Schimmel of Rain Rot??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IndianHorse

Schimmel of Rain Rot??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 09:14

Hallo,

Sinds een week heeft mijn ruin op zijn rug (waar het zadel eindigt) wat kleine bultjes. Leken op de bultjes die een paard krijgt zodra hij door een daas is gestoken. Ik dacht dat dit ook het geval was. Ik ben gewoon gaan rijden. Hij had er geen last van, bultjes waren hard met een korstje.

2 dagen later had hij er meer (ook 1 grote plek aan de zijkant van zijn flank). Ik heb hem gewassen met betadinescrub en goed afgedroogt. Dit na aanraden van stalhoudster (iederen op stal dacht en zegt nu nog dat het een schimmel is).

De volgende dag merkte ik dat het hem begon te jeuken en te gloeien, als je de bulten "loskrapt" en de korst eraf komt er eigenlijk geen vloeistof uit. Bij een bultje kwam er heeeeel iets gele pus uit (bijna niet noemenswaardig) de grote plek echter niets. Daar valt het haar uit. Ook voelen de plekken warm aan. Ze gloeien en zodra ik het was op die plek en de korsten eraf haal merk ik dat hij het heerlijk vind. Hij barst dus van de jeuk.

Direct de DA gebeld, pony getemperatuurd (was ok) en kreeg toen het advies hem te wassen met Imaverol. Dit gedaan en vervolgens weer goed afgedroogt. Gister scheen de zon dus lekker laten drogen in de weide. Aangezien ik nu werk kan ik vanavond pas kijken of het is opgeknapt Boos! maak me echter vreselijke zorgen. DA gaf aan om het gewoon even aan te kijken en me niet al te ongerust te maken. Pony heeft nog goede eetlust, kijkt niet duf en zit verder wel goed in zijn vel.

De plek met de bulten loop van halverwege rug tot waar de billen beginnen en daar langs zijn heupen/kuin naar beneden naar de buik.

Aangezien het dit "model" heeft zou je denken dat het Rain rot is. De bultjes zitten op de plek waar de regen valt en van de pony naar beneden rolt. Alleen bij rain rot foto's e.d. ziet het er net wat anders uit. Heeft er ook nooit eerder last van gehad en loopt hele dag overdag buiten. Met normale temperatuur in weer in wind. S'nachts op stal en tegen de winter en koude met dekens.

Echter zijn het niet piepkleine bultjes maar meer het model van een steekwondje van een daas.

Even ter verduidelijking: pony staat al bijna een maand op deze stal, schijnt nooit eerder schimmel te zijn geweest en de andere paarden hebben nergens last van.
Geen verandering in voer gehad.
Geen dekjes/dekens die ik behandeld heb of gewassen met iets waar hij allergisch op kan reageren.

Het is een bijna spierwitte appaloosa met weinig beharing (dun vachtje) en wel gevoelig voor de zon. Vorige week was het even zo warm dus dacht misschien aan een soort van eczeem.

Mensen die hiermee bekend zijn? Wat kan ik doen buiten het nog even aankijken en anders de DA bellen? Stel dat het straks beter gaat ... dan kijk ik het natuurlijk even aan.
Is het verstandig om te rijden? Doet hem geen zeer maar jeukt hem. Pad (ik rijd western) raakt wel een plek maar is een dikke pad en erg zacht en wol van echt schaap.
Zou zweten het verergeren?

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar. DA zegt gewoon wassen en aankijken (hebben alleen koud water op stal dus dit kan ik niet altijd doen i.v.m. te koud voor paard). Dit wil ik nog even doen maar zou ik kunnen rijden? Of verergt dit? Wie heeft dit gehad en hoe snel kan het verdwijnen en valt er te rijden (ivm hyper druk na tijdje stilstaan)?

Wie kan me wat duidelijkheid geven of wat meer info over paarden die het ook gehad hebben (soortgelijks?) en hoe dat verliep?

soofenflo

Re: Schimmel of Rain Rot??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:20

Mijn paard heeft precies dezelfde bultjes als jij beschrijft.
Ik was mijn dier met Imaverol, en daar blijft het rustig mee. Soms heeft hij geen bultjes, dan heeft hij er weer een paar. Hij heeft er totaal geen last van en ik rijd ook gewoon.

