Hoefijzers?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roosxhorse

Hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 11:45

Ik heb 2 pony's die veel op de wei samen staan en weinig buiten lopen, maar toch slijten de hoeven snel (ze hebben geen hoefijzers) Soms breekt er een heel stuk hoef af. Zouden hoefijzers beter zijn?

groetjes x

Alet74

Re: Hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:34

Bedoel je met lopen het rijden? Hoeven slijten sowieso snel, volgens mij hadden wij vroeger iedere 8 weken de hoefsmid wel thuis.
Als ik jou was zou ik de hoefsmid vragen hoe het kan dat er stukken afbreken, misschien valt er iets aan te doen. Ik vraag me af of hoefijzers hiervoor helpen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:38

Nee, hoefijzers zijn zeker niet beter. Daarvan gaan de hoeven alleen maar langzamer groeien. Een betere manier van bekappen, bijvoorbeeld natuurlijk bekappen kan een goede oplossing zijn.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:18

Ik ben geen voorstander van natuurlijk bekappen. Hoeven kunnen in droge periode makkelijker afbrokkelen ik neem dan dagelijks de hoeven even af met een spons of waterspuit. Echter indien er in de ochtend dauw is is dat overbodig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:25

Als de hoeven te lang zijn kunnen ze vanzelf gaan afbrokkelen, zo houden ze zich zelf kort en kunnen ze niet gaan omkrullen, heeft de natuur goed geregeld! Dus ik denk: vaker laten bekappen.

Maar hoeven kunnen inderdaad ook gaan scheuren of brokkelen als ze te droog zijn. In dat geval kun je ze goed nathouden. Een keer per dag met een spons er overheen is niet genoeg. Beter is het om de waterbak elke dag om te gooien en opnieuw te vullen. Dan staat er een plas water om de drinkbak heen waardoor ze daar meerdere keren per dag even doorheen moeten.

En als laatste kan het ook nog aan de voeding liggen. Je paard zou biotine tekort kunnen hebben. Het kan nooit kwaad om Kerabol of biotine of zeewier bij te voeren. Maar houdt er rekening mee dat het een half jaar tot een jaar duurt voordat je daardoor verbetering ziet.

RianUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:09

Ik zou er dan toch hoefijzers onder doen beter voor de hoeven

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:12

VSW-->BEH

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:02

Misschien hebben je pony's wel vitamine tekorst.
In wat voor wei staan ze? Staat daar voldoende gras. Het is zo vreemd dat je zegt dat de hoeven snel slijten.

KarinL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:12

Het beslag/bekappen is erg belangrijk. want daar lopen ze de hele dag op. Maar ik vind dat je weinig goeds kan zeggen zonder een paard zonder foto te hebben gezien. zowel van paard, als leefomgeving. maar het is goed om het om de 6-8 wk bij te houden, met of zonder ijzers

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:33

Roosxhorse schreef:
Ik heb 2 pony's die veel op de wei samen staan en weinig buiten lopen, maar toch slijten de hoeven snel (ze hebben geen hoefijzers) Soms breekt er een heel stuk hoef af. Zouden hoefijzers beter zijn?

groetjes x

Als de pony's verder geen moeite vertonen met lopen, ook niet in het gebruik, dan zullen ijzers waarschijnlijk niet nodig zijn. Het beste is om dit even aan je hoefsmid voor te leggen, hij kan dan bepalen of je de pony's "te kort staan" of niet. Waarschijnlijk zal het allemaal wel meevallen en kom je toe met regelmatig bekappen door de hoefsmid.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:56

Wij hebben een pony die word NB bekapt. En een paard die word TB bekapt.. Het paard staat sinds kort (zaterdag) op ijzers.. Maar dit is puur voor de wedstrijden. Ik zou even aan je hoefsmid vragen wat hij er van denkt. Ik denk dat ijzers niet noodzakelijk zijn.
Succes Knipoog

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 09:09

scoxxx schreef:
Mmm, 1 van mijn sportpaardjes was en heeft daadwerkelijk keiharde en perfecte hoeven.
Kilometers en kilometers heeft zij op blote voeten in hoog tempo gelopen over asfalt, stenig gebied, klapzand, strand en duinen, bossen....
Alles op blote voeten, nooit gevoelig, nooit kreupel
Altijd met een A-tje door de veterinaire keuringen, op blote voeten, tijdens wedstrijden.

Totdat... we nog meer kilometers gingen maken.
Toen bleek dat de kunststofijzertjes haar duidelijk meer gemak gaven dan haar blote voeten.
Onze blote-voeten-grens lag in klasse II (tot 70km-wedstrijden).
De meerwaarde van de kunststofijzertjes ten opzichte van haar blote voeten, lag in haar schoudergebruik.
Deze was beduidend beter, na 30 seconden... direct nadat het ijzertje eronder getikt was.
Het verschil en de verbetering was zo significant, dat mijn oogkleppen op dat moment definitief op de grond vielen. En mijn oogkleppen van toen zijn inmiddels six-feet-under (diep begraven).

Het feit dat dit paardje zo lang heeft kunnen presteren op blote voeten, getuigt (denk ik dan maar) van goed bekapwerk.

Scoxxx ik heb exact dezelfde ervaring gehad met mijn 2 endurance paarden.
Tot 70 km. wedstrijden ging het helemaal blootsvoets.
Toen ik ging doortrainen voor nog langere afstanden begonnen beide ze gevoelig te lopen.
Ik heb het over 15 jaar terug maar ijzers onder de voorhoeven was voldoende om ze weer ruim te kunnen laten bewegen zonder gevoeligheden Knipoog
Laatst bijgewerkt door henny_w op 28-08-08 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

FELIENTJEEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 20:22

Hoeven slijten van nature al erg snel.
Hoe vaak komt de hoefsmid bij de pony's langs?
Daar kan het natuurlijk ook aanliggen.
Ik neem aan dat het gewoon weide is waar ze op staan?
Want dan slijten ze niet veel sneller als normaal.
Als ze regelmatig op steen lopen is de kans groter.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 09:33

Moderatoropmerking:
De discussie over wel of niet NB is eruit gehaald. Deze discussie kan elders en op een respectvolle manier gevoerd worden. Bij deze het verzoek om vanaf nu on-topic te blijven.

wobpke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 16:31

de ijzers gebruik je volgens mij vooral als je veel overe de weg loopt, als je bijvoorbeeld aangespannen rijd ofzo!;)
zou idd ook even de hoefsmid vragen wat je eraan kunt helpen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:36

@ modopmerking; hoe kan ik dan uitleggen dat imo ijzers geen goed idee zijn en wat de beste oplossing is? Ik kan wel uitleggen dat het belangrijk is om op een bepaalde manier te bekappen en ook regelmatig te bekappen, maar het is duidelijk als ik het woord natuurlijk bekappen daarin wel kan gebruiken.

ik weet dat ter discussie stellen van modaanwijzingen niet gewenst is, maar hier zit ik nu wel met een lastig dilemma

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 21:14

Arabesk schreef:
@ modopmerking; hoe kan ik dan uitleggen dat imo ijzers geen goed idee zijn en wat de beste oplossing is? Ik kan wel uitleggen dat het belangrijk is om op een bepaalde manier te bekappen en ook regelmatig te bekappen, maar het is duidelijk als ik het woord natuurlijk bekappen daarin wel kan gebruiken.

ik weet dat ter discussie stellen van modaanwijzingen niet gewenst is, maar hier zit ik nu wel met een lastig dilemma

Misschien is het handig om de desbetreffende moderator een PB te sturen dan hier de discussie weer opnieuw op te starten?