Dikke ribbels in manenkam pony

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irenepene

Dikke ribbels in manenkam pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 18:22

Ik weet dat die dikke ribbels komen van onze vette weide, terwijl onze pony maar 3 uur buiten in deze weide staat. Overig eten krijgt ze 1/2 maatbeker pavo basisbiks en 1/2 maatbeker muesli en weinig hooi. Ze wordt 3x in de week dressuurmatig bereden en ze is 5 jaar. Ik baal er ernorm van dat het gras nog zo hard groeit, dit betekent dat ze niet langer dan 3 uur buiten mag staan. Aangezien dit land niet van ons is en ik allang blij mag zijn vind ik het toch jammer.

Maar nu vertoont ze deze dikke ribbels wat mij niet bevalt, heeft iemand tips?

bromfiets

Re: Dikke ribbels in manenkam pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:25

die dikke ribbels kunnen ook een teken zijn van zomerexceem Knipoog

Maar ik zou sowieso meer hooi voeren dan heeft ze wss minder behoefte om in die 3 uurtjes haar buik helemaal vol te eten.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:31

ja ribbels kunne inderdaad ook een vorm van ecxeem of parasiet zijn.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:34

maar niet als ze niet schuren, toch?

tamary

Vervang die kg krachtvoer door een vit supplement en voer meer hooi. Dikke ribbels kunnen inderdaad een (voor)teken van seme zijn. Zoveel mogelijk suikers (en eiwit) uit het dieet halen is dan belangrijk. Hoe wordt het land bemest? Kunstmest is ellende nl.

Kan je een stukje afzetten? Dan kan je of op een kaal stuk hooi bijvoeren of elke dag een streepje vers gras bijgeven. Dan heb je ook rantsoen, maar zonder haar binnen te moeten halen.

Eowyn3003

Of nog andere paarden erbij op de wei? Dan zijn er meer paarden voor dezelfde hoeveelheid gras.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:37

beantsje schreef:
maar niet als ze niet schuren, toch?

Paarden kunnen ook exceem of parasieten hebben zonder er heel veel last van te hebben, of ze hebben er wel last van, maar ze kunnen niet schuren Vork

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 19:47

Ze heeft wel een lichte vorm van SME, vandaag weer gewassen en hopla schilfertjes. Maar ik maak me meer zorgen over die ribbels. Ik ga haar weidegang en voer maar aanpassen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:52

veel beweging geven!!!

zweep er achter en hup lopen met dat dier Haha!
zo verbrand ze veel van wat ze teveel binnenkrijgt.
3x per week lopen is niks voor zo'n dier, dat mag wel meer zijn hoor Knipoog

die dikke manenkam kan een teken zijn van naderende hoefbevangenheid.
dat gras van jullie hoe ziet dat eruit?
is dat lang of juist heel kort, en waarmee word het bemest?

mijn pony krijgt ook een dikke manenkam van teveel suikers in het gras.
lang uitgebloeid gras waar weinig voeding in zit is voor hem nog het beste, of hij word achter alle andere paarden aan verweid als het gras al bijna op is.
zo blijft het goed gaan.

extra magnesium wil ook helpen tegen zo'n dikke manenkam

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 12:59

Ik weet dat het gras lang is, maar het is niet ons weiland, dit is van de buren en aangezien ze niet willen maaien blijft het natuurlijk groeien. De pony's (1 van mij en 2 van hun) mogen nu nog maar 2 uur per dag naar buiten. Ik ga wel iedere ochtend een uurtje met onze pony aan de hand lopen, drafbalkjes pakken en NH doen. Daarbij rijdt mijn dochter 3x in de week dressuur met haar. Het gras is inderdaad bemest. Wel jammer dat het gewoon geen paardenland is anders mochten ze veel langer naar buiten. Nogmaals ik heb hierover niets te zeggen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:17

Onbeperkt ruwvoer geven en is het krachtvoer echt nodig? In plaats van krachtvoer kun je, als dat nodig is, beter zonnebloemolie bijvoeren.

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 20:26

Ik geef haar een eetlepel lijnzaad en een eetlepen zonnebloemolie per dag door haar eten. Het hooi wat de krijgt is van hetzelfde bemeste land. Dit hooi is nu 4 maanden oud. Dit kan ik toch niet onbeperkt geven? Ze krijgt nu een dikke plak verdeeld over de dag.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:07

Kun je niet aan ouder hooi komen, dat kun je wel onbeperkt geven.
Met dit verse hooi moet je idd wel oppassen.