Als je je echt heel veel zorgen maakt, er is een vaccin tegen te krijgen. Moet je even aan de DA vragen, je paard kan er dan een prik voor krijgen het gaat dan sneller over.

En daarbij een schimmel is zeeeeeer hardnekkig. Ik weet niet waar mijn paard het opgelopen heeft, hij is nogal op veel plaatsen geweest de afgelopen tijd.

Mijn DA zei dat ik de bultjes open moest krabben en laten drogen in de zon... heb ik alleen nooit gedaan, voor mijn idee klopte die redenatie niet.

Ik was hem met Imaverol en hoop dat hij er nog eens vanaf komt, maar ik maak me er totaal niet druk over.

Succes ermee!

IndianHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 09:24

Inderdaad, de DA geeft soms vrij "aparte" redenaties. Evenals tegen mij zeggen: kijk maar aan. Tuurlijk kijk ik die bultjes aan maar hij heeft nu een plek van 5 bij 3 cm (rechthoek) en dus niet echt prettig voor hem Boos!

Heeft die van jou niet van die grote?

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:27

Die van mij heeft soms wel een flinke plek met allemaal kleine bultjes.
Wat bij mij altijd goed werkt met de Imaverol is om het een stuk minder te verdunnen dan op de verpakking staat en ik was zijn hele lijf ermee, niet alleen de bultjes.

IndianHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 09:29

Heb mijne bijna helemaal gewassen. Alleen vanaf schouders tot kont. Heb alleen koud water dus anders staat hij de hele dag te rillen. Hoor/lees op andere topics dan rain rot in de buurt komt ... van wat mijn paardje heeft Boos!

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:31

Dat is balen! Als hij rain rot zou hebben zou hij dan geen anti-biotica moeten krijgen? Mijn andere paard heeft dat wel eens gehad.
Toen zat zij van boven tot onder onder de jeukende bultjes, 3 dagen aan de cubarmix en het was over.

IndianHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 09:37

Hoe zat dat met die rainrot dan? Als het vanmiddag niet minder is (mijn moeder gaat zo kijken) laat ik de DA vanavond komen en hem daartegen inspuiten. Ik baal dat de DA ook niet kan zeggen wat het is ... dus maar gokken.

Heb je met rainrot wel gereden? Het schijnt ook elk jaar terug te kunnen komen?

Heb je hem ingepakt tegen regen of binnen gelaten?

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:38

Kan dit niet van je dekje/ zadel komen? (of had je dit al in de tekst gezet.. heb niet helemaal alles door gelezen)

IndianHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 09:42

Nee dekje heb ik al even, geen andere paarden aangezeten of uitgewassen. Zou kunnen dat hij ineens op het materiaal van die pad raar reageert, maar loopt bij kruin bij heup ook naar beneden dus dat zou raar zijn denk ik.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:43

kan je geen foto plaatsen?? zo is moeilijk te zeggen. Die van mij heeft ook een x rain rot gehad, die moest ik wassen met betadine scrub en insprayen met iets van de d.a. en droog houden. waren ook korstjes die jeukten, als je ze loskrapte kwamen er soms wat haren mee en bleef je een klein kaal plekje zien soms met wat pus

IndianHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 09:58

Ik kan zo geen foto plaatsen maar het lijkt hierop. Iets anders maar wel die bultjes en dan 1 a 2 grote plekken:
Afbeelding

Alleen minder etterig (eigenlijk niet etterig of met pus) en niet alle bulten zijn al kapot.

Mijn moeder is net geweest bij mijn paard. Het ziet er redelijk uit. Niet meer geworden en de kale plek is droog en netjes. Maar de bulten zijn er nog en niet minder.

