heb ik eigenlijk nog nooit gehoord. Het probleem bij mijn paardje zit hem in de nagels die de ijzers vastzetten. Doordat ze broze hoeven heeft, zorgen de nagels ervoor dat er scheuren komen vanaf de nagel tot aan het ijzer. Als ze dan met haar ene hoef op de andere gaat staan en dus een beetje druk uitoefent op het ijzer, valt het ijzer er onmiddellijk af. Vandaar dat de dierenarts gezegd heeft dat ze geen ijzers meer opmag totdat de broosheid onder controle is en de hoeven langer zijn.
Kan je wat meer uitleg geven over deze ijzers ? Wat is het principe ? Kan het gebruikt worden bij broze hoeven ? Kan je de ijzers er onmiddellijk opplaatsen op korte hoeven of moeten de hoeven eerst hun normale lengte terug hebben ? ...
Kan een smid deze ijzers plaatsen of een dierenarts ?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:35

Als je even op kunststof beslag googled kom je heel veel info tegen hoor.
Probeer het maar eens. Succes

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 21:44

Als je smid goed in de witte lijn nagelt en niet in de wand, heb je heel weinig kans op scheuren. Verder moet je smid ervoor zorgen dat het ijzer zo min mogelijk uitsteekt, zodat ze er niet op kan gaan staan en daardoor het ijzer af trapt. Het zijn gewoon normale ijzers die ik bedoel hoor! GEEN KUNSTSTOF IJZERS!!! Er komt alleen een zool tussen het hoefijzer en de hoef die demping geeft, net als jij nike air max aan hebt Haha!
Is dus geen werk voor een dierenarts, maar gewoon voor een hoefsmid. En de ijzers kunnen gewoon onder korte hoeven.

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 09:25

Kiki08 schreef:
In twee weken tijd zal je paard waarschijnlijk nog niet veel gewicht verloren zijn. Als dan ook de hoeven in slechte staat zijn en de extra steun van de ijzers weg is, lijkt hoefbevangenheid me wel een mogelijkheid.
Als dat het geval is, zou je merrie normaal haar voorbenen naar voren plaatsen en op de achterhand proberen te steunen. Zachte hoeven (niet enkel de straal) kunnen ook een teken van hoefbevangenheid zijn.

Rotstraal kan ook kreupelheid veroorzaken, maar dan moet het al wel héél erg zijn. Daar zou ik niet zometeen aan denken.

In het beginstadium van rotstraal kan een paard wel al kreupel lopen..
Aangezien het ook zacht is en zwart en je wat ruikt heb je kans dat het rotstraal is!

X_fientje_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 10:51

SuzanneHk schreef:
Als je smid goed in de witte lijn nagelt en niet in de wand, heb je heel weinig kans op scheuren. Verder moet je smid ervoor zorgen dat het ijzer zo min mogelijk uitsteekt, zodat ze er niet op kan gaan staan en daardoor het ijzer af trapt. Het zijn gewoon normale ijzers die ik bedoel hoor! GEEN KUNSTSTOF IJZERS!!! Er komt alleen een zool tussen het hoefijzer en de hoef die demping geeft, net als jij nike air max aan hebt Haha!
Is dus geen werk voor een dierenarts, maar gewoon voor een hoefsmid. En de ijzers kunnen gewoon onder korte hoeven.

Ja we hebben een beetje problemen met onze hoefsmid daar zijn we ons bewust van. De zoektocht naar een betere smid loopt niet zoals gehoopt. De meeste beslaan warm en daar kan mijn paardje niet tegen of de smid moet van te ver komen voor 1 enkel paard. Volgende week komt deze smid voor de laatste keer gewoon om te kappen. De afspraak was al heel lang vastgelegd en daar kunnen we nu niet zomaar onderuit. De volgende keer dat we en smid nodig hebben, vragen we een andere: hiervoor moet ik een uur heen en een uur terug rijden met de trailer. Maar als dit het beste is voor mijn paardje dan doe ik het gewoon! Ik heb bij deze andere smid reeds geinformeerd naar die speciale zool en hij denkt ook dat dit een goede oplossing is! Dus van zodra deze smid tijd voor mijn paardje heeft (hij heeft een behoorlijk drukke agenda), komen er speciale ijzers onder!

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 11:02

Misschien kun je alvast een draadje om de mesthoop heen zetten, zodat ze er niet bij kan?
Denk dat die ammoniak in de mesthoop ook niet erg goed is voor haar hoeven? Maargoed, hier hoef je natuurlijk pas over 2 weken aan te denken Knipoog

X_fientje_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 11:07

Marlous schreef:
Misschien kun je alvast een draadje om de mesthoop heen zetten, zodat ze er niet bij kan?
Denk dat die ammoniak in de mesthoop ook niet erg goed is voor haar hoeven? Maargoed, hier hoef je natuurlijk pas over 2 weken aan te denken Knipoog

De mesthoop is eigenlijk nooit een probleem geweest. Alle paarden liepen er gewoon omheen. Tot het nieuwe paard gekomen is dan wou ze er steeds op gaan staan enzo. Normaalgezien kwam er iemand in juni onze mesthoop weghalen zodat we hem daarna helemaal konden "herinrichten": deftig afsluiten enzo, maar helaas heeft die persoon niets meer van zich laten horen.

Ik was het zo beu dat die mesthoop daar nog steeds lag en ik vind het zelf persoonlijk erg gevaarlijk voor allerlei kwaaltjes enzo dat ik een grondwerker/grondaannemer gebeld heb en 2 dagen geleden hebben ze dan in een half uurtje tijd de hele mesthoop weggenomen en alles klaargemaakt (grond gelijkleggen enzo) voor de aanleg van de nieuwe verbeterde mesthoop.

Dus dat is toch al een probleem dat opgelost is Haha!