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 06:49

Nee, ik kan niet aan ouder hooi komen. Ik heb niets over het land te zeggen. Het enige wat ik kan doen is: niet zo lang naar buiten, meer beweging geven.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 07:14

femmie1996 schreef:
Nee, ik kan niet aan ouder hooi komen. Ik heb niets over het land te zeggen. Het enige wat ik kan doen is: niet zo lang naar buiten, meer beweging geven.

en minder krachtvoer!!! het belangrijkste vergeet je...

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 07:20

Kun je niet op zoek naar een andere ´stal´ waar je pony veel langer naar buiten kan op een schrale(re) weide? En idd geen krachtvoer meer geven, gewoon afbouwen. Daarvoor dan wel meer hooi.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 07:34

Dikke manenkam kan ook op insulineresistentie duiden, bevangenheid die nadert etc.

Haal haar volledig van het krachtvoer af liefst meteen. Mag je eventueel zelf wel hooi bijkopen? Ga dan voor graszaadhooi, daar zit nauwelijks voedingsstoffen in en is heel lekkere buikvulling. Mag onbeperkt gegeven worden. Mag dat niet van de boer/pensionhouder dan zou ik zelf heel snel op zoek gaan naar een stal waar ze wel met me meedenken over de gezondheid van mijn paard.

En verder flink aan de slag met je paard, zodat ze kan gaan verbranden.

Fiorenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 10:18

Heb je er een foto van? Pony van een vriendin van me heeft het ook, die is duidelijk te dik, het is bij hem ook erger als hij zin hoofd naar z'n buik draait. In de winter verdwijnt het weer bij hem als hij niet meer op gras maar op zand staat.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 12:48

femmie1996 schreef:
Ik geef haar een eetlepel lijnzaad en een eetlepen zonnebloemolie per dag door haar eten. Het hooi wat de krijgt is van hetzelfde bemeste land. Dit hooi is nu 4 maanden oud. Dit kan ik toch niet onbeperkt geven? Ze krijgt nu een dikke plak verdeeld over de dag.

Twee eetlepels olie per dag heeft echt geen effect op je paard hoor. Zoals al gezegd kun je dan beter oud hooi bij kopen zodat je je paard wel onbeperkt ruwvoer kunt geven.

lique1909

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:02

Maar 3 uurtjes op het land.....Dit klinkt voor ons heel weinig, maar een paard eet zich in 2 tot 3 uur helemaal vol. In de uren die daarn akomen eet hij ook natuurlijk, maar in de eerste 3 uur voorziet hij eigenlijk al in heel zijn dagrantsoen en meer....

Misschien dat je een stukje af kan zetten wat ie helemaal kaal kan vreten...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:25

lique1909 schreef:
Maar 3 uurtjes op het land.....Dit klinkt voor ons heel weinig, maar een paard eet zich in 2 tot 3 uur helemaal vol. In de uren die daarn akomen eet hij ook natuurlijk, maar in de eerste 3 uur voorziet hij eigenlijk al in heel zijn dagrantsoen en meer....

Misschien dat je een stukje af kan zetten wat ie helemaal kaal kan vreten...

Ja natuurlijk vreet hij zich dan helemaal vol. Dat zou ik ook doen als ik vantevoren wist dat ik maar zo kort op de weide mocht staan. Wanneer paarden echter heel de dag (en nacht) op de weide staan, en ze weten dat ook, dan gaan ze wat minder gulzig eten.

lique1909

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:20

Jij zou toch moeten weten dat een paard zo niet denkt...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:30

Nou mijn praktijkervaring sluit zich toch echt op mijn verhaal aan hoor.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:33

femmie1996 schreef:
Ik weet dat het gras lang is, maar het is niet ons weiland, dit is van de buren en aangezien ze niet willen maaien blijft het natuurlijk groeien. De pony's (1 van mij en 2 van hun) mogen nu nog maar 2 uur per dag naar buiten. Ik ga wel iedere ochtend een uurtje met onze pony aan de hand lopen, drafbalkjes pakken en NH doen. Daarbij rijdt mijn dochter 3x in de week dressuur met haar. Het gras is inderdaad bemest. Wel jammer dat het gewoon geen paardenland is anders mochten ze veel langer naar buiten. Nogmaals ik heb hierover niets te zeggen.

En heb je al eens een graaskorf geprobeert? Dan kunnen ze wel wat grazen maar beperk je hun gras inname.
Dit incombinatie met extra beweging en eventueel magnesium bijvoeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:33

dus zou je beter 3x per dag een uur kunnen doen?