Ik ga bellen met de DA moet hij vanavond maar komen en inspuiten met AB ofzo. Ik blijf zo aan het mieren en martelen. Niemand weet precies het is, wordt niet minder en meer maar zo schiet het ook niet op. Door die open plek kan ik niet rijden en stel het is een schimmel, dan wordt het na het blijven behandelen met Imaverol en betadine wel minder, maar stel het is WEL rain rot. Dan komt dit de rain rot niet ten goede en heeft mijn paard in die tussentijd alleen maar pijn.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:02

Wat ik een beetje raar vind is het advies van de veearts.
Hij concludeert dat het rainrot is maar laat het behandelen met imaverol terwijl dat toch echt tegen schimmel is.
Rainrot behandel je met betadine en in ernstige mate krijgen ze er antibiotica bij voorgeschreven.Als ik die plekken zie denk ik ook aan rainrot.

IndianHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 11:05

Ik ook! Daarom opnieuw gebeld en ze komt vanmiddag. Dan moet ze hem maar inspuiten. Het jeukt hem, wordt niet minder maar ook niet meer.

Bovendien jeukt hij zich kapot, en heb het idee dat hij ook grieperig is want mest 3 dagen wat dun nu.

Liever dan antibiotica ofzo laten spuiten, om het helingsproces te versnellen. Nu zit ik ook maar af te wachten.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:13

rainrot ziet er steeds anders uit, cheyenne heeft vorig jaar okt ook rainrot gehad en heeft daar een spuit voor gekregen.
bij haar [ ze had toen al vacht] kwam het haar omhoog en dan liet het los en kwam er een rode huid onder te voorschijn
Afbeelding
Afbeelding
ik heb toen een dressuurzadel gekocht en daarmee gereden tot de plekken geheelt waren.
ik moest het 1x wassen met betadine en dan droog houden.
toen de plekken genezen waren heb ik haar geschoren.
het heeft zo`n 4 weken geduurt bij elkaar.

nu had cheyenne 2x in de sloot gelegen en de DA dacht dat er bacterien op de huid in de vacht zijn gaan broeien en daardoor deze ontstekingen ontstaan waren.

IndianHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 11:17

Kijk zo ziet de rest er van Sun uit, alleen hij zit echt totaal onder!!!!!

Heb het vorige week met betadine behandelt, vanmiddag komt de DA en dan hoor ik meer. Ik vind het nogal vaag dat een hoop DA's niet echt van rain rot gehoord hebben.

Weet bijna zeker dat hij het heeft. Aangezien de plekken in de vorm zitten waar een paard nat is als het in de regen staat. Misschien is Sun toch niet lekker geweest (verminderde weerstand) en door de regen onlangs vatbaar geworden ervoor.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:17

IndianHorse schreef:
Aangezien de plekken in de vorm zitten waar een paard nat is als het in de regen staat. Misschien is Sun toch niet lekker geweest (verminderde weerstand) en door de regen onlangs vatbaar geworden ervoor.

Dat lijkt mij ook het meest aannemelijk.
Een dier met wat verminderde weerstand is veel gevoeliger voor kwaaltjes.
En, wat zei de veearts ervan?

IndianHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 06:57

Waarschijnlijk een overreactie. Schimmel niet in elk geval! Mag nu niet meer wassen, paard moet ingepakt (vliegen/eczeemdeken) naar buiten en met slecht weer binnen. Heel slecht weer met een regendeken even buiten.

Is waarschijnlijk erg gevoelig voor zon (is bijna een albino) of dus wel regen of door een vies beest geprikt. Nu niet meer nat maken of wassen. Gewoon tot weekend afwachten. Gelukkig blijft het droog.
Anders van het weekend een keer wassen met betadinescrub of Imaverol heel erg verdunt. Dan goed drogen/fohnen en weer buiten of op stal.

Helaas kan het ruim 2 a 3 weken duren voor het wegtrekt en tot die tijd niet rijden alleen knuffelen, longeren en wandelen Boos!

Afwachten dus en droog houden ...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:30

Wat vervelend voor je, gelukkig krijgen we een drogere periode.
Kun je hem niet wat extra vitamines geven voor een betere weerstand of kreeg hij dat al?
In ieder geval beterschap.