Sinds een week heeft mijn ruin op zijn rug (waar het zadel eindigt) wat kleine bultjes. Leken op de bultjes die een paard krijgt zodra hij door een daas is gestoken. Ik dacht dat dit ook het geval was. Ik ben gewoon gaan rijden. Hij had er geen last van, bultjes waren hard met een korstje.
2 dagen later had hij er meer (ook 1 grote plek aan de zijkant van zijn flank). Ik heb hem gewassen met betadinescrub en goed afgedroogt. Dit na aanraden van stalhoudster (iederen op stal dacht en zegt nu nog dat het een schimmel is).
De volgende dag merkte ik dat het hem begon te jeuken en te gloeien, als je de bulten "loskrapt" en de korst eraf komt er eigenlijk geen vloeistof uit. Bij een bultje kwam er heeeeel iets gele pus uit (bijna niet noemenswaardig) de grote plek echter niets. Daar valt het haar uit. Ook voelen de plekken warm aan. Ze gloeien en zodra ik het was op die plek en de korsten eraf haal merk ik dat hij het heerlijk vind. Hij barst dus van de jeuk.
Direct de DA gebeld, pony getemperatuurd (was ok) en kreeg toen het advies hem te wassen met Imaverol. Dit gedaan en vervolgens weer goed afgedroogt. Gister scheen de zon dus lekker laten drogen in de weide. Aangezien ik nu werk kan ik vanavond pas kijken of het is opgeknapt
maak me echter vreselijke zorgen. DA gaf aan om het gewoon even aan te kijken en me niet al te ongerust te maken. Pony heeft nog goede eetlust, kijkt niet duf en zit verder wel goed in zijn vel.De plek met de bulten loop van halverwege rug tot waar de billen beginnen en daar langs zijn heupen/kuin naar beneden naar de buik.
Aangezien het dit "model" heeft zou je denken dat het Rain rot is. De bultjes zitten op de plek waar de regen valt en van de pony naar beneden rolt. Alleen bij rain rot foto's e.d. ziet het er net wat anders uit. Heeft er ook nooit eerder last van gehad en loopt hele dag overdag buiten. Met normale temperatuur in weer in wind. S'nachts op stal en tegen de winter en koude met dekens.
Echter zijn het niet piepkleine bultjes maar meer het model van een steekwondje van een daas.
Even ter verduidelijking: pony staat al bijna een maand op deze stal, schijnt nooit eerder schimmel te zijn geweest en de andere paarden hebben nergens last van.
Geen verandering in voer gehad.
Geen dekjes/dekens die ik behandeld heb of gewassen met iets waar hij allergisch op kan reageren.
Het is een bijna spierwitte appaloosa met weinig beharing (dun vachtje) en wel gevoelig voor de zon. Vorige week was het even zo warm dus dacht misschien aan een soort van eczeem.
Mensen die hiermee bekend zijn? Wat kan ik doen buiten het nog even aankijken en anders de DA bellen? Stel dat het straks beter gaat ... dan kijk ik het natuurlijk even aan.
Is het verstandig om te rijden? Doet hem geen zeer maar jeukt hem. Pad (ik rijd western) raakt wel een plek maar is een dikke pad en erg zacht en wol van echt schaap.
Zou zweten het verergeren?
Ik zit een beetje met mijn handen in het haar. DA zegt gewoon wassen en aankijken (hebben alleen koud water op stal dus dit kan ik niet altijd doen i.v.m. te koud voor paard). Dit wil ik nog even doen maar zou ik kunnen rijden? Of verergt dit? Wie heeft dit gehad en hoe snel kan het verdwijnen en valt er te rijden (ivm hyper druk na tijdje stilstaan)?
Wie kan me wat duidelijkheid geven of wat meer info over paarden die het ook gehad hebben (soortgelijks?) en hoe dat verliep?