Wanneer moet een paard ijzers? En wanneer naar de smit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Wanneer moet een paard ijzers? En wanneer naar de smit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 11:09

Hallo, Ik had een paar vragen aan jullie.
1 * Hoe weet je wanneer een paard naar de smit moet ?
Ik heb onderhadneren wel zo'n vermoede, omdat er steeds brokjes afdenderen, Maar dan zeg ik het tegen me vader, antwoord hij dat hij gaat bellen, En dan Is het een maand later nog niet gebeurd(Kan iemand mij hier ook mee helpen? Wat ik moet zeggen om hem toch te laten bellen? Ik puch hem nou de hele tijd, en hij zecht hele tijd, is goed doe ik... en vervolgends gebeurt er dus niks.
2* Wanneer moet een paard ijzers? Ik rijd dus vaak met mijn pony buiten op de weg. (Stappen/draf)
Maar draven doe ik nu ook liever in de berm. Omdat als ik op mijn besteming aan kom, en kijk naar de hoeven, ze helemaal gaaan afbrokelen (voorste stukjes breken/scheuren af)
* Omdat ik dat probleem met mijn vader heb, Weet ik dus niet,(als ze ijzers nodig heeft) of ik dat wel zal doen. aangezien ze omde zoveel weken moeten worden vervangen, En wat nou als mijn vader daar ook helemaal niet voor belt ?!

Bedankt voor het lezen iig.
Groetjes.

Borg

Re: Wanneer moet een paard ijzers? En wanneer naar de smit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:14

Niet ieder paard of iedere pony moet op ijzers. Mijn paard moet een beetje gecorrigeerd worden voor en heeft daarom ijzers. Verder heeft hij keiharde hoeven. Bij ieder paard of pony moet wel af en toe een smid komen om te bekappen. Hoe vaak is sterk afhankelijk van het type. Ik zou gewoon in je omgeving informeren wie een goede smid is, hem laten komen en even overleggen. Wanneer je veel op het harde rijdt slijten de hoeven wel sneller, maar bijvoorbeeld mijn paard had daar eerst niets van omdat hij harde hoeven heeft. Hij heeft de ijzers puur om blessures te voorkomen.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:15

Als de hoeven te lang,brokkelen zijn en de stralen er niet uit zien en dit moet ong elke 6 tot 8 weken......
Als een paard veel op straat loopt zou ik er ijzers onder doen en die gaan ook ong 6 tot 8 weken mee.....

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 11:23

Bedankt.
Borg@; Bedoel je dat ik dan zelf moet komen ?
Mijn pony's hoeven zijn echt heel zwak.. Dus ik denk dat ze wel ijzers nodig heeft.
kally@; Bedankt. Ik ga er dus ijzers onder zetten Lachen

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:31

Als je misschien navraag kunt doen aan mensen die ook paarden hebben of ze een goede smid kennen, dan
kun je die laten komen en die weet ook wel wat hij met de hoeven moet doen en wat wijsheid is.....
Maar zoals je zegt veel op straat rijdt dan zijn ijzers wel nodig, ook als hoeven zwak zijn worden ze preventief weleens op ijzers gezet, maar dat weet je hoefsmid wel.......
Succes

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 11:35

Bedankt !
Ik had mijn vader eindelijk een keer zo ver om te bellen,
Toen moesten we op een woensdag komne, MIJN VADER IS GEWOON NIET KOMEN OPDAGEN!?
omdat hij varkens moest voeren ?!

Hier was ik echt heel kwaad om geworden...

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:38

Hebben jullie een trailer? Dan kan je ook een afspraak maken met de smid op een kliniek in de buurt. Er zijn ook hoefsmeden die naar stal komen, moet je maar even navragen.
De mijne komt naar stal want ik heb geen trailer. Hij werkt echter ook een aantal dagen op de kliniek in Bodegraven en dan komen ze vanuit alle windstreken.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:44

Denk dat die smid ook kwaad is als jullie niet op komen dagen. Aangezien jij afhankelijk ben van je vader is het misschien handiger als je de smid naar jullie toe laat komen.
Mijn paard heeft ook erg last van brokkelende hoeven. Vooral voor is het erg en hier heeft ze ook ijzers. Zonder ijzers loopt ze enorm beroerd dus heb geen keus. Wij komen nooit op een verharde weg.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 17:22

Als de hoeven brokkelen dan wil dat meestal zeggen dat ze te lang zijn. Dan kun je dus best op de weg rijden met je paard, dan slijten de hoeven een beetje, en worden ze ook vanzelf sterker zodat ze later minder snel gaan brokkelen.
Ik zou er dus geen ijzers onder laten zetten. Dan groeien de hoeven namelijk steeds verder door zonder dat ze afslijten, en als je vader de smid dan niet op tijd belt, en die hoeven blijven maar doorgroeien, dan heb je een maand later een paard op stelten, en das heel slecht voor de benen.
Waarschijnlijk kan je paard prima zonder ijzers.
Misschien een goed idee om er eens een foto van te maken, en die hier op bokt te plaatsen? Dan kunnen de hoefexperts kijken wat eraan mankeert Lachen

Als je er eenmaal ijzers onder hebt laten zetten dan kunnen die er ook niet meer zo makkelijk van af, dan gaan de hoeven alleen nog maar erger brokkelen bij de nagelgaten.

Je zou trouwens ook biotine of Kerabol kunnen bijvoeren. Daar worden de hoeven ook sterker door.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:20

Hoefijzers zijn schadelijk voor de hoeven, ze beperkte het hoefmechanisme en dus ook de doorbloeding van de hoeven. Bovendien belemmeren ze de natuurlijke schokdempingsmechanisme van hoef en onderbeen, wat schade aan gewrichten en pezen geeft. En zo kan ik nog wel wat nadelen van hoefijzers opnoemen.

Beter is om je paard regelmatig te (laten) bekappen en je paard zo natuurlijk mogelijk te huisvesten.

Je zult zien dat je bij een meer natuurlijke huisvesting en regelmatig bekappen, je paard sterke en gezonde hoeven zal krijgen waarmee je ook in droge periodes prima over asfalt kan draven en zelfs galopperen zonder dat er ook maar een flintertje afbreekt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:09

Bel een smid die aan huis komt en zorg dat je er bent. Als de smid klaar is maak je gelijk een nieuwe afspraak voor de volgende keer.
Kun je helemaal zelf regelen zonder je vader.

Ik doe het al jaren zo en bevalt me prima en de smid ook. Hij heeft dat liever dan mensen die bellen en die dan verwachten dat ie de volgende dag dan de paarden komt doen.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:18

En als hij dan een paar keer geweest is weet hij ook waar je paard staat. Dus als je een keer laat thuis bent van school kan hij zelf al vast beginnen. Zijn ze niet altijd blij mee maar, kan wel.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 08:23

Mijn vorige smid vond het niet erg als ik er niet bij was.
Ik zorgde dat mijn paarden op stal stonden zodat hij ze zo kon pakken en weer terug zetten.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 19:48

Goed idee ! Lachen
Nou, ik ben dus overtuigt dat ik er geen ijzers onder laat zetten, de hoeven zijn inderdaad WEL korter geworden, Maar er scheuren/brokkelen Nog altijd stukjes af. Dus de smit moet nog steeds komen denk ik..